Umění falzifikace: myšlení, motivy a metody padělatelských mistrů
Noah Charney
SVĚT CHCE BÝT KLAMÁN TEDY JEJ KLAMEJME Umění falzifikace: myšlení, motivy a metody padělatelských mistrů představuje záhady, intriky a skandály obklopující padělatelství, považované nezřídka za vysoce atraktivní trestnou činnost. Dějiny umění a jeho falzifikace jsou doslova nabité skutečnými detektivními příběhy – proslulými i méně známými –, které jsou fascinující, překvapivé a často bizarní. Kniha popisuje úspěchy i pády mistrů falzifikace od antiky až po dnešek, pátrá v hlubinách uvažování falzifikátorů vedeného výbušnou směsicí zločinu, geniality, pýchy, oportunismu, touhy po odplatě a slávě, ale také touhy po penězích a moci. Noah Charney (1979), odborník na oblast trestných činů proti umění, se zabývá otázkami, jak a proč se nejrafinovanějším světovým podvodníkům – často šarmantním a ve svém oboru geniálním osobnostem – podařilo vodit za nos celý umělecký svět. Odhaluje triky a metody jejich práce a popisuje, jak byli nakonec dopadeni, ať to bylo díky precizní policejní práci či pomocí vědeckých metod nebo hrálo rozhodující roli obyčejné štěstí. Popisuje také, jak se sám umělecký svět nejrůznějšími způsoby stává spolupachatelem, když těmto protřelým... celý text
Literatura naučná Historie Umění
Vydáno: 2015 , Kniha ZlínOriginální název:
The Art of Forgery: The Minds, Motives and Methods of the Master Forgers, 2014
více info...
Přidat komentář
Vtipné, čtivé, poučné. Moc pěkná obrazová dokumentace.
Po přečtení bych si netroufla žádné drahé, zaručeně pravé umělecké dílo koupit. :) A to i přesto, že je tato investice často vychvalována jako velmi dobrá, neztrácející s časem na hodnotě.
Výborná kniha plná příběhů o zločinech, které jsou postavené tak trochu na hlavu. Asi nejvíce mě pobavil princip, že nedoceněný umělec, tedy pachatel, se jde často sám udat. Nikdo takovému člověku ale nevěří. Prodejce, kupující, galerista i znalec umění a hlavně společnost totiž ortodoxně věří v originál :)
Úžasná kniha! Umění falzifikace je poučné a často dobrodružné čtení. Bude bavit všechny milovníky umění i laiky. V příbězích jednotlivých padělatelů nechybí detektivní napětí, překvapivé odhalení i pozoruhodná výprava do padělatelovy mysli a jeho motivace. Autor odhaluje triky a metody práce padělatelů a popisuje, jak byli nakonec dopadeni (pomocí precizní policejní práce, vědeckých metod,…). Kniha Zlín přišla s velmi příjemnou knihou z nakladatelství Phaidon
Reprezentativní a obsáhlá kniha s velkým množstvím obrazového doprovodu.Autor nás zasvěceně seznamuje s triky a metodami práce těch nejrafinovanějších podvodníků,kterým se podařilo vodit za nos celý umělecký svět-seznamuje s triky i metodami jejich práce.
Dle mého mínění je kniha nejen velmi zajímavá,ale i velmi čtivá,místy napínavá, ale hlavně poučná,
i když pohled do reálného světa obchodování s uměním (metody znalců,galeristů a aukčních síní),
připraví možná některé čtenáře o iluze....
Kniha je velmi zajímavá, ale bohužel je psaná velmi suchopárným stylem. Díky šíři problematiky je obsah psaný jen tak letem světem. Určitě by se kniha dala udělat čtivější, možná by pomohla koncentrace jen na některá témata ale s více detaily.
Autorovy knížky
2015 | Umění falzifikace: myšlení, motivy a metody padělatelských mistrů |
Půjčila jsem si v návaznosti na nedávné shlédnutí výstavy „Falza? Falza!“ ve Šternberském paláci v Praze. Což je opravdu zajímavá výstava, kde můžeme porovnat originály obrazů a soch s nejrůznějšími falzy a napodobeninami, a to i napodobeninami dnes již vlastně populárními…
Jsou zde k vidění například dnes již v podstatě proslulá díla zhotovená ve stylu Jana Vermeera (slavného holandského malíře ze 17. století, jehož dílo tvoří pouhých 37 obrazů), která ovšem ve skutečnosti vytvořil ve 20. století malíř Han van Meegeren. Díla, která byla znalci označena za pravého, nově objeveného Vermeera, a proto paradoxně hrozil jejich skutečnému autorovi v poválečném soudním procesu trest smrti; prodal totiž jednoho domněle „pravého“ Vermeera, coby holandské kulturní dědictví Hermannu Göringovi a tím se dopustil vlastizrady. V procesu van Meegeren marně vysvětloval, že toto Vermeerovo ceněné dílo ve skutečnosti sám vytvořil, nikdo mu nevěřil a znalci se zaštiťovali jeho pravostí, nakonec musel Meegeren prokázat své tvrzení tím, že ve vězeňské cele namaloval další dílo ve stylu Jana Vermeera…
A takovýchto příběhů, v podstatě detektivních, nám autor knihy vypráví desítky, je to veskrze čtivý a napínavý průvodce dějinami podvodů, vytváření falzifikátů a různých napodobenin v oblasti umění. Doprovázený velkým množstvím fotografií děl originálních i zfalšovaných a napodobených.
Doporučuji oboje – výstavu (do 1. 5. 2022 se dá ještě stihnout) i knihu.