Slavné bitvy admirála Tegetthoffa
Milan Jelínek
V dějinách námořního vojenství 19. století se stala mnohem významnější střetnutí, než byl boj u Helgolandu v r. 1864, přesto tato událost budí dodnes pozornost nejen proto, že dvě rakouské fregaty dokázaly úspěšně bojovat s dánskou přesilou, ale i např. proto, že se tu v rolích dominantních námořních jednotek naposledy utkaly neobrněné lodě. Kolosální námořní srážka 20. července 1866 u ostrova Vis/Lissa, v níž bojovala loďstva Itálie a Rakouska o získání převahy nad Jadranem, byla zase poslední námořní bitvou paroplachetníků a prvním soubojem širokomořských pancéřníků; nicméně přestože i tady Rakušané bojovali výtečně, na výsledku rakousko-italské války, paralely války prusko-rakouské, bitva už nic nezměnila – Rakousko obě prohrálo... I když přešlo už hodně času, jsou dodnes obě události interesantní, a to nejen z hlediska líčení bojových scén, ale i třeba proto, že do vývoje lodního konstruktérství, taktiky námořního boje a námořní strategie ve druhé polovině 19. století vnesla bitva u Visu dalekosáhlé konsekvence. I o tom si můžete číst v této práci, u nás ojedinělé.... celý text
Literatura naučná Historie
Vydáno: 2013 , AkcentOriginální název:
Slavné bitvy admirála Tegetthofa, 2013
více info...
Přidat komentář
Štítky knihy
námořnictvo admirálové námořní bitvy
Autorovy další knížky
2010 | Největší železniční neštěstí v ČR Stéblová 1960 |
1993 | Bílá žízeň |
1996 | Tragédie u Stéblové |
1990 | Poselství z Deneboly |
2014 | Válečné lodě Rakouska-Uherska 1880-1918 |
Čtivé a přehledné. Jenom mírně nesouhlasím s jedním z autorových závěrů, že po bitvě u Visu se rakouské vedení nechalo uchlácholit a nadále nerozvíjelo plně své námořnictvo.