Starořecké báje
Nikolaj Albertovič Kun
![Starořecké báje Starořecké báje](https://www.databazeknih.cz/img/books/74_/74725/starorecke-baje-74725.jpg?v=1302716659)
Velmi dobře utříděná kniha Řeckých bájí, začíná bohy od vzniku světa a jejich představením. Pokračuje hrdiny jako Prométheus, Pandóra, Héraklés a další. Třetí a poslední část je nejrozsáhlejší a věnuje se starořeckým eposům, Argonautům, Tróji, Odysseii a pod. Kapitoly: 1. Bohové (vznik světa bohů, Zeus, Apollon, Artemis, Arés, Dionýsos,... 2. Héróové - Promethéus, Pandora, Perseus, Sisyfos, Hérakles, Orfeus,... 3. Starořeský epos - Argonauti, Paridův soud, Troja, Helena, Achilles, Odysseus, Oidipus, ...... celý text
Mytologie Literatura naučná Historie
Vydáno: 1957 , SPN - pedagogické nakladatelství (SPN - Státní pedagogické nakladatelství)Originální název:
Legendy i mify drevněj Grecii, 1954
více info...
Přidat komentář
![gryffin gryffin](https://www.databazeknih.cz/img/users/25_/256199/m_gryffin-Noa.jpg?v=1675638581)
![5 z 5 5 z 5](img/content/ratings/5.png)
Nejlepší kniha řeckých bájí kterou znám. Obsahuje i příběhy které v jiných knihách nejsou. DOPORUČUJI!!!
![Benedikt Benedikt](https://www.databazeknih.cz/img/users/29_/293079/m_benedikt-jNU.jpg?v=1575105250)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Knihu je potrebné vziať s určitou nadsázkou. Jedná sa totiž o knihu „pomocnú pre školy všeobecne vzdelávacie a pedagogické“. Na druhej strane je veľmi dobré, že autor nekopíruje všetky grécke báje a mýty, ale ponúka ich v spracovanej verzií, pričom pri každej uvádza zdroje.
Asi najdôležitejšie pri gréckych bájach a mýtoch je uviesť, že netvoria homogénnu vrstvu. Sám autor ich rozdelil medzi báje o bohoch, herojoch teda hrdinov, starogrécke eposy o Argonautoch, Trójsky cyklus, Odysseia a ďalšie ako napr. Thébsky cyklus.
Ponorenie sa do sveta starých Grékov má v sebe niečo magické. Jednak je to spomienka na detstvo a také tie lusknutia prstov a hláškou „toto si pamätám“, ale aj určite prehlbovanie chápania týchto bájí a ich súvislostí. Je napr. zaujímavé, že Gréci, rovnako ako Egypťania pokladali za počiatok všetkého večný, nekonečný a temný Chaos. Obdobne pri mýte o zrodení hromovládneho Dia vystupuje moment, keď Krónos prehltol novonarodené dieťa, tak obdobný mýtus mali aj Chetiti. Podobností s ďalšími náboženstvami je neskutočne veľa, napríklad úloha včiel pri kŕmení malého Dia v gréckych bájach a Chetitskom mýte o príchode jari. Taktiež je nápadná podoba bojov vyšších bytostí v dávnych dobách. Po tom čo Krónos vyvrhol svoje pohltené deti, tieto začali ihneď bojovať s Krónom ako aj Titánmi o vládu nad svetom. Tiež Sumeri či Biblia spomínajú obdobné udalosti. Podobne aj Titani, ktorí boli porazení boli zvrhnutí do Tartaru – podsvetia, čo je obdobné ako padlý anjeli. Podobne tak aj predstava raja, kde boh Apollón s hrou na kitharu či flautu lákal k sebe všetku divokú zver a všetci zažívali blaženosť. Rovnako ako najvyšší Chetitský boh bol boh hromu Tešub, aj grécky boh Zeus bol bohom hromu a rozsieval blesky.
