Ústřední kancelář Vesmíru se neozývá
Ivan Kmínek
Sbírka povídek českého autora science fiction, držitele literární Ceny Karla Čapka. Obsahuje průřez zhruba deseti lety jeho tvorby.
Přidat komentář
Kniha se skládá z několika kapitol, začátek knihy byl fascinující. Škoda, že nevíme, jak to s otcem kluka dopadlo. Pak mě ale Kmínkův styl psaní zaujal, četla jsem i jeho knihu Utopie, nejlepší verze a ve srovnání s ní byla Utopie lepší. Tak nějak slepenější, neuvěřitelnější, propracovanější.
Kniha se četla skvěle, až do bodu kapitoly NO JO. tam jsem začala spoustu pasáží přeskakovat, nezvládla jsem se na tu spoustu informací soustředit, přišlo mi to zbytečné, číst všechno. Právě tahle kapitola mi do celého konceptu celé knihy vůbec nezapadla, byla jiná, pro nadšeného čtenáře, který očekává něco fantastického, nezajímavá.
Naopak velmi se mi líbila myšlenka kapitoly Škola pro začínající spisovatele, ta mě opravdu bavila.
Shrnuto podtrženo, za mě tři hvězdy. Ale určitě kniha stojí za přečtení, alespoň do strany 178. :-)
Knihu naprosto a bezvýhradně doporučuji.
Můj názor je, že tato povídková sbírka je vynikající. Texty p. Kmínka jsou neobyčejně intenzivní a vřelé. Vládnoucím tónem je humor a autenticky prožitá sebeironie: každá věta humorem začíná a končí, přitom se však týká věcí smutných a hořkých. Vřelostí myslím kmínkovskou kombinaci naprostého nihilismu a usilovného odhodlání nihilismus překonat.
Štítky knihy
Část díla
- ...a každý bude mít svůj vesmír 1992
- Archa úmluvy, konec konců 1992
- Dotazník
- Jsem jenom člověk, integrovaný tribunále 1992
- Maléry přicházejí z Kosmu 1988
Moje první a veskrze náhodné setkání s Kmínkem. Svébytným humorem a specifickým stylem však zaujal od první povídky a až do konce nepustil. (Až po dočtení jsem zjistil, že byl profesí vědec, což mnohé vysvětluje.) Neskutečná smršť humorných nápadů, které ani po letech neztrácejí na vtipu či aktuálnosti. Patrně nejzábavnějším kouskem celé sbírky je „Škola pro začínající spisovatele“, kde autor vedle originální myšlenky dokonale střídá styly podle toho, kdo se zrovna posune do pozice hlavního hrdiny. Za pozornost ovšem stojí i ostatní povídky, včetně dvou závěrečných („No jo“ a „Archa úmluvy, konec konců“), byť autorka předešlého komentáře by nesouhlasila. „No jo“ má neskutečně depresivní atmosféru a nedořečeností i neodvratným koncem silně pobrnkává na hororovou strunu. Celkově spokojenost, 70 %.