Swingaři a potápky v protektorátní noci
Petr Koura
Kniha pojednává o výstředních tanečnících swingu z doby druhé světové války, nazývaných „potápky“ a „bedly“. Jedná se o první komplexní zpracování této první české městské subkultury mládeže, jež prostřednictvím sympatií k angloamerické kultuře vyjadřovala odpor vůči nacistické okupaci a položila tak základy pro obdobné hudební subkultury v pozdějších desetiletích, jako byli rokenroloví „páskové“ či bigbítové „máničky“. Na základě studia širokého spektra pramenů dospívá autor k závěru, že swing představoval za války generační fenomén české mládeže. Analyzuje nejen samotné projevy české swingové subkultury (oblečení, účes, jazyk atd.), ale věnuje se i obdobným subkulturám ve Spojených státech (zootsuiteři), ve Francii (zazous), v Německu (Swingjugend) nebo v Rakousku (Schlurfs). Sleduje i historii odporu většinové společnosti vůči tzv. výstředním tancům, jež vyvrcholila v období protektorátu administrativními zásahy proti swingovým tanečníkům. Autor též podrobně zkoumá vztah nacismu k jazzové hudbě a pronásledování jazzových hudebníků a swingových fanoušků v hitlerovském Německu. Kniha se mimo jiné snaží odpovědět na otázku, proč nacisté swingové výstřednosti v protektorátu tolerovali daleko více nežli v samotné „říši“. Publikace Petra Koury je tak nejen příspěvkem k dějinám každodennosti české mládeže za druhé světové války, ale i kulturně-historickou studií fenoménu, jenž se stal neodmyslitelnou součástí moderních dějin. Kniha je doplněna bohatým obrazovým materiálem. Předmluvu ke knize napsal Josef Škvorecký.... celý text
Přidat komentář
Jazz a swing během druhé světové války, aneb "Swingaři a potápky v protektorátní noci". Téměř 900 stran popsal Petr Koura o swingové subkultuře - od vzniku jazzu v USA a jeho zakořenění v Evropě, přes formování subkultury swingových fanoušků až k temnému období druhé světové války. A že je co číst, Koura pojal své bádání opravdu hluboce (analyzoval dobové umělecké zdroje - literarutu, hudbu i výtvarné umění; odbornou literaturu, dobový tisk a protektorátní vyhlášky; v neposlední řadě také mluvil s pamětníky atd.) a tematicky široce. Hlavní tematický rámec tvoří perzekuce jazzových fanoušků, kteří leželi v žaludku jak nacistům, tak zároveň českým tradicionalistům (často včetně odboje, ačkoli někteří swingaři k němu sami patřili), samozřejmě i komunistům (a těm snad ještě víc po válce). Stranou nezůstává ani historie jazzové hudby u nás, či velmi silná kapitola o osudech swingařů v koncentračních táborech... Vybírám jen pár z tématických okruhů, pokud vás zajímá jazz a swing, rozhodně sáhněte po téhle knize! Dozvíte se, kdo to byli "potápky a bedly", jak vznikaly moderní subkultury (které jsou těm jazzovým potomstvem) a také to, že pro některé dospívající byl protektorát snad ještě horší než pro jiné třeba jen z toho důvodu, že měli zkrátka svůj styl projevovaný hudbou, módou, slangem...
Přesto, že jde o odbornou a vážně tlustou knihu (odborná se prostě čte pomaleji než beletrie...), Koura ji napsal čtivě (chytla mě tak, že mi zabrala tři odpoledne), zábavně a člověk má nutkání vzít si klobouk, kostkované sako a pustit si pořádný swing, protože: "it don't mean a thing, if it ain't got that swing!"
Precizní a obsáhlá práce historika dr. Koury provede nejen fenoménem (dnešními slovy "subkulturou") swingových tanečníků - potápek, posluchačů, hudebníků a nadšenců toho žánru, ale i dobovým světovým kontextem. Takovéto dílo zde opravdu chybělo!
Autorovy další knížky
2008 | Žádáme trest smrti! |
2016 | Swingaři a potápky v protektorátní noci |
2003 | Podplukovník Josef Balabán |
2010 | České Vánoce: Od vzniku republiky po sametovou revoluci |
2006 | Nacistická perzekuce obyvatel českých zemí |
Skvělá kniha! Nejsem ani milovník jazzu, ani čtenář historických knih, ale tahle kniha mě nadchla: vyčerpávajícími informacemi o tématu, obrovskou autorovou erudicí - ale hlavně je výborně napsaná - je radost si v ní číst.