Tramvaje a tramvajové tratě, 1. díl - Historické centrum a Holešovice
Pavel Fojtík
Tramvaje a tramvajové tratě série
1. díl >
V rámci tematické řady edice Zmizelá Praha vychází nyní první svazek věnovaný pražské hromadné dopravě. Od okamžiku, kdy vyjela koněspřežná tramvaj poprvé do pražských ulic, je to letos už 135 let. Za tu dlouhou dobu, co Pražané tramvajemi cestují, zaznamenalo město a jeho ulice značné proměny. Během více než třinácti desetiletí pražské tramvajové historie už z některých pražských ulic tramvaje zcela zmizely, jinde se naopak zcela přetvořila místa, kudy dosud jezdí. Kniha je zaměřena na tramvajovou dopravu v historickém centru města a v Holešovicích, tedy na území, které tvořilo Prahu před rokem 1900.... celý text
Přidat komentář
Výborná kniha, ani nevím, zda mě zaujaly více proměny pražských tramvají (včetně kdysi jezdící zelené tramvaje... poznámka pro čtenáře Michala Ajvaze :-) ) a jejich tratí nebo spíše proměny jejich okolí, pražských ulic či celých domovních bloků. Vývoj některých lokalit je známý a dobře zmapovaný, přesto je příjemné se podívat na dobře vybrané fotky a přečíst si výborné informační popisky. Nejvýraznější změny samozřejmě představují ulice a lokality v okolí dnešní severojižní magistrály, která zničila krásná zákoutí a nádherné stavby, těžko překonatelnou hranicí rozdělila centrum Prahy na dvě nekomunikující části a také významně zasáhla do tramvajové dopravy v jejím okolí. Kniha ukazuje původní podobu kdysi příjemných ulic, které tehdy vypadaly jako normální ulice velkého města, prostoru před Hlavním nádražím a dalších zajímavých lokalit. Největší překvapení mi však přichystaly fotky staré Chotkovy ulice... věděl jsem sice, že podél ní stávaly nějaké stavby, ale že šlo o výstavní domy včetně šestipatrového věžáku, jsem zjistil až při pročítání této knihy. Nejen za to patří autorovi díky... vedle nostalgického listování knihou a dovídání se nových informací a pohledů na ztracenou Prahu také za myšlenky, zda něco nemohlo být jinak či zda by některé v současnosti degradované lokality nemohly být opět lepším a příjemnějším místem.
Autorovy další knížky
2010 | Tramvaje a tramvajové tratě, 1. díl - Historické centrum a Holešovice |
2010 | Fakta & legendy o pražské městské hromadné dopravě |
2011 | Tramvaje a tramvajové tratě 2. díl - Historická předměstí a obce na levém břehu Vltavy |
2011 | Tramvaje a tramvajové tratě, 3. díl - Historická předměstí a obce na pravém břehu - sever |
2012 | Tramvaje a tramvajové tratě, 4. díl - Historická předměstí a obce na pravém břehu - jih |
Původně jsem měl zapůjčenu jen jednu ze čtyř těchto knih. Velice mne zaujaly, už proto, že vím, že jsem četl o tom, že v dřívějších dobách, ještě před mým narozením, jezdily tramvaje do mnoha míst, kam (nebo kudy) už dneska nejezdí. Hned první večer jsem tou první z nich snad tři hodiny pečlivě listoval. Nacházel jsem zde informace, které ke mně dosud nikdy nedorazily, i fotografie míst o nichž jsem věděl, ale skutečný pohled jak v těch místech situace opravdu vypadala jsem neznal. Krásně jsem si při tom zavzpomínal na vlastní zážitky při cestách tramvají v místech, kde už dnes dávno nejezdí a zmizely i poslední zbytky kolejí. Samozřejmě jsem narazil i na rozdíly mezi informacemi, které jsem získal již dříve z jiných zdrojů, a těmi v knize obsaženými. Například mne zarazila vzpomínka příbuzných na to jak tramvaj končila u Vojenské nemocnice. V knize na toto téma ani slovo, naopak zde byla uvedena konečná zhruba na místě dnešní stanice Ořechovka, případně někde v místech mezi touto stanicí, a stanicí Baterie.
V následujích dnech se mi podařilo vypůjčit si i ostatní tři části tohoto díla.
Rychle jsem všechny podrobně prolistoval a honem jsem je vrátil tak, abych je ostatním čtenářům neblokoval. Nyní si je budu půjčovat postupně, užívat si po kouskách a zpracovávat si k nim i poznámky.
Jsou to opravdu nádherné knihy. Jediné čeho velice lituji je to, že jsou rozčleněny geograficky a nikoliv časově.
Pro mne, protože jsem bohužel již pamětníkem celé řady zde dokumentovaných událostí, by bylo asi daleko zajímavější a přínosnější rozčlenění časové, oproti zde použitému členění oblastnímu.
Zajímá mne, stejně jako většinu mých vrstevníků, i pamětníků ještě daleko starších, především vývoj do 2.sv. války, a toho je zde na můj vkus bohužel zatím spíše pomálu.
Zvláště u těch nejstarších záznamů by stálo za to publikaci – publikace doplnit i o fotografie samotných kolejových vedení, tedy i o ty na nichž se žádná tramvaj nenachází. Mohla by to být hezká sbírka dokumentující vývoj všech těchto tras, ať už jsou využívány dodnes, ale zejména těch, na kterých tramvajový provoz už zcela zaniknul.
V každém případě jde o vynikající publikace.
Vzhledem k tomu, že předpokládám, že v dalších vydáních tyto knihy budou o mnohé fotografie a informace doplněny, dávám v tomto případě i přes své nadšení prozatím "jen" čtyři hvězdičky.
Téma je to bohaté, je určitě možné na něm v následujících letech odvést ještě hodně práce.