Fantastic Four: Rozhodná akce
Mark Waid
Ultimátní komiksový komplet série
< 26. díl >
Protože byl Doctor Doom uvězněn v pekle, rozhodne se Fantastic Four osvobodit tyranizovaný lid Latvery, jeho někdejšího království. Ačkoliv do země vstoupí s těmi nejlepšími úmysly, jejich mise začne brzy vyvolávat napětí. Přítel se obrací proti příteli a do pohybu se dávají události, jež pro jednoho z členů týmu skončí tragicky!
Literatura světová Komiksy Sci-fi
Vydáno: 2014 , HachetteOriginální název:
Fantastic Four: Authoritative Action, 2003
více info...
Přidat komentář
Souboj mezi Fantastic Four a Dr. Doomem neskončil pro nikoho bez vážných následků. Victor von Doom skončil v pekle, království Latvera je bez vládce ohrožováno svými sousedy a Fantastic Four i když navenek stále vypadají jako tým, uvnitř to pořádně skřípe a Reed Richards se pro tuto chvíli rozhodl jet po své vlastní koleji. Problémy se do Latvery hrnou ze všech světových stran a je úžasné, jak mistrně a zkušenou rukou je Mark Waid kočíruje. Příběhová linie je pořádně sevřená a soustředěná na základní reálie, nikam neodbíhá ani se nekroutí po kdejakých odbočkách, nýbrž si jde přímo a neochvějně za svým. Nic to neubírá na působivosti, spíše naopak. Je to komplexní příběh a nápadů mají autoři na rozdávání, jak scénárista Mark Waid, tak oba kreslíři Howard Porter (nakreslil prvních šest sešitů) a Mike Wieringo (nakreslil zbylé tři sešity). Všechny ty temné emoce (protože veselo tu rozhodně není a svůj pověstný humor ztratil snad i modrooký Thing, o Reedově frustraci ani nemluvě) zpod jejich tužek doslova odlétávají a vlévají se do nejúžasnějších panelů, jaké jsme kdy měli možnost v cyklu Fantastic Four vidět. Ostatně i finálové rozuzlení je dostatečně originální a překvapivé, aby člověka povzneslo nad rámec obyčejného vyprávění.
Milé prekvapenie o anexii Latvery. Podobnosť so súčasným Krymom čisto náhodná. Na pretras príde aj neschopnosť OSN, NATO ba aj samotného Nicka Furyho. Zvláštne je vidieť smútok a nefyzickú bolesť kreslených hrdinov pri jednej tragickej strate. Nechýbal mi ani megalomansky akčný záver ale WTF záver som teda nečakal. To scenáristi mali voľno či čo? Koniec teda považujem za spackaný, presne takým tým WTF spôsobom ktorý patrí do iného druhu literatúry.
První půlka alba se mi líbila moc. Část, kdy Reed Richards obsadí panství Doctora Dooma jiskří napětím i podtextem pro Fantastickou čtyřku vskutku nevídaným. Je to něco nového, nečekaného a především neodhadnutelného až tak, že je člověk doslova přikován ke čtení, zvědav kam celá ta patálie ve finále povede. Jenže v okamžiku, kdy je Victor přiveden zpět z pekla, jen aby byl uvězněn někde jinde, celé vyprávění začne škobrtat podivně nevypočitatelnými krůčky. Scenáristické řemeslo prostě drhne. Už jen to, jak rychle se všichni z Reedovy dimenze dostanou, z ní dělá naprosto zbytečnou odbočku, Doomovo přeskakování do různých těl by mělo větší smysl, kdyby bylo nějak zajímavě využité a smrt jednoho z členů týmu by rozhodně byla efektivnější, nebýt spektakulárního zásahu pánů tvůrců. Aneb: „Proč jsou zabíjeni hrdinové, když nevydrží pod drnem co pár čísel?“ Tohle tedy byl jeden z nejdiskutabilnějších návratů na scénu, jaké se mi kdy dostaly pod ruku. Mile poetické a zároveň trapně bezradné.
Tak takhle ne, soudruzi. Vyřešit nedokončený příběh tím, že bůh použije kouzelnou tužku a všechno napraví, je scénáristický odpad. Poslední čtvrtina knihy je úplně mimo a do světa Fantastic Four se absolutně nehodí.
Je to jako by zabili Harryho Pottera a bůh ho na konci posledního dílu oživil tak, že by ho nakreslil. WTF
Samotné začlenění kouzelníků typu Dr. Strange do Marvel Universe se mi vždycky zdálo trochu neorganické. Do prostředí, v němž žijí potomci vyspělých ras, genetičtí mutanti a kříženci, vědci s technickými udělátky a oběti havárií s chemickými sloučeninami, se magie zkrátka moc nehodí, protože narušuje pespektivu, v níž je všechno s přídomkem "super-" chápáno jako výsledek pokroku (vědeckého či evolučního). Fantastic Four v tomhle ohledu nepředstavuje výjimku. Waidovo pojetí příběhu, kdy implementuje následky superhrdinství do (téměř) reálného světa, v němž má převrat v Latveře důležité důsledky pro jednání Organizace spojených národů, je do jisté míry osvěživé. Dokud... nezačne podivná pouť do záhrobí za zachráněním Bena Grimma, kde vystupují archandělé a bibické potoky krve... Závěrečné "brechtovské" prolomení čtvrté stěny dramatu, kde mezi patetickými dialogy čtenář zjišťuje, že arcibohem Marvel Universe je jeho kreslíř, mezi jehož schopnosti patří vygumovat Reedu Richardsonovi polovinu zjizvené tváře, je úletem do říše houbičkového krále.
Na tomhle případě se ukazuje neskutečná nehybnost mainstreamu, anebo alespoň některých jeho příběhů. Já bych si přál, aby postavy umíraly. Nemusí umírat ty nejvýznamnější, ale také nemusí umírat jen ty nevýznamné. Chtěl bych, aby změny byly trvalé. Třeba jizvy. Ale ne, ono je to v pohodě. V daném příběhu, i třeba trochu delším, bude spousta zvratů, spousta nečekaného, ale klid, ono se to pak všechno vrátí do starých kolejí a může se jet znova a čtenář to bude znova kupovat, protože je to skvělé. Není! Je to jen pořád dokola, příběhy, které se mohou prodávat dalších 50 let, protože se toho může stát tolik... A tolik toho bude mít minimální vliv na jakoukoli rozsáhlejší mytologii. Tahle nehybnost, která je relativně kamuflovaná jako změna příběhu, mě ničí. Více: http://www.comics-blog.cz/2014/07/701-ultimatni-komiksovy-komplet-26.html
Autorovy další knížky
2011 | Avengers: Do boje! |
2006 | Království tvé |
2018 | Deadpool se žení |
2017 | JLA: Babylonská věž |
2017 | Amazing Spider-Man: Rodinný podnik |
Tak to jsem nečekal že to takhle skončí