Teorie práva a státu a právní filozofie
Vladimír Kubeš
Rukopis skript „Teorie práva a státu a právní filozofie“ pochází z let 1969–1970, kdy Vladimír Kubeš přednášel teorii práva na obnovené brněnské právnické fakultě. V době začínající normalizace však skripta nemohla být vydána jednak z důvodu jejich rozporu s tehdy oficiálně proklamovanou koncepcí výuky obecné teorie státu a práva, jednak proto, že se Kubeš dostal opět do nemilosti představitelů komunistické státní moci a na konci roku 1970 musel akademickou sféru znovu opustit. Oproti dnešním učebnicím teorie práva jsou Kubešova skripta mnohem náročnější na čtení a svým pojetím a způsobem zpracování tak spadají spíše do období první Československé republiky. Nejedná se pouze o triviální vysvětlení základních teoretickoprávních pojmů, nýbrž Kubeš ve svých výkladech často uvádí i filozofické pozadí či pojetí daného pojmu. Kubešovi nešlo o to, aby se studenti daný text pouze bezmyšlenkovitě naučili nazpaměť a následně ho u zkoušky reprodukovali, ale aby danou problematiku do celé její hloubky pochopili a viděli, jak na ni nahlížely významné osobnosti právní teorie, státovědy či právní filozofie především z německy mluvících zemí. Kubeš přitom poukazuje i na názorové rozpory a polemiky mezi jednotlivými právními teoretiky a právními filozofy tak, aby čtenář dospěl k vlastnímu řešení. Zároveň sám pouze nekriticky neprezentuje a nepřebírá myšlenky jiných, nýbrž tyto názory komentuje a uvádí svůj pohled. Stejně jako v jiných Kubešových dílech, i v tomto se objevují citace z děl římských právníků a úryvky z filozofických prací antických autorů. Přestože od napsání Kubešovy publikace Teorie práva a státu a právní filozofie uběhla již značná doba, osloví jistě i dnes zájemce o právní teorii a právní filozofii.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2003 | Brněnská škola právní teorie (normativní teorie) |
1992 | Právní filozofie XX. století: Kantismus, hegelianismus, fenomenologie a teorie myšlenkového řádu |
2022 | ...a chtěl bych to všechno znovu |
2024 | Teorie práva a státu a právní filozofie |
Budu se opakovat, je to však potřeba. České právní prostředí je naprosto tragické. Posouvá se? Ano, pomalu, ale posouvá. Zásluhou lidí jako je Lavický, Melzer, Hapla, Sobek, Tégl či Šilhán, Škop, Kosař a další. (Mimochodem, povšimněte si, že jmenovaní působí na Moravě...) V oblasti teorie práva je to vůbec katastrofa. Tady nepomůže ani Olomouc a tak všechna práce zbývá na Brno. Fokus veřejnosti je však soustředěn na Prahu, jejíž výsledky v oblasti teorie jsou opravdu mizerné (Čest dvou výjimkám, Wintrovi a Kühnovi, ti však odešli na Ústavní soud a jejich akademická činnost tak dost dobře možná skončila.) Stav právnické literatury je odpovídající stavu právnickému celkem. Učebnice teorie práva jsou tím postiženy – nejslavnější je Gerlochova a buďme k sobě upřímní, je to z hlediska opravdové právní vědy odpad. Měl-li bych aktuálně někomu doporučit nejlepší učebnici teorie práva – doporučil bych Weyrovu. Je jí už sto let? Ano. Ale v té době naše právničina měla nějakou úroveň.
Svou jistě vysilující prací nám ale docent Tauchen dodal další, vlastně celkem kvalitní kousek. Opravdu bych se teorku raději učil z Kubeše, než z Gerlocha, Harvánka, Knappa, Osiny a dalších. Tauchen píše v anotaci (a edičním úvodu), že je to čtení složitější. Pravdou je, že oproti výše podaným je to možná obsahově strukturovanější (méně přímočarý) text, pokud jde o stylistiku, ta je Kubešem se zásahem Tauchena perfektní. Byl jsem upřímně dosti překvapen, pokud jde o tuto stránku věci.
