Táborská republika. Díl 1, Lid vyvolený

Táborská republika. Díl 1, Lid vyvolený
https://www.databazeknih.cz/img/books/20_/208351/bmid_taborska-republika-i-lid-vyvoleny-208351.jpg 5 16 16

Přidat komentář

Apo73
04.01.2023 3 z 5

Asi jsem se po Kladivu na čarodějnice moc těšil. Ale je pravda, že to nelze srovnávat. Kladivo je jedna sevřená kniha, která sleduje jeden příběh, který se zauzlovává až se uzel přetrhne - kdežto tady je to jakási předehra k něčemu, co zřejmě přijde v dalších dvou dílech. Takže to nelze jako celek vlastně soudit. A pak - tady není jeden příběh. Kaplický si předsevzal těžký úkol, postihnout tak komplexní jev jako je táborské husitství, které má mnoho pro a proti, mnoho postav, mnoho menších i větších bitev, úspěšných i neúspěšných, navíc některé strany se proměňují tím, že jejich účastníci utíkají ke kalichu a zpátky.... Takže je to vlastně neuchopitelné. A přesto se Kaplický zkušeně soustředil na to, co se děje hlavně v Táboře samotném a tím pádem se z toho stává jakási psychologická kronika společenského mikroklimatu na jednom místě. A v tom je asi největší síla tohoto úvodního dílu. To vykreslení očekávání, nadšení a zklamání, malosti i velikosti ducha, odvahy i slabošství, to je velmi intenzivní. Pokud by se někdo obával, že je to "komunistický obraz husitství", pak ho můžu uklidnit. Kaplický
v podstatě ukazuje, že šlo o zápas o ideál, který byl náboženského charakteru (což se divím, že mu vlastně prošlo, ale byl rok 1969...), a v podstatě to je studie utopie. Paralelu se socialismem tu lze najít velmi lehce - prvotní nadšení v ideál "táborského" socialismu (všechno je všech, žijeme pro víru apod.) se postupně proměňuje v běžnou hierarchizovanou společnost, tehdy feudální, kde každý myslí hlavně na svůj prospěch. A ti, kteří jsou nositelé a ztělesněním těchto ideálů, jsou velmi vzácní. Tento díl ve spodním proudu fakticky představuje, že utopii vytvořit nelze. Uvidíme, kam se děj dostane dál.

milan3144
06.03.2019 4 z 5

To hlavní, co si z prvního dílo této trilogie odnáším je, že k mému obrazu husitství a jejich válek, jako o směru, který chce očistit církev a nastolit spravedlnost, se přidává i bezbřehý náboženský fanatismus. Spravedlnost a rovnostářsví táborské republiky se poměrně rychle rozpadá a vzniká vlastně něco podobného co bylo před tím jen s jiným náboženským výkladem. Když jsem knihu otevíral, myslel jsem, že budu tak nějak fandit husitům, kteří bojují za správnou věc. Po dočtení se mé sympatie z té "správné" věci smrskly na snad jen v to, že zde probíhal boj Čechů proti cizákům. Spíš se ze mě ale stal takový ten pozorovatel nad věcí, který kroutí hlavou nad krutostí a zaslepeností náboženských fanatiků. V této souvislosti mě i napadla fantaskní myšlenka, že kdyby v té době disponovali takovým arsenálem jako je dnes, tedy zbraněmi co dokáží lidstvo vyhladit, tak už dnes bych toto nepsal. Jsem přesvědčený, že v rámci svého fanatismu a své jednině správné cesty, která jim slibuje po životě něco lepšího, by to prostě někdo zmáčknul.
Tento díl je věnován především vzniku Tábora a příchodu Jana Žižky, jeho roli a vlivu v dobách husitských válek až do jeho smrti.
Dobré čtyři hvězdy a jdu na další díl.


OdvaznyMladyMuz
04.12.2018 5 z 5

Náhled do začátků husitské revoluce a posledních let její nejvýznamnější osobnosti, Jana Žižky z Trocnova. První díl Táborské republiky jsem četl poněkud rozpolceně. Na jedné straně jsem táborským přál při tažení proti uherským, německým a Zikmundovým vojskům. Na straně druhé mě od nich odrazovalo jejich pokrytectví, kdy provinilé proti božímu zákonu fanaticky trestají, sami však zákon boží porušují. U samozvané armády "vyvolené Bohem" je to úplně absurdní. Ale tak to u podobně radikálních náboženských skupin většinou chodí.

jadran
26.06.2016 5 z 5

Fakt, že k tomuto románu zde ani není žádný komentář je smutnou připomínkou skutečnosti, že asi nejkomplexnější obraz fenoménu husitství ve české literatuře není příliš znám. A to je velká škoda, protože jeho obraz je naprosto realistický, zbavený všech ideologických nánosů (a tím nemyslím pouze narodně osvobozenecké pojetí, Jiráskovy slovně bohaté, ale dějově a především myšlenkově chudé eposy, ani katolická propaganda objevená a preferovaná po roce 1989 těmi, kteří se za každou cenu snaží vymezit proti komunistickému pojetí dirigovaném českým komunistickým Geobbelsem Zdeňkem Nejedlým) a neokázalou a v zásadě i strohou formou ukazující v čem ona převratná událost spočívala a v co vyústila. Porážka profesionálních revolucionářů u Lipan všemi ostatním zde není sladkobolnou národní tragédií, jak ji chápali obrozenci a jejich následovníci, ani ukázkou malosti a zrádnosti jednou Čechů jindy boháčů, ale rozumným vyústěním situace, kdy společenské změny proběhly, společnost se změnila, v rámci možností daných dobou se konsolidovala a jde jen o to, vytvořit novou mocenskou rovnováhu ve vazbě na ekonomické změny. Třídílný román, či spíše jeho autor přitom perfektně ukazuje rámce chápání středověkých lidí a hranice, kam byli schopni jít a kam už ne. Fakt, že všichni ti vykladači husitství (a je jedno jestli je to Pekař nebo Nejedlý a nebo současní publicisté či dokonce politici) nejsou schopni vůbec vzít v úvahu proč k oné události došlo, v jakých širších souvislostech probíhala (mimořádně vtipné je zakomponování onoho výhružného a ultimativního dopisu, který Jana z Arku poslala husitům) a hlavně v co vyústila. Historie chápaná jako přehled problémů a katastrof jaksi nebere v úvahu proč byly české země od sedmdesátých let 15. století skoro 150 roků (do vpádu Pasovských) zeměmi bez válek, s vysokou mírou osobní svobody a (zase v intencích doby) vládou práva a náboženské tolerance. To, čím se s okázalostí sobě vlastní chlubí Francouzi v souvislosti s ediktem nantským v českých zemích fungovalo dávno před vládou Jindřicha Navarrského. A kdo chce dobu pochopit a hlavně pochopit dějiny bez deformací, pro toho je jedno z Kaplického mistrovských děl skvělým vodítkem.