Spojené státy japonské
Peter Tieryas
Japonsko před několika desetiletími vyhrálo druhou světovou válku. Američané uctívají jejich vznešeného císaře a nikdo nepochybuje o tom, že válečná brutalita vítězů byla jen exemplárním příkladem. Nikdo, až na Washingtony – tajemnou skupinu bojovníků za svobodu. Jejich nejnovější podvratnou činností je distribuce ilegální videohry, jež hráče zavádí do světa, ve kterém válku naopak vyhrály Spojené státy americké. Kapitán Beniko Išimura se jako videoherní cenzor snaží spolu s agentkou japonské tajné policie Akiko Cukinovou zabránit dalšímu šíření znepokojivého produktu. Ale i Išimura cosi skrývá... Pomalu odhaluje, že případ Washingtonů je mnohem komplikovanější, než se zdálo, a podvratná videohra je díky svému původu mnohem kontroverznější a nebezpečnější než by mohl kdokoli předpokládat.... celý text
Literatura světová Romány Sci-fi
Vydáno: 2017 , ArgoOriginální název:
United States of Japan, 2016
více info...
Přidat komentář
Skvělá kniha.Příběh byl poutavý a zvládnul se jedním dechem. Připomíná tématem Muže z vysokého zámku od Philipa K. Dicka, ale v lepším zpracováním.
Alternativní historie je vděčné téma. A možná výhra nacistů (a Japonců) ve 2. světové válce je fascinující o to více. Svět je vykreslen střídmě, poutavě, ale ne úplně přesvědčivě. Hlavní hrdinové moc sympatičnosti také nepobrali. Děj ale slušně ubíhá a díky nevelkému rozsahu nezačně kniha nudit. Slušný průměr bez vyšších ambicí.
Autor otevřeně přiznává inspiraci Dickovým Mužem z Vysokého zámku, ale, popravdě, kromě hlavní zápletky (tj. jaký by byl svět, v němž by 2. světovou válku vyhráli Japonci?) toho obě knihy moc společného nemají. Spojené státy japonské, které balancují na pomezí alternativní historie, dystopie a cyberpunku, velmi úsporným jazykem vyprávějí velmi jednoduchý příběh s (bohužel) velmi jednoduchými zvraty.
Jako celek se kniha pohybuje na pomezí tří a čtyř hvězdiček, o vyšší hodnocení se zasloužil především dobře odvyprávěný kontrast mezi západní individualistickou láskou k vlasti a japonským konceptem cti.
Velmi dobře zpracovaný námět alternativních dějin USA po prohrané 2. světové válce. Působivě a čtivě popsán vývoj společnosti pod japonskou nadvládou, vývoj elektronické společnosti a kybernetiky (mechové). Jde o knihu zajímavě popisující střet mezi na cti založené východní "kulturou" a západní kulturou spjatou s vlastenectvím.
Oblíbila jsem si knihy, které čtenáře vtahují do alternativního světa. Přečetla jsem ji jedním dechem.
Autor přiznává inspiraci knihou od P. K. Dicka Muž z vysokého zámku: Američané prohráli válku a na jejich území vládnou Japonci. Pak se však objeví hra, která simuluje opačný konec války.
Tato kniha mi přišla čtivější než Muž z vysokého zámku. Má spád a nemá otevřený konec.
Moje první sci-fi, takže hodnocení spíše začátečníka než velkého fanouška tohoto žánru. Nicméně se mi to nesmírně líbilo, už jenom proto, že mám rád alternativní historii, která je zde navíc skvěle zpracovaná. Obrovská výhoda je v tom, že autor mohl čerpat ze skutečné historie a řešil i problémy, které se skutečně staly (např. komplikovaná válka ve Vietnamu), byť v této knize s jinými hlavními hrdiny. Příběhová linka se krásně rozvine až úplně na konci knihy, kde se nakonec dozvíme, proč se hlavní hrdina choval tak, jak se choval.
Promarněný potenciál.
Čtení mě po celou dobu nechávalo naprosto indiferentní nebo poněkud naštvanou...nesympatické postavy, planý (jakkoliv akční) děj, plytce nastíněná alternativní historie.
A byli tam mechové...panebože, mechové!!! Autor si tam dal mechy a nenechal je to tam všechno totálně sešrotovat a nastolit terminální vládu strojů??? Lame...