The Art of Slovakia: permanent exhibition of the Slovak National Gallery
Juraj Žáry
https://www.databazeknih.cz/img/books/52_/527116/bmid_the-art-of-slovakia-permanent-exhib-6560ac146527d.jpg
3
1
1
Obsáhlý katalog stálé expozice Slovenské národní galerie.
Přidat komentář
Štítky knihy
malířství umění obrazové publikace sochařství slovenské malířství muzejní sbírky slovenské umění katalogy výstav slovenské sochařství
Autorovy další knížky
1990 | Dóm sv. Martina v Bratislave |
1986 | Dvojloďové kostoly na Spiši |
1995 | The Art of Slovakia: permanent exhibition of the Slovak National Gallery |
2024 | Básnikova Itália: Cestopisy Jána Kollára |
Jak již název napovídá, jedná se o rozsáhlý katalog mapující trvale vystavené exponáty Slovenské národní galerie. Jde o více než 620 položek. Knížka je už staršího data, takže počet ani vystavená umělecká díla nemusí zcela souhlasit. Doprovodné texty k obrazům i jednotlivým kapitolám se mi líbily, autorům se do nich podařilo vtělit slušnou dávku informací (písmo je každopádně u popisu děl poměrně malé). Víceméně jsou tam uvedeny všechny položky stálé výstavy, takže podrobněji rozepsané je to pouze u těch, které jsou i vyobrazeny (bohužel to neplatí vždy, někde chybí podrobnější popisek i u těch děl, která mají v knize reprodukci). Obecně se u všech dozvíme základní informace: autora, rozměry, techniku, období vzniku. U menší části z nich je i jejich vyobrazení.
Co se mi ovšem nelíbilo je, že větší část reprodukcí je černobílých, vcelku zvláštní číst o tom, jak umělec využíval kontrastu barev a vidět černobílou reprodukci. Další výtku bych měl k celkovému rozložení stránek. U hřbetu knihy je okraj asi 4,5 cm a mimo hřbet rovnou 5 cm. V tomto okraji občas bývá odkaz na obraz, který je na vedlejší stránce, ale většinou je zcela nevyužitý. Naprosto zbytečné plýtvání místem, obecně by se popisek snadno vešel i pod reprodukci obrazu. Navíc je toto členění využito i v částech, kde reprodukce vůbec nejsou obsaženy, a tudíž je tam takový okraj zcela zbytečný. Podobně neekonomicky je využitý prostor i u děl, která jsou uvedená bez fotografické přílohy, nebyl by problém dát těch pár informací do jednoho řádku. Knížka působí mohutným dojmem, ale je to právě hlavně díky nevhodnému využití místa. Každopádně si čtenář udělá dobrou představu o tom, co sbírky Slovenské národní galerie obsahují (za ty roky se sice mohlo něco změnit, ale určitě ne zásadně). Celkově bych knížku hodnotil 70 %.