Televize
Jean-Philippe Toussaint
Román belgického spisovatele, který ve své tvorbě volně navazuje na tradici nového románu. Univerzitní učitel, čtyřicátník, hodlá sepsat odborné pojednání o Tizianovi. Získá studijní pobyt v Berlíně, rodinu pošle do Itálie, vypne televizor, uklidí si v pracovně, zasedne k počítači. Inspirace ale nepřichází. Popisování tvůrčích rituálů spisovatele, odhalování drobných fází v procesu psaní mísí Jean-Philippe Toussaint s detailními, často lehce ironickými náhledy na Berlín a jeho obyvatele.... celý text
Přidat komentář
Ta knížka trošku mate titulem.
Jistě, je to příběh souboje jednoho západoevropského intelektuála s většinovým chováním a především se SEBOU samým a svou potřebou cítit se lepším, ale jinak je to jedna obrovská apologie až apoteóza prokrastinace :-)
Velmi vtipné, velmi nenásilně poučné, rozhodně doporučuji těm, co by právě teď měli dělat něco velmi důležitého a závazného a hrozně se jim do toho nechce.
Moc děkuji HTO (http://www.databazeknih.cz/uzivatele/hto-428) za tip, sama bych se k ní asi nepročetla, přestože od pana Toussainta mám moc ráda duologii (Opravdu takové slovo existuje? Nevyanalogovala jsem si ho sama?) Milovat se - Utíkat.
Pán se rozhodne přestat se dívat na televizi. Myslíte, že to nestačí na děj, notabene děj románu? Ujišťuji vás, že to nejen stačí, ale že knihu jsem nedokázal odložit, dokud jsem ji celou nepřečetl. O životnosti nového románu se pochybuje. Nevím, jestli se pochybuje i o životnosti nového nového románu – "And from our fathers' fathers' fathers. And from our fathers' fathers' fathers' fathers." – ale pokud je jako takhle kniha, osobně o jeho životnosti příliš nepochybuju. – – Navíc se čtenáři dostane bonusu v podobě v ději se nezapomenutelně mihnuvšího holandského spisovatele Ceese Nootebooma.
Štítky knihy
belgická literatura nový nový román
Autorovy další knížky
2013 | Koupelna |
2004 | Milovat se |
2006 | Utíkat |
1997 | Fotoaparát |
2000 | Televize |
Další výborná kniha od Toussainta. Kvalit Koupelny sice nedosahuje, ačkoliv to může být spíše můj subjektívní názor. Toussaint v této knize znovu uplatňuje svůj specifický přístup k ději, tedy absenci děje. I když je pravda, že děj Televize je mnohem uchopitelnější než děj Koupelny, možná proto že v této knize je Toussaint mnihem výřečnější. Stále však knihou neprostupuje výraznější kintinuální děj, kterého by se čtenář mohl zachytit, místo toho je tu jak hlavní postava, tak místa která ji obklopují
mistrovsky vykreslena na základě drobných úkazů,všedních situací.
Další rozdíl mezi Toussaintovou Televizí a Koupelnou je v tom, že v Televizi protagonista činí vědomé rozhodnutí, tedy že se přestává dívat na televizi (což by se dalo vzdáleně chápat jako revolta), naproti tomu v Koupelně je protagonista nejblíže nějákému závažnějšímu rozhodnutí, když říká že "nepůjde zpátky do paříže" a zůstává v Benátkách, hrajíce v hotelovém pokoji šipky. Z tohoto důvodu by se snad dal hrdina Televize považovat za aktivního, kdyby ovšem svou vzpouru proti televizi nevyvažoval naprostou neschopností začít právi, se kterou se vlastně kniha začala odvíjet, tedy pojednání o malíži Tizianovi. V tomto ohledu je, jak bylo v komentářích výše zmíněno, kniha jakýmsi ospravedlněním prokrastinace. V tomto ohledu jsem hrdinu knihy, musím říct, chápal, sám jsem četl Televizi místo toho, abych se učil na zkoušku. Podobná paralela mezi mnou a postavou Toussaintovy knihy se objevila již v při čtení Koupelny, kterou jsem přečetl ve vaně. Tím pádem jsem se lépe vcítil do protagonisty knihy, který si s oblibou čte ve vaně.