Tento drahocenný život
Khandro Rinpoče
Ctihodná Džetsün Khandro Rinpočhe je dcerou Kjabže Mindrolling Tričhen Džurme Künzang Wangjala, významného představitele buddhistické linie Ňingma, a již v raném věku byla rozpoznána jako převtělení Velké Dákiní z Tsurpu, Khandro Urgyen Tsomo, která navazuje na tradici Kagjü. Přirozeně tedy v sobě spojuje obě tyto tibetské tradice buddhismu, v jejichž duchu byla vychována, a navíc získala i vzdělání západního typu. Od 90. let 20. století vyučuje a předává buddhistické nauky v Evropě i v USA a rychle se stala oblíbenou a vyhledávanou učitelkou, neboť je při svých výkladech učení přímá a srozumitelná i pro západního člověka. Díky ní vznikla v západních zemích i u nás retreatová centra Samten Tse, kde se scházejí její žáci i další zájemci o buddhistické nauky. Také české centrum Samten Tse organizuje retreaty s Khandro Rinpočhe a dalšími učiteli buddhistických nauk. Čtyři připomenutí, která tvoří jádro této knihy, patří k základním buddhistickým textům.... celý text
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 2012 , One Woman PressOriginální název:
This Precious Life, 2003
více info...
Přidat komentář
Kniha je vlastně přednáškou o Čtyřech připomenutích, která bychom si měli neustále uvědomovat. Prvním připomenutím je uvědomění si drahocennosti lidského zrození v případě, že se můžeme věnovat budhismu. Dalším připomenutím je uvědomění si pomíjivosti. Třetím připomenutím je utrpení v šesti říších existence. Tato kapitola již může v někom vzbuzovat překvapení, protože se zde uvádí popis všech šesti říší včetně 16 základních pekel. Poslední připomenutí se týká karmy, kde jsou vysvětleny negativní a pozitivní činy.
Už od začátku čtení jsem vnímal určitou odlišnost od ostatních knih, které jsem o budhismu četl. Nevím proč, jestli proto, že autorem je žena nebo díky jejímu výkladu učení, které bude nejspíš vycházet ze syntézy učení škol Ňingma a Kagjü. První kapitola, kde se třeba vysvětlovalo 18 kvalit drahocenné lidské existence, působila překvapivě racionálně bez někdy až příliš mýtického pohledu. A i druhá kapitola o pomíjivosti byla značně čtivá. Bohužel jak jsem zmínil, třetí připomenutí se vlastně zabývalo popisem všeho možného utrpení v šesti říších existence a zde jsem se už nemohl ubránit určitému náboženskému vidění vadžrajány. Naštěstí poslední přípomenutí bylo opět blíže klasickému budhistickému učení o karmě a opět byla kapitola napsána docela přístupně a přitom velmi logicky. Až potud byla celá kniha poměrně hodně přístupná a svěží. Přínosná i pro velmi rozumově uvažující lidi. Bohužel poslední kapitola o přijetí útočiště měla již výrazný náboženský nádech, který by někomu mohl vadit. Ovšem i tak je poslední kapitola velmi přínosná, protože obsahuje dost informací, které jsem si příliš nedával dohromady. Třeba na přednáškách Diamantové cesty se některé aspekty přijetí útočiště trochu opomíjely, ikdyž je to možná jen můj pocit. (Do centra jsem chodil na přednášky asi 6 let.) Poslední kapitola se pak postupně stává učením pro praktikující a popisují se výhody přijetí útočiště, ale i závazky a posléze význam Tří klenotů - Budhy, sanghy a dharmy a úctě k nim.
Všem zájemcům o tibetský budhismus rozhodně doporučuju, předávané učení je velmi přístupné a motivující. Poslední kapitola zase ukazuje, že samotný rozum má své limity a spiritualita i ta budhistická bude vždy částí náboženská. 90%