Skutečnost imaginace: Mezi psychoanalýzou a surrealismem
Roman Telerovský
Je tedy ve svém epistemologickém principu psychoanalýza poesii protipólem? Nebo snad ne tak docela? Surrealistický básník a psychoanalytik Roman Telerovský - jehož studie o paralelách mezi stavem básnické inspirace a protipřenosovou zkušeností v analytickém procesu patří k nejcennějším zdejším teoretickým příspěvkům na téma nevědomí a poesie vzniklým během posledního desetiletí - konstatuje, že sen se pro Freuda „stává obrázkovým rébusem, který čeká na rozluštění za pomoci techniky volné asociace na straně snícího a volně rozložené pozornosti na straně analytika, tedy více objektem analýzy než subjektem zkušenosti. Freud převádí neznámé na známé, proti tomu básník zůstává okouzlený souvztažnostmi a splétáním oneirických a bdělých aspektů myšlení a nechává je vstoupit do života". Ovšemže i přes nepochybnou existenci podprahových vzájemných rezonancí mezi oběma účastníky psychoanalytických rozhovorů je přibližování nevědomých obsahů a hnutí řeči vědomý konečným smyslem cele psychoanalytické kúry. Naproti tomu o nevědomých tendencích v poesii říká důvodně Roman Telerovský, že se „uchovávají v imaginativně slovním přestrojení“ a že básnění či „básnické myšlení (…) nevědomou emocionální pravdu odkrývá a zakrývá současně“. Stanislav Dvorský... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1998 | Penězokazi |
1998 | Dokud je vlk v sanici |
2016 | Princip imaginace |
2016 | Strach z cizího |
2015 | Skutečnost imaginace: Mezi psychoanalýzou a surrealismem |
Tato kniha mě oslovila svou schopností otevírat dveře k novým oblastem porozumění procesu tvorby v psychoanalýze a v poezii. Uvedla mě na pole francouzské analytické tradice, jež pro mne doposud zůstávalo neprozkoumané či spíše nepochopené a tedy nedoceněné. V jejím závěru mne zaujal velmi zdařilý pokus umístit psychoanalýzu a surrealismus do současného společenského rámce a také do vztahu k sobě navzájem.