Ukrajinské povídky
Jaroslav Moravec
Toto vydání rozsáhlého výboru nejlepších povídek ukrajinských autorů sovětského období má závažný úkol: být českému čtenáři průvodcem po sovětské ukrajinské literatuře, umožnit mu v průřezu celkový pohled na bezmála čtyřicet let jejích dějin, představit mu ji lépe, než tak může učinit vydávání jednotlivých literárních děl. (doslov editora)... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
druhá světová válka (1939–1945) povídky politika komunismus antologie Sovětský svaz socialismus Ukrajina ukrajinská literatura
Autorovy další knížky
1980 | Ruština z obrazovky I. |
1953 | Kniha o překládání: příspěvky k otázkám překladu z ruštiny |
1956 | Ukrajinské povídky |
1980 | Ruština z obrazovky II. |
Škoda, že jsem si ten doslov nepřečetl dříve... Taky rok vydání mě mohl varovat. Čekal jsem výbor klasiků a dostal jsem... no, něco jiného. Přestože kniha obsahuje některá velká jména ukrajinské literatury (Oles Hončar, Ostap Vyšňa), jedná se o výbor povídek a literárních reportáží vzniklých především v období Stalinovy vlády v SSSR a tedy i na sovětské Ukrajině. Povídky tak reflektují zejména předválečný útlak Ukrajinců Poláky, druhou světovou válku a německou okupaci a také poválečné ukrajinské budovatelské nadšení. I přesto, že se jedná převážně o socialistický realismus (a někdy - jako např. u Jaroslava Halana - čistou propagandu), talent mnohým autorům upřít nelze a některé povídky o válce jsou skutečně výborné. Knihu samotnou tak považuji spíš dokument doby než literární požitek, nicméně jsem rád, že jsem to přečetl.
S odstupem let je zajímavé sledovat životní dráhy některých v knize představených spisovatelů, kteří se z budovatelů stali protisovětskými disidenty.
Pro česko/slovenské čtenáře může být nejzajímavější dílko Marie jde bosa od Olexandra Ilčenka, kde formou literární reportáže líčí Ilčenko situaci na Zakarpatské Ukrajině a radostné dojmy tamních obyvatel těsně poté, co došlo k jejímu připojení k Sovětskému svazu a kde není vůbec žádná zmínka o tom, že to před tím bylo Československo.