Prvá část věnovaná právní teorii sama jakoby byla rozdělena na dva celky. První, dejme tomu, polovina je opravdu skvělá. Bůh ví, že s tisícem věcí mohu nesouhlasit, jsou však promyšlené, výsledky úvah nepodávají se z ničeho, ale z výčtu a kritiky jiných cizích názorů, ze kterých je pak pomocí Hartmannovy ontologické filosofie vydestilován koncepčně koherentní pohled na právo. Druhá polovina je horší, upadá jakoby spíše do výčtu kategorií. Prvá polovina jakoby náležela republice první, druhá polovina zase té současné. Samostatnou část pak tvoří úvahy filosofické. Tam už se nalézáme opravdu někde jinde. Kubešovo myšlení je Hartmannem natolik ovlivněno, že už se nejedná o učebnici, ale o názorovou monografii.
Celkově je to čtení fascinující z mnoha důvodů. Kubeš pochází z prostředí právního normativismu Františka Weyra. To je opravdu unikátní pohled na právo, který nemám rád a který s radostí považuji za mrtvý (až zemře docentka Machalová (která mu dobře nerozumí, ale ráda o něm kecá), bude odejde s ní i tato škola) a který podle mě nikdy nemohl přežít. Proto jsem čekal nejhorší. Kubeš ale překvapil. Jistě, na normativismus navazuje ve věcech, které dnes vypadají až samozřejmě, v těch kuriozitách, které ryzí nauka právní i právní normativismus přinesly, se však od původců silně odchyluje. Nečetl jsem text, kde by bylo tolik a tak silných výhrad proti Kelsenovi. Jak krutě zní například: „Uvádí-li se normativní teorií jako vzor normy známý příklad „Má pršet“ nebo „Růže mají kvést“, tak je to zcela nesprávné. V těchto případech o žádnou normu vůbec nejde, a to z toho prostého důvodu, že o stanovení mětí, povinnosti a tudíž i normy lze mluvit jen v reálné vrstvě duchovního bytí nikoliv však ve vrstvě bytí fyzicko-materiálního nebo organického. Naprostá neznalost moderní kritické ontologie, neznalost stupňovité výstavby reálného světa a jeho kategorií měla za následek tento základní omyl školy ryzí nauky právní.“ Uznejte! A ke Kelsenovi se takto až drze vymezuje mnohokrát. Z úryvku je mimochodem patrný již zmiňovaný vliv Hartmannův.
Fascinující je i pozice knihy dobová. Autorova idea práva je vrcholně humanistická. Odmítá kategoricky trest smrti, nota bene za zločiny politické Píše zcela nekompromisně: „„Jsem hluboce přesvědčen o nesprávnosti a neúčelnosti trestu smrti a se vší rozhodností jsem pro to, aby byl trest smrti všemi civilizovanými státy a samým mezinárodním společenstvím pranýřován a kategoricky vyloučen z trestu vůbec. Stále více je nutno myslet na hluboce lidská Goethova slova: „Soll er strafen, soll er schonen, muss er Menschen menschlich sehen“. Vyhrazuje se navíc ve své práci několikrát i proti základním myšlenkám socialismu, až drze odmítá ideu o odumírání práva – racionálně naopak uznává, že stát potenciálně zemřít může. Jeho oproštění se od spojení mezi státem a právem (díky kterému "klasická" Boguszakova definice práva nemůže obstát!) je neobyčejně moderní. Ano, místy dochází ke klasickému podlézání režimu, patrně proto, aby měla kniha plná citací klasických filosofů vůbec šanci vyjít, oddělíte-li však ty dvě či tři části od zbytku knihy, zbyde vlastně docela dobré čtení.