Teror ve jménu víry
Frank Miller
Kontroverzní kniha, na kterou si musí každý udělat vlastní názor. Udělejte si ho i vy. Zatím poslední autorské dílo Franka Millera (Sin City, 300: Bitva u Thermopyl). Sám Miller o knize řekl, že je to kus propagandy, kterým chtěl hodně lidí vyprovokovat. Kresebně je kniha Millerovým vrcholem s fantasticky využitými komiksovými výrazovými prostředky. Kdesi v Empire City se ukrývá smrtící hrozba a „Správkař“ má čas pouze do úsvitu na záchranu města a civilizace, jak ji známe. Teror ve jménu víry je drsným příběhem hrdiny, donuceného porazit armádu vraždících fanatiků v zoufalé snaze zabránit zločinu proti lidskosti.... celý text
Literatura světová Komiksy
Vydáno: 2015 , Comics CentrumOriginální název:
Holy Terror, 2011
více info...
Přidat komentář
Naprostý skok vedle bez narativu, bez ničeho. Bohužel Miller zde má menší ždímačku na peníze.
Aby som citoval jednu z postáv: nemám ponětí, co to ksakru je. Každý komiks čítam dva razy a ešteže tak, lebo ak by som tento mal čítať len raz, tak by som na konci absolútne netušil, čo som čítal, o čom to bolo a na čo to bolo dobré. Miller zareagoval na americkú traumu z 11. septembra 2001 spôsobom, ktorý sa mi vôbec nepáčil. Kuriózne je, že pôvodne to mal byť ďalší jeho Batman, ale v DC Franka slušne poslali do prdelky a tak to prepísal a výsledkom je čudo, ktoré paradoxne napokon najviac pripomína práve (avšak zlú) paródiu Batmana. Netrúfam si povedať, aké by to bolo, ak by to bola oficiálna batmanovka. Dlhodobo mi Frankov výtvarný štýl (česť výnimkám) nesedí, ale tu je to ozaj až, prepáčte, hnusné. Komiks čierno-biely, ale občas sa v ňom predsa len farba vyskytne. Napr. na čierno-bielej dvojstrane sú vyfarbené ústa postavy, alebo šnúrky na topánkach; asi fakt potrebujem školu na to, aby som pochopil, čo tým chcel autor povedať. Zaujal ma špecifický formát, ktorý komiksu CC prepožičalo (viď. aj iné millerovky 300, Xerxés). Smutnou dobrou správou je, že je to krátke a s pomerne malým množstvom textu, takže to budete mať aspoň rýchlo za sebou.
Bože, to bolo o čom? Jednak kresba bola väčšinou značne neprehľadná a vôbec sa mi nepáčila, naviac o ničom bol aj príbeh, ktorého ale záver vytiahol na jednu hviezdičku. Inak o ničom a na to aké som mal očakávania, to veru bolo dosť veľké sklamanie. Pod pojmom komiks o terorizme si predstavím veľkolepý, možno aj trochu ťažší príbeh a nie toto. Frank Miller po Xerxesovi znovu sklamal, tentokrát ešte viac.
Kresba ve stylu Sin City, ale tam to bylo podepreno vybornym pribehem. To v tomto pripade zcela chybelo. Jednoduche rozdeleni na dobre a spatne, zadne prokresleni charakteru a oduvodneni jednani postav.
Já věřím, že to je tak špatné schválně - od slaboduchého příběhu, stupidních názvů postav přes dialogy u kterých máte chuť si podřezat žíly, až po kresbu. Z té jsem si sice prvních pár stránek učurával, ale brzy jsem zjistil, že mi celkem znatelně znesnadňuje dešifrovat děj. Špatně je toho příliš mnoho než aby to byla náhoda.
Proto Frankovi odpouštím i tu prvoplánově prostoduchou agitku. Ale i přesto, že to chápu jako záměr, tak to prostě nefunguje. Tak dlouho se přešlapuje na hraně odpadu, až se do něj spadne.
A ne, nemyslím si, že by čemukoliv pomohlo, kdyby byl příběh z Batmanovského světa. Na druhou stranu by to těžko mohlo Teroru ve jménu víry ještě více uškodit.
Přiznejme si to, Frank Miller je především Sin City. Teda ne především ale tak nějak spíš jenom Sin City. Tohle arcidílko by sice kresebně chtělo být takové nějaké "ušmudlané Sin City", ale kde není scénář, tam je to houby platné...
Strohý děj o bezmocnosti, zlobě a odplatě se moc nezabývá korektními postoji, což je stejnou měrou plus i mínus. Záleží, jak moc o problematice teroru chcete přemýšlet. Ovšem jak je zápletka jednoduchá, tak grafické provedení bere dech. Výtvarně nepostrádá Millerova práce originální pojetí a třeba takové zachycení atmosféry zmatku po teroristických útocích je prostě nezapomenutelné.
Na scénáři je však znát, že byl zpočátku koncipován, jako další Batmanovské dobrodružství, a když k němu přestoupíte s tímhle vědomím, spousta věcí zaklapne úplně jiným způsobem. Jenže bez gothamského netopýra se příběh stal obyčejnou řezačkou, která je vizuálně fascinující, ale jinak nic víc. Díky absenci několikaleté historie jednotlivých postav najednou vývoj událostí nefunguje. A to především ve dvou bodech: ve vztahu hlavních milenců a přerodu ústředního hrdiny. Působí to příliš schematicky a ploše na to, aby z toho někomu klesla čelist. Což by se obratem změnilo, kdyby se věci nazývaly pravými jmény.
