Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost
Miroslav Novotný , kolektiv autorů
Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada série
< 7. díl >
Kniha dvanácti českých historiků přibližuje cestu, kterou prošlo školství v českých zemích od svých středověkých počátků, kdy bylo dostupné jen úzké elitě, až k masovému vzdělávání 21. století. Dílo nabízí široce koncipovanou syntézu, již česká historiografie dlouho postrádala. Jeho základní osu tvoří dějiny školství a vzdělanosti v Čechách a na Moravě (případně i na Slovensku a Zakarpatské Ukrajině) dovedené do roku 2004, tedy po okamžik vstupu České republiky do Evropské unie. Na pozadí proměn společnosti poznáváme školství v širokém záběru, který představuje také školní každodennost a architekturu či mládežnické a studentské spolky. Věnuje se rovněž širším souvislostem vzdělanosti, rozkvětu knižní kultury včetně knihoven a čtenářských spolků, vydávání novin a časopisů či nástupu nových médií. Pozornost je samozřejmě věnována i dosud málo zmapovaným oblastem, jako bylo vzdělávání dívek a duchovních či lidová výchova. ISBN 978-80-7432-000-2 (soubor, 8 sv.)... celý text
Přidat komentář
Tahle knižní "cihlička" je vhodná pro všechny, kteří se chtějí zorientovat ve vývoji školství v českých zemích, typech škol, jejich provázanosti a základním fungování od první univerzity po měšťanské školy až do současnosti. Objasňuje jak fakticky školy v minulosti fungovaly, kdo je navštěvoval, jak vzdělávání probíhalo i o architektuře školních budov a dalších užitečných zajímavostech vždy v rozumném rozsahu a to vše zasazeno do vývoje historických událostí a politického i kulturního vývoje. Občas bylo vidět, že při takovém rozsahu historických období a tématu je docela fuška to uspořádat důsledně chronologicky, ale kniha má dvě stužkové všité záložky, takže se v důležitých odbočkách snadno pendluje (a občas by mi nevadilo ani větší rozšíření nějakého tématu, ale jinak je to velmi hutný základní přehled všeho podstatného). Velkou část knihy zabírají pečlivě citované zdroje, takže se jeví hmotnější, než reálně je. Navíc je přes svou odbornost čtivě psaná. Zdaleka žádná nudná encyklopedie, naopak vhodné čtení pro kohokoli, kdo má trochu zájem o praktickou historii vzdělávání.