Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě
Jiří Gebelt , Bronislav Ostřanský , Michal Řoutil , Petra Košťálová , Monika Langrock Šlajerová , Luboš Kropáček
Oblast Blízkého východu, odedávna žhavá půda, stojí dnes v popředí pozornosti ještě více než jindy. Pod vlivem aktuálních bouřlivých událostí probleskují v tisku zprávy o náboženských uskupeních dlouhou dobu koexistujících ve větším či menším souladu s majoritním islámem. Životní praxe i věroučné zásady těchto obcí jsou neodborníkům povětšinou jen velmi málo známy, stejně jako forma soužití s jejich okolím. Přitom jejich poznání a zachycení jejich historického vývoje a osudů zprostředkovávají závažný vhled do myšlenkového i politického vývoje celé oblasti. Přední domácí odborníci na jednotlivá blízkovýchodní náboženství proto spojili své síly v nové monografii mapující marginalizované nábožensko-etnické skupiny Blízkého východu. Čtenář najde v knize kapitoly věnované jezídům, mandejcům, alawitům, drůzúm, šabakům a járesáníům, syrským a arménským křesťanům, maronitům, koptům a álevitům, jakož i zamyšlení nad vývojem v oblasti Blízkého východu za poslední dvě staletí. Texty jsou v naprosté většině založeny na přímém terénním průzkumu a znalostech z první ruky. Svazek je doplněn unikátními fotografiemi pořízenými samotnými autory.... celý text
Přidat komentář
Souhlasím s komentářem od Jezinkabezinka - jelikož jednotlivé kapitoly mají různé autory, je to jednak patrné na způsobu psaní a celkovém zpracování (některé kapitoly jsou úžasně čtivé, jiné méně), ale chybí tomu trochu společný jazyk, který dělá mírný chaos hlavně v terminologii. Nicméně kniha je obsáhlá, velmi dobře ozdrojovaná a rozhodně vědecky velice hodnotná a svého druhu ojedinělá publikace na českém trhu. Pro laika bude určitě na překážku množství informací, já se místy trochu ztrácel a jednotlivé církve se mi nakonec pletly - to ale určitě není chyba knihy! Velmi jsem ocenil historický a sociálně-kulturní kontext, který narovnává často velmi pokřivenou optiku vzdáleného a neznalého českého čtenáře/pozorovatele. Pro ujasnění si pojmů určitě doporučuji - člověku pak záhy dojde, že házet všechny do jednoho pytle, jak to často mají tendenci dělat media, je holý nesmysl - a myslím si, že pokud se nad tímhle po přečtení čtenář zamyslí, tak autoři si můžou pogratulovat k úspěchu.
Kniha se mi velice líbila. Název je opravdu naprosto výstižný, co se píše na obalu, to v knize do posledního puntíku najdete. A to řemeslným, pečlivým, ozdrojovaným, vědeckým, ale zároveň dobře čtivým způsobem a to od větších, veřejně známých menšin, až po ty dá se říct marginální. Za mě plné hodnocení.
Kniha, která nám přiblíží nejen další náboženské skupiny a jejich dějiny, ale .... Pro laické čtenáře to je trochu náročnější čtení, protože autoři pracují s odkazy na většinová náboženství a ne všichni jsme teologicky vzděláni. A ono vysvětlit jednoduše různé odchylky křesťanských skupin ani nelze. Jedná se o statě různých autorů, takže jednou se dočtete o roce 2015 v kontextu s Armény jako o politování hodném krveprolití, ostatní mluví o genocidě. Část autorů používá výraz monofyzitismus část miafyzitismus, protože monofyzitismus je dehonestující (proč to se nedozvíme).
Přesto považuji knihu za důležitou, i z toho důvodu že si uvědomíme, že v těchto končiná je krom příslušnosti náboženské, politické, národnostní nejdůležitější příslušnost klanová.
Autoři knihy
česká, 1968 Bronislav Ostřanský
česká, 1972 Michal Řoutil
česká, 1973 Petra Košťálová
česká, 1981 Monika Langrock Šlajerová
česká, 1978 Luboš Kropáček
česká, 1939
Celkom zaujmava a u nás málo spracovaná téma. Osobne som už o nej niečo vedel. Prekvapilo ma ze vo všeobecnosti sa viac venuje pozornosť histórii daných komunít (hlavne z nedávnych rokov) než tomu v čo vlastne veria.
Osobne som už vedel svoje o Jezídoch a Alawítoch, ale veľmi dobrá bola napr kapitola o Alevitoch a pobavilo ma ako majú v svatostankoch obrazy Ataturka vedľa Aliho a ako jedna frakcia považuje Ataturka za inkarnaciu Bektáša : )
Celkom zaujmavy bol aj vývoj osudov Koptov v nedávnom revolučnom Egypte.
A aj pôvod Drúzov, ktorý už trz vnímam o niečo inak a som viac ochotný uznať ich isté spoločné prvky s islamom.