Střídavé lokomotivy - jednofázová elektrická vozidla
Jiří Caska
Výroba elektrických lokomotiv má v plzeňské továrně Škoda již stoletou tradici. Ve dvacátých letech minulého století byly vyrobeny první elektrické lokomotivy na napětí 1 500 V, v šedesátých letech pak byly zahájeny vývoj a výroba jednofázových elektrických lokomotiv pro napětí 25 kV a 50 Hz pro domácí odběratele i na export. Publikace popisuje nejprve vznik a vývoj střídavé trakce a především se věnuje jednotlivým lokomotivním řadám včetně provozního nasazení. Nezapomíná ani na vznik dceřiných společností ČD Cargo a Cargo Slovakia, přibližuje čtenářům další plány elektrizace a mapuje některé nehody střídavých elektrických lokomotiv, které měly vliv na jejich zrušení. Je doplněna kompletním seznamem jednofázových elektrických lokomotiv s potřebnými údaji, náčrtky všech řad a převážně barevnými fotografiemi včetně snímků lokomotiv působících u soukromých dopravců. Kniha je v současnosti jediná, která přináší celkový přehled o jednofázových elektrických lokomotivách provozovaných na kolejích v České a Slovenské republice.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2006 | Motorové vozy M 240.0 |
2004 | Motorové vozy z Královopolské |
1998 | Motorové vozy ze Škodovky |
1996 | Motorové vozy M 262.0 |
2023 | Střídavé lokomotivy - jednofázová elektrická vozidla |
Příručka, která je pro "vlakofandy" naprostá nezbytnost, a nejen vizuální stránkou potěší srdce každého milovníka vlaků. Není pouze o laminátkách, jak se může jevit z obalu - našla jsem v ní mnoho dalších zajímavých pasažérů: pantografy, šedé vlky, panťáky, žehličky, pomeranče, jezevce, velbloudy, hrbaté, esa, krysy, banány, atd.
Autor zde vyčerpávajícím způsobem dokumentuje historii elektrifikace našich tratí i vznik prvních prototypů elektrických jednofázových lokomotiv a motorových jednotek, jejichž vývoj sleduje až do současnosti. Velmi podrobně se věnuje jednotlivým řadám a továrním typům lokomotiv, text opatřil i přehlednými tabulkami s technickými údaji a náčrty jednotlivých lokomotiv. Knihu nezapomněl oživit četnými fotografiemi a doplnit je bohatým poznámkovým aparátem. Výsledkem je hutná a zdařilá publikace, v níž si zvídaví fanoušci dokonce mohou dohledat informace o osudu konkrétních mašin. Překvapením pro mne byla zvláštní kapitola, pojednávající o nehodách jednofázových elektrických lokomotiv - stroj nemusí selhat pokaždé, ale lidský faktor vždy: z těch záběrů mrazí.
Kniha se hodí do rukou skutečných fajnšmekrů, nejlépe zapálených železničářů, kteří si tu záplavu technických údajů vychutnají lépe než já. Určitě ji ocení i příslušníci dalších profesí, např. designéři, návrháři, konstruktéři, popř. animátoři. Ovšem pro větší vhled do problematiky mi posloužila na jedničku.