Slovník filozofických pověr
Józef Maria Bocheński
Jósef Maria Bocheński, světově známý polský filozof a politolog, ve své originální knize poukazuje na řadu předsudků, lží a pověr, jež si u nás donedávna činily nárok na výsadní postavení. Některé pověry podle jeho výkladu vznikají následkem popírání faktů, jiné, jako například astrologie, vyplývají z nerespektování elementárních metodologických zásad, a ještě jiné vznikají v důsledku matení pojmů. Odpovědnost za tento stav nese podle Bocheńského přístup převážné většiny novověkých filozofů, kteří na rozdíl od starších filozofů podceňují jazykovou analýzu a zapomínají, že za filozofickými pojmy se neskrývá nic jiného než prosté významy slov. Autor připomíná, že posláním filozofa není nic menšího, než být „obrazoborcem z povolání”. Nemíní tím žádný laciný skepticismus, ale především umění říkat v pravou chvíli pravdu, jež jde často světu proti srsti. Vzhledem k autorově vtipu a erudici tak může Slovník filozofických pověr splnit pro mnohé čtenáře poslání malého úvodu do filozofie. Vydání v tomto překladu 3., v nakladatelství Academia 1. - jako reprint druhého vydání v českém jazyce (Nakladatelství AETERNA, Praha 1993)... celý text
Literatura naučná Filozofie
Vydáno: 2000 , AcademiaOriginální název:
Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, 1987
více info...
Přidat komentář
Bochenski..Bochenski...ty jsi mi ale logik až mě z toho občas bolí hlava). Ke jménu Bochenski jsem se dostal přes, čistě podle mě, o x tříd lepšího Cardala. Název titulu zcela jasně odpovídá obsahu. Stručné dílko, abecedně řazené pojmy a jejich následné vyvracení. Až potud OK. Avšak některé teze, které mají vyvracet ony pověry, mi přišly tak neuvěřitelně slabé, že jsem se nemohl ubránit jistému rozčilení, zvlášť pokud se Bochenski staví do role zahořklého Sókrata který musí stůj co stůj šířit ty "nepříjemné pravdy". Tak např. heslo "Astrologie" - je pověrou proto, že přeci dle vědeckých výzkumů víme, že planety nemají žádný fyzikální vliv na člověka. To je ale argument vcelku nijaký už vzhledem k tomu důvodu, že o nic takového se astrologický systém většinou ani neopíral. Vliv mají mít údajně konstelace, nikdo si nedovolil tvrdit, že ví o nějakém fyzikálním vlivu. Bochenski tak prostě nevytloukává klín klínem ale máchá kladivem, místo na hlavičku se trefí často do vzduchoprázdna. Nebo Antropocentrismus - údajně fungoval ruku v ruce s Geocentrismem. Avšak prohlásit předkopernikovské systémy jako antropocentrické by bylo snad minimálně až totálně rozporné. Bochenskimu také často stačí, že pokud něco sedí s momentální vědeckou ontologií pak už je to dostatečnou zárukou pravdy vůči bludu. Chybí tady jistý Schopenhauerismus) a alespoň lehké vědomí toho, že i tento typ ontologie může vystřídat jiný a ani v současnosti se nevyskytuje ve svém čistém stavu. Atp.. Některá hesla jsou odbludovávána zajímavěji např. "Demokracie". Zkrátka Bochenski pro mě autoritou zřejmě nebude. Doporučuji číst s jistým odstupem.
Vtipné a čtivé odlehčení pro milovníky filosofie. Kdo by byl řekl, jak úspěšně lze na toto téma žertovat... ovšem pravdivě, že?!
Znamenitá kniha jako úvod do kritického myšlení (a přemýšlení). Autor se nerozpakuje označit řadu vžitých názorů současné evropské společnosti jako falešných, ano doslova jako pověr či blábolů.
Autor v této knize předkládá obrovské množství svých osobních názorů (bez ohledu na módní vlivy) a vždy se je snaží podložit zevrubnou argumentací - mnohé by jste mu pomohli tesat do kamene, v ledasčem s ním souhlasíte, nad něčím krčíte rameny, něco vás popudí a o pár věcí by jste se s ním pohádali do krve - no co si více od filosofické literatury přát???
Autorovy další knížky
1994 | Marxismus-leninismus: věda nebo víra |
2000 | Slovník filozofických pověr |
1994 | Cesty k filosofickému myšlení |
Kniha, snad díky svému malému formátu, je u některých hesel podložena vyloženě slabými argumenty, někdy to dokonce vypadá, že autor staví proti pověře (dle jeho definice) jinou pověru, jemu bližší.
Přesto je kniha podle mě dobrá, ale nikoliv jako úvod do kritického myšlení. Je užitečná pro pokročilé čtenáře jako dejme tomu cvičebnice. Protože je argumentace nakousnutá, naznačuje směr, po kterém se může čtenář sám vydat a pracovat.
To jsou ale jen technické záležitosti. Knihu jde použít ke skutečnému tříbení kritického myšlení. Kritické myšlení totiž není o tom, že rozpoznáváme chyby druhých, kritické myšlení je především o tom, že si uvědomujeme, že tak nějak sami od sebe děláme všichni chyby, všichni jsme náchylní k (sebe)klamům a všichni se můžeme nechat mást našimi předsudky a emocemi. Jediné, co s tím můžeme dělat, je na to myslet a občas se na sebe a na své názory podívat "zvenku". No a na cvičení takového myšlení je tato knížečka výborná. Snad každý si totiž najde hesla, se kterými souhlasí, i hesla, se kterými nesouhlasí. No a protože slabá argumentace je vlastní téměř všem heslům, může takový padawan kritického myšlení trénovat tím, že bude hledat chyby v argumentaci, se kterou souhlasí, a hledat podpůrné argumenty a opravovat argumenty tam, kde naopak s autorem nesouhlasí. Tedy ne že by to vždy šlo, ale cvičení je to zajímavé.