Z hľadiska mytológie považujem, za najzaujímavejšiu patrónku mesta Atény, Pallas Athénu. Bola to bohyňa múdrosti a zároveň ženu bohyňu vojny, nepremožiteľnú ochrankyňu v žiariacej zboji.
Asi by nesplnilo účet, opisovať všetky početné mýty, avšak rád by som uviedol aspoň niektoré súvislosti ktoré ma zaujali. Grécke báje nás primárne neučia o šťastných koncoch rozprávok. Je to o chybách, pýche trestoch, dodržiavaní prirodzených zákonov. Najmä príbehy o herojoch nás učia, že boli „len“ ľuďmi, ktorí často spáchali zlé, či hanebné skutku. Na druhej strane ich však svojimi dobrými skutkami a zásluhami prevyšovali. Príbehy nám hovoria aj o sile osudu, kliatbach či ľudských obetách.
Musím konštatovať, že klasická literatúra končí tam, kde sme z nej prestali vyvodzovať príbehy. Napríklad na Homérovu Illiadu nadväzovala Odysseia, Eurypidovu Andromaché a Hekabé, Ífigenia na Tauride; Aischylov Agamenmnón, Choéforoi, Eumenidy; Sofoklov Kráľ Oidipus, Foiničanky, Sedem proti Thébam či Antigoné no tiež Vergiliova Aeneis či Ovídiove Metamofózi. Novšie Danteho Božská komédia.
![intelektuálka intelektuálka](https://www.databazeknih.cz/img/users/empty.jpg?v=1446561771)
![5 z 5 5 z 5](img/content/ratings/5.png)
Velmi kvalitně zpracované dílo ruského historika N. A. Kuna.
Dnes jsem si připomněla bájnou plavbu Odyssea - mnoho strádání prožil a mnoha nebezpečími prošel při svém návratu od Tróje na svou rodnou Ithaku- za svou věrnou ženou Pénelopé...
To je další poklad v mé knihovně - dárek od mého otce.
![Striberka Striberka](https://www.databazeknih.cz/img/users/66_/6698/6698-cgP.jpg?v=1416903051)
![5 z 5 5 z 5](img/content/ratings/5.png)
Výborná kniha starořeckých bájí. Vřele doporučuji všem jejich milovníkům a sběratelům. Skvěle se doplňuje s Merlíkovými Starověkými bájemi a pověstmi.
Začíná vznikem světa a bohů, pokračuje líčením životů Heróů, dětí, které se zrodily ze spojení bohů a lidí, dále popisuje osudy Argonautů, podrobně se věnuje Trojské válce, Odysseově cestě a na závěr je zde popsán osud Oidipa.
![Gaara1 Gaara1](https://www.databazeknih.cz/img/users/32_/32237/32237-461.jpg?v=1473244910)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Citace z knihy:
Poslední, pátý věk a páté lidské pokolení je železné. To je pokolení, které žije na zemi dodnes. Dnem i nocí bez ustání trápí lidi starosti a úmorná práce. Bohové sesílají na lidi těžké strasti. Pravda, ke zlu přimíchají bohové i dobro, ale přece jen zla je více a vládne všude. Děti nectí rodiče, druh není věrný druhu, hosté nenacházejí pohostinství, není lásky mezi bratry. Lidé nedrží danou přísahu, neváží si pravdy a dobra, navzájem ničí svá města. Všude vládne násilí. Cení se jen pýcha, ba i násilí. Bohyně Svědomí a Spravedlnosti lidi opustily a ve svém bílém šatu vzlétly na vysoký Olymp k nesmrtelným bohům: lidem zůstaly jen těžké bědy a nikdo je nechrání před zlem.
Je snad čas opět pozvednout zraky k nesmrtelným bohům ?
Autorovy další knížky
1957 | ![]() |
1958 | ![]() |
2019 | ![]() |
2019 | ![]() |
tato kniha mě přivedla ke studiu antické mytologie, po dobu mých gymnaziálních let se stala doslova mou osobní biblí