Svätý Pavol
Jozef Holzner
Keď vyšla v Nemecku prvý raz kniha prof. Holznera o sv. Pavlovi, vyvolalo to veľkú ozvenu v celej nemeckej jazykovej oblasti, ba i mimo nej, hoci životopisov sv. Pavla existovalo vtedy už viac. Holznerova kniha vyšla za nemnoho rokov vo viac ako dvadsiatich vydaniach. Podobnú pozornosť kňazov i laikov vyvolal slovenský preklad tejto knihy znamenitého prekladateľa Valentína Kalinaya. Prof. Holzner opisuje Pavlov život mimoriadne živo a dôkladne. Udivujúco dôkladne, pútavo, príťažlivo a presvedčivo. A zasvätene. Mnoho skúmal a poprechodil mnohé krajiny, po ktorých Pavol kráčal. Celú Malú Áziu, Grécko i Rím. A preštudoval ich staré dejiny, kultúru aj ich vtedajšiu prítomnosť. To všetko zabudoval do krásnej knihy o živote a pôsobení sv. Pavla. Pravda, najdôležitejší je opis samotného misijného pôsobenia sv. Pavla. Pôsobenie osobným stykom, živým slovom i podľa údajov jeho listov a Skutkov apoštolov. Pavol začínal svoje misijné pôsobenie medzi Židmi v Rímskej ríši, najprv v ich synagógach v celej Malej Ázii, v dnešnom Turecku, potom v gréckych a iných mestách. Odvolával sa vždy na splnené proroctvá. Najviac zdôrazňoval smrť na kríži ako „obetu za hriechy sveta“ a potom vzkriesenie, ktoré sám spoznal v zjavení pred Damaskom. Dnešok potrebuje práve takéto strhujúco pôsobiace osobnosti apoštolov, kňazov i laikov. Veď aj my prežívame neslýchane búrlivé premeny života celej spoločnosti. Hlavná potreba našich dní nie je natoľko vedecké podrobné bádanie, v ktorom vynikala minulosť, ale skôr oživenie a prežiarenie veľkých epoch a postáv v nezlomenej celistvosti ich zjavu, prejavujúcom sa v tisícoch jednotlivých rysov. Pavlova osobnosť zapálila nejedno misijné hnutie, rútiace sa ako nová turíčna búrka, a vo všetkých krajinách podnecuje vzbĺkajúce biblické hnutie. Sv. Pavol prežil mnohé utrpenia, prenasledovania, hrozby a kruté údery. Na konci života sa dostal v Ríme do väzenia, ocitol sa pred súdom cisára, ktorým bol v tom čase Nero. Sv. Pavol ako rímsky občan mal byť popravený mečom. Bola to tragédia? V Božích očiach i očiach Cirkvi to bolo sväté víťazstvo. Sv. Pavol sám napísal v Liste Filipanom slová: „Mne žiť je Kristus a umrieť zisk“ (Flp 1, 21). Odovzdal svoju dušu Pánovi ako mučeník pred bránami Ríma na Ostijskej ceste. Pavlov život, ktorý usmerňuje náš pohľad na Krista, môže a má zachrániť náš náboženský život pred rozprsknutím a skomplikovaním a dať mu prakresťanskú veľkosť a jednoduchosť. Vo svetle tejto skutočnosti nástojčivo leží nám kresťanom dneška na duši povinnosť prebudiť v sebe sily kresťanského praveku a „dať im žiariť do sveta ako strážnym ohňom“ (Flp 2, 15).... celý text
Literatura světová Náboženství Biografie a memoáry
Vydáno: 2011 , LúčOriginální název:
Paulus: ein Heldenleben im Dienste Christi, 1937
více info...
Přidat komentář
Dle mých zkušeností a názoru je toto vůbec nejlepší kniha o svatém Pavlovi. Pokud ji čtete souběžně s uváděnými odkazy na písmo (přečtete při tom skoro celé Skutky sv. apoštolů a Pavlovy listy) dá Vám to skutečně dobrý přehled, orientaci a vysvětlení sporných míst (např. na spor sv. Petra a sv. Pavla Gal. 2 11-14).
Aspoň ještě jeden detail: Kniha má přes 600 stran. Její čtení (pozor, opakuji, spolu s Písmem) mi dalo takový přehled vědomostí, že když jsem narazil na stranu 466, tak jsem si text od 4. řádku této stránky až po 7. řádek následující stránky škrtl. Autor mi v předchozích stránkách dal takové vědomosti, a náhled do problematiky, že jsem si dovolil s tím, co píše na uvedených řádcích nesouhlasit. Napsal jsem si k tomu tuto poznámku:
"Text škrtám, protože s ním nesouhlasím. Sv. Pavel zde jednal přesně v souladu s tím, co doporučil ve 14. kapitole listu k Římanům. Podřídil se, protože nechtěl narušit svědomí slabých. Je nutno si uvědomit, že sv. Pavel se podřídil vůli židokřesťanů (čili slabých ve víře, nevědoucích, že Mojžíšův zákon není nutno zachovávat), nikoliv vůli Židů."
Až (Pokud) to budete číst a narazíte po dobrém prostudování předchozího textu na uvedenou stránku, tak mou poznámku jistě pochopíte. S určitým odstupem mne napadla dokonce myšlenka (zavánějící konspirací, ale kéž by všechny konspirace byly tak neškodné jako tato), že autor to, co jsem škrtl, napsal takto schválně, aby aktivního čtenáře samotného napadlo, že ten text tam jaksi nepatří.
Co se mi podařilo o autorovi a knize zjistit: Josef Holzner 12.12.1877 - 8.11.1947. Vysvěcen na kněze v r. 1901. Jezuita. Prvé německé vydání Freiburg im Breisgau 1937 (klobouk dolů před vydavateli této knihy v době a ohnisku hnědého moru). České vydání 1939, Ladislav Kuncíř. Kniha má imprimatur Římskokatolické církve.