Století mučedníků
kolektiv autorů
Dějiny 20. století byly tragicky poznamenány nástupem totalitních ideologií a režimů. Komunismus, fašismus a nacismus přinesly statisícům lidí nezměrné utrpení a vyžádaly si nespočet obětí v důsledku válek i v těch částech světa, které nebyly pod jejich přímou nadvládou. Všechny tyto ideologie vyrůstaly z nenávisti a byly spojeny s bezohledným a často krutě nelidským násilím. Tato publikace přináší životní příběhy sedmadvaceti křesťanů, kteří položili život za svou víru.... celý text
Přidat komentář
Já jsem se do této knihy neměla vůbec pouštět, nejsem věřící a k náboženství zaujímám relativně kritický pohled. Navzdory tomu jsem se rozhodla, že si přečtu knihu, která vyzdvihuje padlé hrdiny náboženství. Zprvu chci říct několik věcí, než přejdu k objektivnímu hodnocení této knihy. Jsem přesvědčena o tom, že mučednický post je velmi oblíbeným symbolem jakékoli ideologie, jelikož vylepšuje obraz veřejného mínění. Každé náboženství funguje na klasických principech jakékoli ideologie. Je vystavěno na nějakém základu, který má silný motiv a na počátku proběhl nějaký krvavý převrat. Víceméně se stačí podívat na dokumenty, které vysvětlují principy sektářství, což ve své podstatě každá víra byla. V momentě, kdy lidská bytost povýší duševní existenci nad fyzickou - a je tomu tak pouze díky víře, je jednoduché nalézt argument téměř pro jakýkoli čin. Není tomu jinak ani v historii křesťanství, kdy pojem "kruciáty" souvisí s Vatikánem stejně těsně, jako pojem "pálení čarodějnic". Nehledě na fakt, že svým vlivem a bohatstvím ovlivnilo náboženství kulturu po celém světě, není ani náhodou, že ve stejné míře se v jeho jménu děla ta nejhorší zvěrstva. Jsem tedy přesvědčena, že učinit hrdinský krok je vždy otázka víry, víry v to, že existuje něco většího než jsme my. Pakliže ale najdeme tuto víru jinde, než ve víře v posmrtný život, nabývá náš hrdinský čin většího významu. Míním tím především ty hrdiny, kteří činili hrdinské kroky primárně z nesobeckého hlediska, kdy byli schopni absolutně eliminovat vlastní ego ve prospěch někoho jiného. Dokonalým příkladem je Milada Horáková, kterou já osobně považuji za největšího mučedníka v naší historii. Tuto knihu velmi poškozuje fakt, že je zaměřená na mučedníky z kruhu náboženského. Je velice nekritická a neobjektivní. Funguje na klasické potřebě vystavět kult osobnosti a na základě klasického vzorce dosazovat jiná jména a jiné okolnosti, základ ale zůstává stejný. V závěru, dle mého názoru, nezáleží na víře člověka ale vždy na jeho charakteru.
Štítky knihy
křesťanství mučednictví mučedníci křesťané, křesťanky
Kniha se mi velmi líbila. Je napsána podle mého názoru čtivě, informace jsem si ověřoval z více zdrojů, abych tu nechválil něco, co není pravda a musím říct, že kniha je napsána objektivně. Je mi líto, když se někdy snižuje oběť lidí, kteří byli zavražděni za svou víru, já si jich naopak nesmírně vážím, že vydrželi do konce a neuhli. Jakoby by byla smrt pro víru něco méně? Myslím, že komunismus dal u nás lidem jed do hlavy, kdy je tolik lidí, kteří cokoliv slyší o náboženství, hned mají odsudky věřících lidí. Tito zavraždění lidé jsou za mě naopak hrdinové, věřící byla jak Horáková tak i Morávek. Doporučuji ke komunismu ještě Doležala a jeho Léto běsů.