Umění psát
Nigel Watts
Originální, praktická a inspirující příručka pro začínající i zkušené spisovatele povídek, článků i větších literárních útvarů, románů a novel. Její znalost umožní zvládnout celý proces psaní od prvotní myšlenky přes vytvoření struktury textu, zápletky, dialogů až po zaslání rukopisu nakladatelství.
Přidat komentář
Je to přesně to, co jsem očekával - teoretická příručka o psaní. Nic míň, ale bohužel ani nic víc. Je zvláštní, že ji ostatní řadí výše, než "O psaní" od Kinga. Osobně mám radši Kingovo strohé a trefné věty (např. "Trpný rod je pro sraby", "Cesta do pekel je dlážděna příslovci") než několikastránkové rozepisování, u kterého stěží udržím pozornost.
Moje třetí kniha o řemeslu zvaném psaní a rozhodně se jedná o tu nejlepší. Je to doslova manuál na to, jak koncipovat postavy, děj, prostředí, čemu se vyvarovat, na co si dát pozor a co si pohlídat. Vše psané krásně systematicky od prvních kroků až po ty finální. Oceňuji také cvičení vždy na konci kapitoly.
Řekl bych, že je to zatím to nejlepší, co je v rámci daného oboru k sehnání. Žádné bohapusté pindy (ano, narážím na tebe Kingu, ty žvanile), ale velice praktické, jasné a konkrétní instrukce, rady, tipy, návody, ukázky apod. Velmi přehledná struktura. Pro někoho, kdo chce stvořit veledílo vymykající se všem konvencím to však není.
vynikající kniha, která mě ovlivnila především u prokletých příslovcí. Díky moc! Jeden z pilířů samostudia vhodný především pro intuitivní autory
Dobře přeložená. A dobře redigovaná :-) akorát mi na s. 210 v 5. řádku zdola ulítlo jméno autora Doktora Živaga. Má tam být Pasternak, Boris. Omluva.
Chápu, že tohle není příručka pro každého. Už pro to, že i ti, co koketují s uměním většinou ví, že z nich spisovatele nikdy nikdo nevyrobí a ani sebelepší kniha o tvůrčím psaní nevydoluje román z někoho, v kom to prostě není a komu není talentu shůry dáno. Chápu, že někteří lidé tyhle rady z principu neberou a odmávnou podobné „učebnice psaní“. Intelektuálové se širokým vzděláním asi podobné rady opravdu nepotřebují. Pokud se psaním zabýváte delší dobu a něco ve vás je, nejspíš jste už k řadě objevů jak na to dospěli sami. Jenže vidět to tušené ještě zhmotněné na papíře není úplně na škodu, případně podívat se na věc v jiném kontextu. Tahle knížka pro mě nebyla zbytečná. Například pro středoškolské, nezkušené elévky, jakou jsem byla kdysi třeba já, může být knížka Umění psát vyloženě přínosem, protože patří mezi to lepší, co bylo pro psavce vytvořené.
Psaní a vymýšlení příběhů mi vždy nesmírně bavilo. Byl to můj vzrušující únik do jiných světů. Díky tomu, že jsem si myšlenky, fantazie a zážitky dala na papír jsem navíc porozuměla víc sama sobě i okolí. Čas, strávený na kurzech tvůrčího psaní nebo s podobnými knížkami, které mě zkoušely vést dál, nepokládám za zbytečný. Vytváření příběhů a literární tvorba je nádherná bez ohledu na výsledek. Byly to krásné chvíle. A tahle knížka mi je částečně připomíná. Psaní všem, které to baví, jednoznačně doporučuju a tuhle základní brožurku vlastně taky.
Ukázka:
Čtenářovu pozornost nejčastěji vyvolají zajímavé otázky, které kniha klade a na něž autor odpovídá. Nastolíte-li skutečně zajímavý problém na počátku, čtenář podstoupí téměř cokoli, aby pronikl k odpovědi. Základní otázka může vydat tematicky na celý román, vedlejší by měla klást každá kapitola. Nikdy není dobré odpovědět hned vzápětí: část čtenářského požitku tkví právě v odkládání odpovědi.
Zdroje konfliktů: 1. Člověk bojuje se sebou samým (zdroj konfliktu je v mysli postavy, psych. obtíže mohou zahrnovat pocit viny, studu, pochybnosti, strach, hněv, pohrdání sebou samým = zápletkou může být ztráta sebekontroly). 2. Člověk bojuje proti jiným lidem (střet odlišných motivací, postava A o něco usiluje, zatímco postava B chce pravý opak).3. Člověk bojuje proti přírodě (konflikt je povahy buď fyzické, kdy je ohrožena existence postav (požár, nemoc), nebo společenské: tlaku je vystaven společenský status hl.hrdiny (nesouhlas společenské třídy, překročení konvencí = zápletkou je např. násilný čin). Nejlepší jsou konflikty na všech třech rovinách.
… Mělkost příběhu je důsledkem rozvinutí konfliktu výlučně na jedné rovině (zpověď hrdiny s absencí děje).