Tatra 813: historie, takticko-technická data, modifikace
Jiří Frýba
Jediná ucelená publikace o vývoji, výrobě a jednotlivých verzích vozidla Tatra 813 je zpracována především z archivních dokumentů Vojenského ústředního archivu/Vojenského historického archivu Praha. V úvodu seznámí čtenáře s prostředky využívanými pro tah dělostřelectva a velmi těžkých nákladů po 2. světové válce. V hlavní části knihy jsou informace o vývoji tahače Tatra 813, o výrobě prototypů a jejich zkouškách, a také o konstrukci návěsných zařízení požadovaných složkami armády. V nejobsáhlejší kapitole rozdělené do několika částí najdete takticko-technická data jednotlivých aplikací vozidla, která jsou doplněna nákresy a fotografiemi různých částí vozu. Nejpodrobněji je popsán základní typ tahače Tatra 813 8 × 8 (Kolos), ze kterého celá unifikovaná řada vychází. U ostatních provedení včetně civilních jsou uváděny především konstrukční změny. Přílohy obsahují nejen popisy návěsných zařízení tahače a použití motorů řady T 930 v jednotlivých dopravních prostředcích, ale také barevné fotografie vozidel T 813 a jejich nástupce T 815.... celý text
Přidat komentář
Kniha mapuje historii vzniku Tatry 813. V úvodní kapitole seznámí autor čtenáře s poválečnou situací v armádě, která měla velmi nejednotnou, válkou povětšinou poznamenanou techniku, a tudíž naléhavou potřebu (mimo jiné) tahače těžkých přívěsů a podvalníků pro potřeby dělostřelectva, ale nejen jeho. Ze zadání, která příslušné kruhy provedly, vyšlo to, že vývoje a výroby se - celkem logicky - ujala Tatra Kopřivnice, která vytvořila ve své době jeden z nejlepších těžkých terénních nákladních vozů světa. Z textu ovšem tak trochu včujuje i jakýsi chaos, daný tehdejší dobou a centrálním plánováním. Něco se zadalo do vývoje, vzápětí zrušilo, atd...
Vývoj vozu je náplň další kapitoly, mapující vývoj a zkoušky nejprve funkčního vzorku a poté postupně 4 prototypů osmikolového tahače. Nutno uvést, že průběh zkoušek je v knize popsán celkem podrobně a zkoušky byly opravdu pečlivé.
Následuje kapitola popisující všechny agregáty základní verze vozu (4-nápravový tahač s velkou kabinou a valníkovou nástavbou), a také z něj odvozené varianty - raketomet, pontonový vůz, několik verzí pro přepravu mobilních mostních konstrukcí, vozovkový automobil...)
Jelikož o Tatru 813 měla zájem nejen armáda, ale v jisté míře i civilní sektor, následuje kapitola, věnující se popisu civilních verzí vozu. Jednalo se o dvou a třínápravový tahač, samostatný podvozek, autojeřáb, sklápěčkový automobil a tahač návěsů.
Poslední částí jsou přílohy, popisující motor, buldozerovou radlici a hydraulický zemní vrták.
Jako obvykle u těchto knih závěr tvoří barevné fotopřílohy.
Zajímavá kniha, která si ty čtyři * zaslouží.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2018 | Tatra 813: historie, takticko-technická data, modifikace |
2017 | Obrněný transportér OT- 810 |
2014 | TATRA 805 |
2016 | Legendární Praga V3S |
2020 | Obrněný transportér OT-62 TOPAS |
Vůbec takovým knížkám nerozumím, ale když už s nimi čas od času musím pracovat, tak si je také přečtu. První mou zkušeností byly Vozíky PAv a musím říci, že ty mě zaujaly mnohem více. Zřejmě tím, že tam byly i nějaké ty informace-zajímavosti navíc, a to včetně třeba fotografií návodů na použití nebo reklam. To Tatra 813 si jde cíleně za technickými údaji a tabulkami s výsledky textů. Pro zájemce určitě moc dobrá knížka, ne že ne, ale za mě: viděla jsem i lepší.