Soukromý letecký den
Petr Pavlík
Román je rozsáhlou kronikou života na jihu Čech v době od druhé poloviny třicátých do počátku let padesátých.Jeho dějištěm je jihočeské městečko,ležící na samé hranici republiky.
Přidat komentář
Od této knížky jsem měl, podle dostupné anotace, nejasné očekávání jakéhosi vyprávění o životě lidí v pohraničí, v období začínající těsně před II. světovou válkou až po roky poválečné a to celé podané nějakou nepříliš akční formou.
Byl jsem velice příjemné překvapen a musím říci, že se z této knihy rozhodně nestane v mojí paměti pouze titul o kterém budu jen vědět, že jsem ho přečetl. Na více jak 360 stránkách zde předkládá velice lidské vyprávění o době, kdy se atmosféra v pohraničí již značně proměnila a po předchozím bezkonfliktním soužití Čechů a Němců nezbylo takřka nic. Následné historické události pak dopadají na obyvatele Rapačova, městečka v podhůří Šumavy, s velkou tíhou a ti se snaží s novou situací v pokořené a pak porobené vlasti, společně i každý sám nějakým způsobem vyrovnat. Přes celkově neveselou situaci, ale život obyvatel plyne dál a oni prožívají i v této době své drobné radosti a starosti. Při čtení se v mě tak nějak mimoděk rozlévalo takové to rozpoložení jaké dokáží vyvolat třeba Menzelovi Slavnosti sněženek. Taková ta řekl bych až nostalgicky poetická atmosféra prosycená hlubokým člověčenstvím s pestrou mozaikou rázovitých postaviček a s nimi spojených osudů.
Některé části knihy jsem si jako filmové pasáže natočené v tomto duchu úplně barvitě představoval. A stejně jako Menzelův film i tato kniha je smutná i veselá, dojemná i komická zároveň. Tak jako život ostatně povětšinou je.
Možná by se styl dal spíše přirovnat rovnou k panu Harabalovi, ale četl jsem od něj doposud a to již před hodně léty, jen Ostře sledované vlaky a tak volím toto filmové přirovnání.
Kniha ukazuje na obyvatelích fiktivního Rapačova celou škálu lidských charakterů, které se z předmnichovské sounáležitosti a odhodlání, postupně po okupaci mění a drolí v rozčarování, zlomenost a bezmocnost.
Myslím, že autor na těchto postavách ukázal reprezentativní vzorek našich povah, který se hodí na jakoukoliv část tehdejšího protektorátu a protože jsme se dle mého názoru nijak neposunuli ani k horšímu ani k lepšímu, tak se domnívám, že platí i dnes.
Je zde zastoupen tichý vzdor i veřejně proklamovaná loajálnost říši. Máme tu aktivní protiněmecký přístup i snahu na sebe co nejméně upozorňovat a tak přežít. Je tu jak nezištnost jednání, tak i (nejen) v závěru války, kdy už je prakticky takřka vše hlavní vybojováno, chladná vypočítavost a prospěchářství, vydávané za osobní statečnost a neohroženost. Prostě veškerá paleta našich povah a jednání.
U čtení knih, popisující historické události, ve kterých se projevují i ty stinné stránky obyvatel českých zemí, jsem si často říkal, do které skupiny bych se zařadil v té době asi já. Ve většině případů si o sobě myslíme, že jsem ti dobří. Málo kdo si asi o sobě myslí a ještě aby to říkal veřejně, "že je špatný člověk".
A přeci. Na starých filmových záběrech při obsazování zbytku republiky německými vojsky, jsou vidět poměrně značné počty lidí, kterým tento akt není proti mysli a dávají to demonstrativně najevo zdviženou pravicí. A rozhodně v těch špalírech nebyli jen samí Němci.
My dnes víme, kdo vyhrál, jaké kroky vedly k těm a těm následkům a co se z dnešního pohlednu považuje za historickou chybu.
Jenže tenkrát tuto "chytrost" lidé pro své rozhodování neměli k dispozici a to jak na úrovni nejvyšších přestavitelů, tak obyčejných prostých lidí.
Proto ti co se dokázali vzepřít na vzdory všem rizikům, které jim a jejim blízkým hrozila, si zaslouží velkou úctu. Ono být totiž statečný, když ti nic za tvůj "hrdinský" čin nehrozí, je velice jednoduché.
Zvláštní historickou skutečností českého národa v obou světových válkách je, že ačkoliv jsme státním zřízením, které tenkrát panovala na našem území, byli na straně poražených, tak národně a morálně stojíme v obou případech na straně vítězů.
Tudíž i zde je možná příčina naší mentality, našeho jednání jako národa a je nám určitě možné přiznat velkou dávku přizpůsobivosti, vypěstovanou už zřejmě z dob Habsburské nadvlády.
Ale dost mého neobratného a také důkazně nepříliš podloženého laického sociálně historického filozofování.
V popisu knihy se uvádí, že se "jedná o rozsáhlou kroniku života na jihu Čech v době od druhé poloviny třicátých do počátku let padesátých. Jeho dějištěm je jihočeské městečko, ležící na samé hranici republiky." To je sice pravda, ale jedná se o hranice druhé republiky, okleštěné o území Sudet. Tímto místem je Rapačov.
Toto městečko na mapě nenajdete, ale některé geografické názvy z okolí tohoto místa jsou skutečné. Na základě toho jsem se snažil určit, co bylo autorovou předlohou. Pátral jsem v mapě, porovnával názvy a došel k závěru, že jelikož se v knížce často píše o Vysoké Bětě a existuje Rapačovský potok a poněvadž se o Netolicích, jako o městě ležícím nedaleko, v knize přímo píše, tak že předlohou budou Lhenice. S přibývajícími stránkami mi to ale přestalo štymovat a když se psalo o strouze Krčínka, slovanském hradišti a rybníku, který má hráz až takřka v městečku, kostelu Nanebevzetí Panny Marie a dalších místech, přiklonil jsem se k tomu, že se přeci jen o ty Netolice asi jedná. A cesta z Rapačova do Chrpic, kterou má na satrosti cestář Kodejška, bude cesta z Netolic na Lhenice a Prostřední rybník by mohl být rybník Podroužek.
No nevím. Možná jsem Sherlock na pendrek a bude to jiné místo a je taky možné, že autor prostě vzal z každého místa okolí něco a zasadil to do tohoto údolí.
Pokud někdo ví jak to je, budu rád, když mi to napíše.
Toť vše. Za pět hvězd.
Autorovy další knížky
1989 | Šumavská bílá noc |
1988 | Dar |
1988 | Šumavský deník |
1989 | Soukromý letecký den |
1978 | Cesta z hor |
Příběh Tóna,cestáře a bubeníka v dechovce a jeho ženy Anny je naprosto obyčejný a všední tak,jak bývá život na vesnicích u hranic.Kolem nich probíhají politické a společenské události,ale je hlavně zajímá jejich život a život jejich přátel a známých z vesnice.A tak oba dokážou překlenout leckteré dobové události a nesnáze.I když v padesátých letech Tónova silnice dostává asfaltový povrch a už nepotřebuje jeho údržbu,přece Tóna optimisticky vyznává,že něco starobylého a věčného zůstane v krajině navždycky.