Vojtěch Jasný
Jiří Voráč
Příběh posedlosti filmem Filmový režisér a scenárista Vojtěch Jasný (1925—2019) proslul jako autor jednoho z legendárních děl československého filmového zázraku — baladické moravské kroniky Všichni dobří rodáci (1968). V reakci na sovětskou okupaci odešel do exilu a stal se filmovým kočovníkem západní Evropou a Severní Amerikou. Jeho filmografie čítá přes padesát titulů, z nichž větší část vznikla v zahraničí. Filmový básník domova prošel nesnadnou adaptací na cizí kulturní a produkční prostředí, jež přineslo posun od autorské umělecké režie k zakázkové průmyslové výrobě a rozšířilo jeho působnost o nové oblasti — televizi, dokument, divadlo a učení na filmových školách. Kniha vychází z původního archivního výzkumu a pracuje s konceptem vzájemného působení odborné studie a osobního svědectví. Nedílnou součástí publikace je obsáhlá fotografická a filmografická příloha.... celý text
Přidat komentář


Po dvaceti letech sběru a zpracovávání podkladů bych čekal víc, knihu, která se množstvím fakt, šíří zohledněného kontextu a hloubkou ponoru do tématu přiblíží Gajdošíkově monumentální monografii o Vláčilovi. Voráč se ale stejně jako v Českém filmu v exilu zaměřuje pouze na Jasného zahraniční tvorbu a monografická část zabírá jen lehce přes sto stran ze šesti set. Zbytek tvoří fotografie, materiály z Jasného osobního archivu a úvody k nim. Začít něčí životní a profesní příběh vyprávět od poloviny je poněkud zvláštní přístup, znemožňující posoudit, co formovalo osobnost dotyčného, čím byl utvářen jeho rukopis a jak se proměnil v nových výrobních podmínkách na západě. Zakončení citátem z Návratu ztraceného ráje je stejně neuspokojivé jako celá kniha, působící jako pouhá ochutnávka z rozsáhlého (a jistě záslužného) badatelského projektu.
Autorovy další knížky
2004 | ![]() |
2020 | ![]() |
2008 | ![]() |
2008 | ![]() |
Četba této knihy pro mne byla větším požitkem, než sledování Jasného filmů.