Třetí dekameron: Reelní podnik
Jaroslav Hašek
Grotesky a mystifikace Třetí dekameron, nazvaný podle jedné z povídek Reelní podnik, obsahuje grotesky a mystifikace převážně z poválečnéh období Haškovy tvorby, tedy z doby, kdy vznikají Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Souvislost některých prací se Švejkem je na první pohled zřejmá. Nalézáme zde např. Povídku o černém býkovci, v níž se v náryse objevují motivy, jež byly později základem Švejkových příhod na policejním ředitelství v prvních dnech války. V poválečném období se nejvíce bjevují satiry a parodie na společenské katechismy a příručky o slušném chování, v nichž autor odkrývá pokrytecký charakter měšťácké morálky a vzdělanosti.... celý text
Přidat komentář
To se nedá komnetovat Haškovo dílo se nedá komentovat jeho dílo tvoří povídky a některý jsou zapamatovatelný některý ne
Hašek byl recesistou par excellance. Zdá se, že mu nic nebylo svaté stařičký mocnář, Rakousko-Uherská monarchie, stát, církev a církevní hodnostáři, hloupé ženy, pravidla či autority. Tento rys recese a grotesknosti nenalézá zřejmě u určité části čtenářstva pochopení, zatímco pro zbývající část čtenářstva je naopak čtení Haškových děl z téhož důvodu požitkem. Osobně patřím k té zbývající části čtenářstva, neboť četbu Haška si užívám již od dob svých -nácti let.
Mezi mé oblíbené stálice z tohoto souboru patří kupříkladu Vyhubení praktikantů speditérské firmy Kobkán nebo Šťastný domov. Časem jsem dospěla k docenění povídky Něco o soudních znalcích a série povídek o zážitcích tovariše Gaška v Bugulmě kdesi na ruské frontě v roce 1918.