Vlastní Bůh: Mírotvorný a násilný potenciál náboženství
Ulrich Beck
V současném globalizovaném světě mísení kultur a světonázorů se již delší dobu ohlašuje nutnost hledat mody soužití zvláště tam, kde naráží na živé historické reminiscence konfliktů. Ulrich Beck, jeden z předních sociologů, se pouští na toto pole, aby jako hlavní kořen rozpoutávání i tišení konfliktů sledoval náboženství v jeho ambivalentní roli. V kontextu sociologie náboženství jej lze označit za pronikavého zastánce individualizované religiozity, jíž se na pozadí otřesných zkušeností 20. století zabývá např. Charles Taylor. Zájem o roli náboženství ve veřejné sféře zase sdílí třeba s Jürgenem Habermasem. Jako stěžejní téma své knihy se nebojí formulovat otázku násilí a míru jako spojených nádob, jimiž se vyznačují univerzalistická náboženství právě kvůli svému univerzálnímu nároku. Navazuje tak na pozorování některých současných sociologů, například Gillese Kepela, ovšem nespokojuje se s pouhým popisem – jeho text má ambici nastínit cestu z této situace. Lépe řečeno množství cest, které sice nemají přivést do vyprazdňujících se kostelů nové masy věřících, každému jednotlivci však mohou ukázat potenciál jeho vlastního způsobu prožívání religiozity a celé společnosti pak prospěch z kosmopolitizované plurální konstelace (např. i u tzv. evropských muslimů). Kniha je určena všem, kdo se zajímají o otázky náboženství v moderní společnosti a kulturních konfliktů, zvláště pak studentům religionistiky a sociologie náboženství.... celý text
Sociologie, společnost
Vydáno: 2018 , KarolinumOriginální název:
Der eigene Gott. Von der Friedensfähigkeit und dem Gewaltpotential der Religionen, 2008
více info...
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2004 | Riziková společnost |
2007 | Co je to globalizace? |
2014 | Dálková láska: životní formy v globálním věku |
2007 | Moc a protiváha moci v globálním věku |
2015 | Německá Evropa |
Domnívám se, že se autorův pojem vlastního Boha, nejvíce hodí právě na českého člověka, který na otázku víry nejčastěji odpovídá: "nepotřebuji církev ani kostely, ale v něco věřím, něco, co mě přesahuje" a "kutilsky" si tak tvoří - ač možná často nevědomě - onoho vlastního Boha.
Ulrich Beck v tomhle mění zorný úhel pohledu na náboženství, sekularizace náboženství nezničila, ale transformovala (individualizovala).
Je to už třetí kniha kterou jsem od něj přečetl a tak jako u těch předchozích (Co je to globalizace a Riziková společnost), jsem měl pocit, že čtu kus poctivé sociologie.