Tramvaje a tramvajové tratě, 4. díl - Historická předměstí a obce na pravém břehu - jih
Pavel Fojtík
https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/123198/tramvaje-a-tramvajove-trate-4-dil-123198.jpg
5
12
12
Tramvaje a tramvajové tratě série
< 4. díl
Čtvrtý, závěrečný díl Tramvají a tramvajových tratí představuje proměněné nebo zmizelé tratě na území Vinohrad, Strašnic, Hostivaře, Nuslí, Michle, Záběhlic, Krče, Podolí a Braníku. Opět zavítáme do částí hlavního města, kde už tramvaje nepotkáme, či do míst, kde sice stále jezdí, ale jež během desetiletí tramvajového provozu prošla radikálními proměnami. Pro starší čtenáře jsou dobové fotografie ...... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2010 | Tramvaje a tramvajové tratě, 1. díl - Historické centrum a Holešovice |
2010 | Fakta & legendy o pražské městské hromadné dopravě |
2011 | Tramvaje a tramvajové tratě 2. díl - Historická předměstí a obce na levém břehu Vltavy |
2011 | Tramvaje a tramvajové tratě, 3. díl - Historická předměstí a obce na pravém břehu - sever |
2012 | Tramvaje a tramvajové tratě, 4. díl - Historická předměstí a obce na pravém břehu - jih |
Původně jsem měl zapůjčenu jen jednu ze čtyř těchto knih. Velice mne zaujaly, už proto, že vím, že jsem četl o tom, že v dřívějších dobách, ještě před mým narozením, jezdily tramvaje do mnoha míst, kam (nebo kudy) už dneska nejezdí. Hned první večer jsem tou první z nich snad tři hodiny pečlivě listoval. Nacházel jsem zde informace, které ke mně dosud nikdy nedorazily, i fotografie míst o nichž jsem věděl, ale skutečný pohled jak v těch místech situace opravdu vypadala jsem neznal. Krásně jsem si při tom zavzpomínal na vlastní zážitky při cestách tramvají v místech, kde už dnes dávno nejezdí a zmizely i poslední zbytky kolejí. Samozřejmě jsem narazil i na rozdíly mezi informacemi, které jsem získal již dříve z jiných zdrojů, a těmi v knize obsaženými. Například mne zarazila vzpomínka příbuzných na to jak tramvaj končila u Vojenské nemocnice. V knize na toto téma ani slovo, naopak zde byla uvedena konečná zhruba na místě dnešní stanice Ořechovka, případně někde v místech mezi touto stanicí, a stanicí Baterie.
V následujích dnech se mi podařilo vypůjčit si i ostatní tři části tohoto díla.
Rychle jsem všechny podrobně prolistoval a honem jsem je vrátil tak, abych je ostatním čtenářům neblokoval. Nyní si je budu půjčovat postupně, užívat si po kouskách a zpracovávat si k nim i poznámky.
Jsou to opravdu nádherné knihy. Jediné čeho velice lituji je to, že jsou rozčleněny geograficky a nikoliv časově.
Pro mne, protože jsem bohužel již pamětníkem celé řady zde dokumentovaných událostí, by bylo asi daleko zajímavější a přínosnější rozčlenění časové, oproti zde použitému členění oblastnímu.
Zajímá mne, stejně jako většinu mých vrstevníků, i pamětníků ještě daleko starších, především vývoj do 2.sv. války, a toho je zde na můj vkus bohužel zatím spíše pomálu.
Zvláště u těch nejstarších záznamů by stálo za to publikaci – publikace doplnit i o fotografie samotných kolejových vedení, tedy i o ty na nichž se žádná tramvaj nenachází. Mohla by to být hezká sbírka dokumentující vývoj všech těchto tras, ať už jsou využívány dodnes, ale zejména těch, na kterých tramvajový provoz už zcela zaniknul.
V každém případě jde o vynikající publikace.
Vzhledem k tomu, že předpokládám, že v dalších vydáních tyto knihy budou o mnohé fotografie a informace doplněny, dávám v tomto případě i přes své nadšení prozatím "jen" čtyři hvězdičky.
Téma je to bohaté, je určitě možné na něm v následujících letech odvést ještě hodně práce.