Příběhově (a ideologicky, chtělo by se dodat) je to samozřejmě komiksové dno. Ale pokud jde o způsob vyprávění (a tím míním vizuální vyprávění), jde o ohňostroj skvělých nápadů (viz stránky s prázdnými rámečky atd.). Chtělo by to jen šikovného scenáristu s celým mozkem.
Tak tohle bolelo. Příběh pro Batmana, který v DC odmítli, tak Miller začal obcházet další nakladatelství, až našel dost malé, aby mu to rádi vydali. Scénář hloupý, kresba vzpomíná na Millerovy zlaté časy, ale proporce, možnosti lidského těla i perspektiva si vzaly dovolenou... Velké zklamání.
Vzpomínám si, když jsem o tomto komiksu poprvé slyšel a přečetl jsem si na něj recenzi. Pak jsem se na to podíval sám. A nelíbilo se mi to vůbec.
Nejde tady ani o to, že jsem byl uražen tímto komiksem, který se snažil ztvárnit každého muslima jako chodící výbušninu (dokonce i zahraniční studenty). Tak trošku jsem sám islamofob, takže mě to tolik nevadí. Kritika Islámu je na místě,(zvlášt když jde o budoucnost naší vlasti) a neměli bychom se schovávat z obav toho, že budeme označeni za rasisty, nebo xenofoby, i když samozřejmě, všechno má své meze.
Nejde ani o to, že mi vadí,že tohle měl být původně komiks a Batmanovi, a potom co mu to DC Comics zatrhli, tak Frank byl tak líný, že nezměnil nic, akorát postavy přejmenoval, "Batman" na "The Fixer" a "Catwoman" na "Natalie Stack", a trošičku upravil kostým, aby se vyhnul soudním procesům. Jinak se ty postavy ničím neliší. Možná až na to, že náš hlavní hrdina "The Fixer", narozdíl od Batmana, je naprosto nadržený a pomatený šílenec, se sadistickými sklony.
A popravdě, nejde ani o to, že kresba tohoto komiksu, je totální chujovina. Vypadá jako parodie Millerova stylu, ze Sin City, kterou nakreslilo nějaké hyperaktivní dítě.
Prokristapána, vždyt i titulní strana vapadá jako kresba pacienta z Bohnic!
"The Fixer", kterému chybí nos a jeho oči vypadají jako po adrenalinovém tripu, uděřuje teoristu, který drží nůž neskutečných proporcí, a kterému vyražené zuby vzdorují zemské gravitaci a letí ve vodorovné čáře pryč.
Líbily se mi asi jenom 2 strany.....hlavně, protože byly prázdné.
Tohle všechno stranou, kdyby tahle věc ale aspon byla poučná nebo zajímavá, nechal bych tohle všechno bejt. Ale není.
"Teror ve jménu víry", je absolutně zbytečné a nepodstatné dílo, které místo toho aby neznalé, poučilo o temných dějinách Islámu, o vzniku terorismu a kdo je za to zodpovědný, nám pouze chce sdělit jednu věc. Terorismus ve jménu Islámu je špatný a teroristé jsou vrazi.
Franku....já vím, že tě to překvapí, ale my jsme k tomuhle závěru, tak nějak, došli sami. Lidé to vědí. Hlavně ti co měli tu čest, být vyhozeni do povětří, nebo popraveni teroristy.
Podrženo shrnuto, jestli chcete srozumitelnější, zajímavější, informativnější a mnohem krvavější knižku, pojednávajicí na téma Islám, přečtěte si Korán.
Ano, příběh je prostota sama, ale je to vážně drsná zábava plná originálních nápadů (namátkou třeba ta políčka s obličeji obětí) a především - Páni! - takhle skvěle Frank Miller nenakreslil snad ani jeden díl Sin City! Díky tomu a také díky šířkovému formátu je zkrátka Teror ve jménu víry především úžasnou pastvou pro oči. S uživatelem 3DD!3 pak souhlasím, že o žádnou kontroverzi nejde - vždyť to by musel být kontroverzní každý druhý (nejen americký) film.
Tohle prostě není Miller v nejlepších letech, tohle je Miller, který má bolístky a chce se z nich vykřičet. Alespoň že ta skvělá kresba mu zůstala. Více: http://www.comics-blog.cz/2015/10/1006-teror-ve-jmenu-viry-50.html
Přímočará akční jednohubka, plná nenávisti. Kontroverzní bublina je nicméně směšná. Miller jen svůj boj násilím a terorem pojmenoval a zaměřil. Už není neurčitý. V principu se téměř neliší od některých povídek ze Sin City. Graficky jde samozřejmě o něco výjimečného. Scény samotného útoku jsou hodně silné. Není to taková pecka jako starší Millerovy kousky, ale za přečtení stojí.
Autorovy další knížky
2014 | Kurva velký Sin City |
2005 | Drsný sbohem |
2007 | Batman: Rok jedna |
2012 | Batman: Návrat temného rytíře |
2005 | 300 |
Frank Miller si napsal svoji terapii. V podstatě souhlasím s ostatními komentáři, ale kniha se dá brát i jako relikt doby, jako záznam toho, jak lidé byli zranění a frustrovaní. Jako ryze autorský projekt. A jako takový je určitě dobře, že to kniha vyšla a jsem rád, že jsem ji mohl číst i v češtině (bez hodnocení obsahu, myslím, že je nefér hodnotit takhle názorově extrémní knihu - můžu pak dát jen absolutní hodnocení, ať tím, či oním směrem).
Co se týče ostatních aspektů, tam je to už horší. Dějově je to čistý revenge flick, složitý, asi jako první Sin City. Kresba byla na můj vkus až moc stylizovaná - často mi dělalo problémy pochopit, na co se zrovna dívám. Jestli to mělo být vyjádření zmatku po 9/11, tak nechápu, proč byla zmatená hlavně ta část ještě před útokem.