Trnová koruna nejsou zuby
Kamil Marcel Hodáček
Hodáček V Trnové koruně nastavil lopaty svých tvůrčích mlýnů mocnému proudění, je zběsilé a točí se z něj hlava, zvedá se žaludek, zvláště drtí-li v nich střelný prach obratů jako „šukatelná vzdálenost“, „kostelní zvony plivly si do dlaní“, „játra vlivně uskupený v pojízdnym šuplíku“ nebo „útočný kastaněty“. Nápor na všech frontách jazyka lze čtenářsky ustát a vyplatí se vydržet a počkat na to, co přivane. Veškeré to kolosální víření s nevyčerpatelnou slovní zásobou totiž drží jediná osa s pevnými ložisky: Vědomí naprosté umělecké svobody a vedle toho drahocenné umění nemrhat talentem, odvaha tvořit po svém a žít po svém v každodenním střetání s úskočným světem. Můžete jej za to milovat, nebo nenávidět, jedno je jisté: Hodáček i ve čtvrté knize potvrzuje své postavení nepřehlédnutelného zjevu současné české poezie.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
sny česká literatura Franz Kafka, 1883-1924 básně poezie v próze Frida Kahlo, 1907-1954 automatické psaní česká poezie experimentální poezie Charles Baudelaire, básník, 1821–1867Autorovy další knížky
2016 | Cxehxio |
2019 | Až úzko pomyslet |
2012 | Havarijní stav |
2015 | Trnová koruna nejsou zuby |
2013 | Sekunda křiku |
Tyto básně v próze samy o sobě jsou dost silnými texty. Depresivní, rytmizované, citlivé. Člověk jim odpustí i občasné příliš silné tíhnutí ke klišé. Problém je, že jsou dlouhé (což by nevadilo, kdyby tu nebyl ten druhý problém, který zní - ) a je jich příliš. Už ve třetině knihy se citlivost začne jevit jako kňourání, neustálé opakování refrénů začne být ubíjející a nudné a najednou má čtenář pocit, že není schopný jednotlivé texty od sebe odlišit - začnou příliš splývat. Kdyby autor dvě třetiny básní vyházel, mohla to být skvělá sbírka. Takhle je vážně problém ji dočíst a to, co vám na začátku přijde skvělé, vás brzy začne ubíjet a jít vám příšerně na nervy... Škoda. Jednotlivé texty totiž nejsou vůbec špatné, snad žádný z nich.