Viktorie
Jana Maternová
Román o hledání sebe sama, o rozmanitosti vztahů, životních posláních a silné moci Lásky. Ve střídavém vyprávění samotné hlavní hrdinky Viktorie a shlížejících průvodců čtenář prožije životní příběh ženy od doby, kdy jej začne plně určovat její poslání. Malířka, zasažená tragickou událostí, poslechne volání své duše, opouští svůj dosavadní svět a vydává se do krásného, lákavého, neodolatelného neznáma. V cizí zemi, ve které díky výborné znalosti tamějšího jazyka a novým setkáváním nachází druhý domov, prožívá dny plné opravdového naplnění z tvoření, z přátelství i z lásky. Stane se součástí malé soukromé galerie, naučí se vnímat neviditelné radosti, naslouchat nitru svému i svých nových blízkých. Vděčně a s pokorou přijímá dar lásky ke starému muži, pro kterou touží BÝT. Dochází však k nevyhnutelnému střetu lásky partnerské s láskou mateřskou. Viktorie si ve svém tápání nechává poradit. Uvěří slovům věštírny a poddává se vyřčenému, nešťastnému osudu. Navždy tak ovlivní životní příběhy všech zúčastněných, svých dětí, manžela, přátel.... celý text
Přidat komentář
Ve snaze o pestrost čtenářských zážitků jsem si po vysoce intelektuální, reflexivní, na děj naprosto rezignující próze chtěla dopřát čistý příběh. A taky chtěla zjistit, co místně příslušná regionální stanice Českého rozhlasu propaguje za literaturu. Zrodil se z toho výběrový omyl roku. Měla jsem dát na instinktivní nevoli, která se ozvala hned nad typografickým vypravením knížky a výtvarným pojetím obálky.
Nechci být na malé knižní nakladatelství přehnaně přísná, tak vyčtu pouze to přehusté řádkování textu. Autorka své vyprávění příliš do odstavců nečlení, takže s každou stránkou se vám před oči vyvalí těžce čitelný monolit písmen. Chápu, s každou stránkou rostou vstupní náklady na tisk, ale tohle je moc i pro to mnohými vzývané letní, oddechové čtení „na pláž“.
Ale to je forma, a obsah je pro mě mnohem horší. Jestli takto chce vědomě psát zkušená, vzdělaná žena, pak se nesmí divit, že je v očích některých termín „ženská literatura“ opravdovou nadávkou.
Netvrdím sice, že literatura musí život odrážet dokonalým zrcadlem, v poměru 1:1, ale jestli takto žijeme, pak tedy rozhodně nemluvíme jako postavy tohoto románu. Příklad: Hladový muž se vrátí z práce a vyčítá své manželce, že za celý den „nic neudělala“ slovy: „Tys nepekla? Domluvili jsem se přece, že když zůstaneš doma, postaráš se o domácí chléb“.
Příběh vrší jedno klišé za druhým, věty jsou téměř holé, metafory plytké. Vnitřní hlas „přihlížitelů“, to jsou ty pasáže psané kurzívou, jak z té nejhorší motivační esoterické příručky.
Milostnou scénu v příměstském penzionu, plnou podstatných jmen uvozených kapitálkami, jsem ještě zvládla v naději, že se na dalších stránkách s ulehčením dozvím, že se jedná o parodii na červenou knihovnu, ale scéna na Karlově mostě předcházející Viktoriině útěku do ciziny, k „sobě samé“, je absurdně z prstu vycucaná. Tohle je vážně teď a tady nemožné.
Vracím tedy knihu nedočtenou a zde na DK nehodnocenou do koloběhu jiných čtenářských očí a dlaní, protože se mnou se takovéhle pojetí psaní naprosto míjí.
Jistým způsobem autorka vyspěla. Nicméně, stále se v jejich popisech vyskytují statě, které jsou nedůvěryhodné a snižují tak kvalitu celku.
Zápletka příběhu je mírně kostrbatá, přestože se Maternová snaží plout na vlnách nadhledu, až cynismu, který vyvrcholí v úvahách hlavní hrdinky v závěru knihy...
Opět rodinné téma, opět sebezpytování,navíc touha osvobodit se a ukázat ženám, že setrvávat ve starých kolejích je zřejmě chyba...
K postavám příběhu si možná vytvoříte "jakýs takýs" vztah, ale ztotožnit se s nimi půjde jen těžko...
Pro mě hezká obálka nenaplnila očekávání v ženě, která nás příběhem provází...
Až přečtete, sami budete vědět...
Autorovy další knížky
2015 | Kotrmelce |
2015 | Jeden život, jedna šance? |
2016 | Viktorie |
2016 | Taškařice |
2019 | Škola na kraji města |
Román o hledání sama sebe, kde se ztratí nejeden čtenář - soudě podle komentářů dole. Podle mě se tady ztratila i sama autorka. K jejím knihám jsem se dostala trochu náhodou, trochu jsem si ji vyhlédla, protože mě zajímala současná , česká literatura. A honem spěchám jinam, do čistějších vod, protože deprese , zmar a čekání na nějaké rozhřešení, aniž by se o to člověk sám nějak- i třeba neznatelně pokusil , to není to, o čem bych chtěla ve svém volnu dobrovolně číst.