Třinácté komnaty dětské duše
Violet Oaklander
Autorka svým lidským a poutavým přístupem pomáhá nahlédnout do vnitřního světa dítěte a dospívajícího a hledá cesty, jak podpořit rozvoj samostatných a jedinečných lidských bytostí. Publikace obsahuje řadu kazuistik a ukázek z terapeutické práce za pomoci mnoha expresivních technik typu malování, práce s hlínou, vyprávění, hra s pískem, hudba, dramatizace či práce s loutkami. Zvláštní kapitola se zabývá specifickými problémy chování, jako je agrese, hyperaktivita, uzavřenost, strach, stres, trauma, tělesné symptomy, autismus, vina a narušené sebepojetí. Autorka se rovněž věnuje různým typům klientů a jejich rodin a podrobně popisuje terapeutický proces. Dnes již slavná kniha byla přeložena do 15 jazyků.... celý text
Literatura naučná Psychologie a pedagogika Rodina
Vydáno: 2020 , PortálOriginální název:
Windows to Our Children, 1988
více info...
Přidat komentář
Pre mňa zásadné dielo detskej psychoterapie, ku ktorému sa neustále vraciam a budem vracať. Pani Violet sa na nič nehrá, netvári sa, že vie viac než my všetci dohromady, poctivo hľadá s každým jedným klientom jeho cestu a stále sa učí. Musela to byť obdivuhodná žena.
Ať už jste rodičem či pracovníkem, který je obklopen dětmi, tahle kniha vám jednoznačně otevře obzory.
Autorka v této knize vysvětluje, jak úžasná je dětská fantazie a jak jí lze využít pro léčbu dětských emocionálních potíží. Děti totiž neumí své emoce tak dobře verbalizovat jako dospělí lidé, proto se může stát, že když se jim v životě děje něco, s čím si neumí poradit, uzavírají se do svého světa. Mohou přestat komunikovat a mohou se u nich začít objevovat různé somatické symptomy jako je například bolení bříška, horečky, pomočování apod. Výjimkou nejsou ani noční děsy, smutná nálada, nechuť se kamarádit s přáteli a mnoho a mnoho dalšího. Některé děti se ubírají ke lžím a snaží se tu realitu, ve které musí žít a se kterou se neumí vyrovnat, potlačit tím, že se stahují právě do svého fantazijního světa, ve kterém se cítí bezpečněji a kde je všechno takové, jaké má být.
Rodiče jsou obvykle nešťastní, protože vidí, že se s dětmi něco děje, ale neumí jim pomoci. A právě proto vznikla tahle kniha. Využijí ji všichni rodiče, kteří potřebuji poodhalit, jak s nešťastným dítětem komunikovat. Využijí ji psychologové, kteří si potřebují nebo chtějí rozšířit obzory a v neposlední řadě i pedagogové a jiní pracovníci, kteří jsou obklopeni dětmi.
Kniha nabízí nepřeberné množství příkladů a kazuistik, které vám pomohou pochopit, kdy a jak se dítěte správně zeptat, aby své emoce mohlo adekvátně ventilovat, prožít a zpracovat. Kniha vám ukáže, jak s dětmi nenásilně komunikovat skrze jejich fantazii, tvořivost a hru. Právě tyto tři věci jsou pro děti tak přirozené, že nevyužít jich při práci s nimi by bylo jako odmítnou ten nejúžasnější dárek.
Knihu mohu za sebe jen a jen doporučit. Otevře vám oči, rozšíří vám obzory a pomůže vám nahlédnout do prožívání dětí, když sami ztrácíte půdu pod nohama.
Je to jedna z nejhezčích psychologických knih, které jsem kdy četla a domnívám se, že může být obohacující i pro laiky.
Výborná knížka. Opravdu výborná a velice zajímavá. Jen mě trochu mrzí, že o každém dítěti je toho tam málo. Ráda bych věděla, jaké byly po terapii.
Dle mého je to terapie, kde je výsledkem vyrovnaný člověk. A můžu vám říct, že dle této knihy to funguje. Je skvělá. Díky ní se na různé „nenormální“ projevy dětí dívám jinýma očima. Dala mi hodně podnětů, proč se děti mohou chovat tak, jak se chovají. Je určena pro dospělé, aby pochopili děti i sami sebe. Když se třeba v dětství ztratili na cestě sebeobjevování.
Violet není autorkou ani jedné z popisovaných metod, ale používá je velmi orginálně a tvořivě. Mluví k dětem jednoduše a přímo. Způsobem, kterým bychom asi všichni chtěli od svého okolí, ale málokdy se ho dočkáme.
První vydání této knihy bylo v roce 1978 a je úžasné, že tyto poznatky se dají výborně použít i o 40 let později a to dnes, v této době. Kniha není vyloženě odborná, takže se čte dobře i čtenáři, který nemá vzdělání v oboru psychologie.
Velmi zajímavá kniha, vhodná hlavně pro rodiče, kteří chtějí nahlédnout do dětské duše a obávají se anebo neví, jak s dětmi mluvit, respektive si myslí, že nedělají v komunikaci chyby či dávají za vinu dítěti. Kniha pomůže k poznání dětského světa a nezapomíná na dítě, jako na plnohodnotnou lidskou bytost. Pozastavuje se nad tématy jako nálepkování, problémové chování, uzavřenost dětí a mnoho dalších. Kniha určitě bude mít v domě místečko :)
První kapitoly jsou hodně technické. Jsou zde popsány různé techniky, co a jak s dětmi s využití různých médií- výtvarna, hry, dramatizace,vyprávění příběhů, psaní příběhů a poesie...
Tyto techniky využívá proto, aby se dostala s dětmi k jejich tématu. A to hodně gestaltově, např. na obrázcích se ptá všech postav jak se cítí, a klient musí v první osobě za ně odpovídat...
Pak je tam pro mě zajímavější část, o terapeutickém procesu, jak to má s rodičemi, a dětmi v terapii, jak dlouho to trvá, jak postupuje apod. To byla pro mě zajímavější část.
Asi jsem od knihy moc čekal, je totiž hodně známá, často doporučována....
Kniha podává přehled o práci s dětmi v rámci gestalt přístupu. Během četných příkladů jsem hodně pochopila, jaká je podstata gestalt směru. Autorka píše z vlastních zkušeností, což je fajn, a je možné zde načerpat mnoho nápadů. Opravdu je spíše pro odborníky nebo pak pro nadšené rodiče :)
Fantasticky napísaná kniha, podľa mňa užitočnejšia pre odborníkov ako pre laikov. Autorka podáva vyčerpávajúci popis neuveritelného množstva psychoterapeutických metód práce s deťmi, pričom pridáva aj krátke kazuistiky a svoje skúsenosti s uvádzanými technikami. Podľa môjho názoru pomôže každému kto pracuje s deťmi.
Pro mě jedna z nejzásadnějších knih které mě přivedly k zájmu k psychoterapii. Především té dětské. Oaklander píše poutavě, předkládá kazuistiky na kterých demonstruje svůj přístup a práci s dětmi. Knihu provází metody a techniky, které mohou inspirovat nejen psychology a psychoterapeuty, ale také třeba i učitele či speciální pedagogy.
No prostě - doslova knižní poklad!