Vyhlaďte všechny ty netvory
Sven Lindqvist
Nescházejí nám znalosti. Chybí nám odvaha uvědomit si, co víme, a vyvodit z toho důsledky. „Vyhlaďte všechny ty netvory!“ říká ve slavné Conradově novele Srdce temnoty šílený obchodník Kurtz. Je to cynické doporučení, jak zajistit bílým kolonizátorům pohodlné podnikání s africkými surovinami. Kurtz je sice fiktivní postavou, ztělesňuje však evropské myšlení své doby. Myšlení, pro něž byla genocida legitimní cestou k bohatství a moci; myšlení, které mělo zrodit dvacáté století i s jeho hrůzami. Pravda má občas podobu střípků rozházených všude kolem. Abychom ji mohli zahlédnout, musíme poodstoupit v prostoru i čase. Švédský spisovatel Sven Lindqvist takto odjel na pouť Saharou, aby mohl psát o temné minulosti evropského bohatství a imperiálního rozmachu. Vznikla dnes již legendární kniha Vyhlaďte všechny ty netvory, fascinující a brutální hybrid mezi cestopisem, esejem a dějinami, přeložený do dvaceti jazyků, který v době svého vydání vzbudil kontroverzi svým odhodláním pojmenovat pravdu za cenu vlastní — tedy evropské a západní — hanby. Vyhlaďte je.... celý text
Literatura světová Fejetony, eseje Cestopisy a místopisy
Vydáno: 2022 , HostOriginální název:
Utrota varenda jävel, 1992
více info...
Přidat komentář
Kdyby se objevila čtenářská výzva „Kniha, jejíž děj se odehrává na hranici Alžírska a Nigeru“, titul Vyhlaďte všechny ty netvory by byl žhavým kandidátem. Strhující román na pomezí cestopisu a eseje střídá příběhové roviny, kdy na jedné straně sledujeme osudy utlačovaných národů na konci 19. století, na druhé straně prožíváme se Svenem Lindqvistem strastiplnou cestu nehostinnou Saharou.
Informace, že s koncentračními tábory přišli poprvé Britové během Bůrských válek, je relativně známá. Ovšem o pozadí kolonizace černého kontinentu, řádění evropských imigrantů v Tasmánii či vytlačování indiánů anglosaskými osadníky toho víme poměrně málo. Lépe řečeno, nechceme vědět. Jak zdůrazňuje autor knihy, dokud se genocidy původních obyvatel neodehrávaly v srdci Evropy, budily kontroverze pouze v intelektuálních kruzích. Konec 19. století poznamenaný boomem Darwinovy evoluční teorie žel lidským právům a demokracii příliš nepřál.
"Nescházejí nám znalosti. Co nám chybí, je odvaha uvědomit si, co vlastně víme, a vyvodit z toho důsledky." Zásadní věta, která shrnuje podstatu této knihy i černého svědomí Evropanů.
Kniha je, zejména ve sve první polovině, rozborem inspiračních zdrojů Josepha Conrada při psaní jeho knihy Do srdce temnoty, která pojednává o dopadech hrůzovlády Belgičanů v Kongu. Popisují se souvislosti dobového kolonialismu, antropologických poznatků, objevitelského patosu a literárních příběhů.
Ve druhé polovině už se Lindqvist věnuje zejména zasazení holokaustu do kontextu německého, ale potažmo celého evropského, kolonialismu a zejména tehdejšího ospravedlnění vyhlazování "slabších" ras. Holokaust byl moderní formou téhož. Byl unikátní jen v tom, že se děl v Evropě.
Knize se minulý rok u nás dostalo v jistých kurzích velmi vřelého přijetí a recenze byly velmi pozitivní o to větší bylo moje zklamání. Pokud bych měla dát knize přízvisko, pak by to bylo: O kolonialismu pro začátečníky. Asi nejzajímavější je na knize souhrnné sepsání zločinů (z dnešního pohledu ) kolonialismu evropských zemí v Africe a málo i v Latinské Americe. Tyto pak autor vkládá do souvislostí a spojuje například s myšlenkou holokaustu. Z neznámého důvodu, ale autor píše i o své cestě do Afriky, kterou s dějem knihy nepropojuje a tak působí celkově velmi rušivě. Naprůměrné hodnocení dávám hlavně proto, že kniha obsahuje myšlenky, které by si asi měl přečíst každý a nabízí je v celkem čtivé formě (přečteno za dva večery). Čtenáři tak nabízí odrazový můstek ke studiu tématu kolonialismu, například četbě vynikajícího díla Josepha Conrada na kterého jsou v knize četné odkazy.
Knížka má větší ambice, než dokázala naplnit. Obsahuje několik málo konkrétních příkladů krutosti bílých Evropanů ze dvou či tří koloniálních kampaní. Pak několik rasistických a imperialistických citátů Západoevropanů 19. a 20. století. A nakonec - ve zbytečně velké míře - autorovy zážitky z cesty Afrikou, které nejsou ničím zajímavé a není je důvod číst. Evropských krutostí by se dalo najít mnohem víc, citátů taky. Existují i příklady evropského altruismu, stejně jako citátů antirasistických. Ale to, že se Evropané v dobách kolonialismu chovali příšerně a byli přesvědčeni o své nadřazenosti, se jistě nedá popřít. Kniha tak nějak automaticky předpokládá, že to je implicitně evropská vina a že jsme tím výjimeční. Nejsme. Stačí si přečíst libovolnou historii světa, ideálně třeba Harariho Sapiens, abychom viděli, že se Západ choval stejně jako téměř každá jiná říše a tlupa lidí v dějinách. Měl pokročilejší technické prostředky, takže obětí je víc. Principy zůstávají stejné. Člověk je na jedné straně obdivuhodná bytost, ale na druhé se, má-li příležitost, chová jako ďábel - bílý ďábel, černý ďábel, žlutý ďábel, to je fuk. Žijeme v první době, která zná širší a úspěšné hnutí, jež se snaží tuhle danost ochočit. Snad budeme mít úspěch. Bojím se ale, že knížka Svena Lindqvista k tomu moc nepřispěje.
Od kolonialismu až po holocaust. Děsivá historie světa, ze kterého jsme se dosud nepoučili, a pravděpodobně se to ani nikdy nestane.
Unikátní kniha, skvěle napsaná a výborně komponovaná. Připomíná metodu W. Sebalda - forma cestopisu a osobních zážitků, na něž plynule navazuje věcné probírání procesů a událostí vrcholících holocaustem. Jsou zde zmíněny všechny důležité filosofické a teoretické práce zabývající se vítězstvím "civilizovaných" a mocnějších evropských národů nad těmi "podřadnými" a "méněcennými" v Americe a Africe. Je to zrcadlo imperialismu, přičemž autor demonstruje podstatu skutečností, o nichž píše, na povídkách Josepha Conrada Výzva pokroku a Srdce temnoty. Naprosto skvěle po jednotlivých krocích popisuje Lundqvist zrod a vývoj anglosaského, francouzského, ruského (okrajově) a německého imperialismu, který charakterizují vraždění a genocidy národů ("méněcenných") Afriky, Ameriky, Austrálie a Asie. Mimochodem citace z Churchilla (knihy Mé životní začátky) líčící bitvu u Omdurmánu jsou opravdu silné. A pak je zde výstižně popsán zrod a rozšíření rasismu a rasových teorií. Kniha končí slovy: "Své už víte. Stejně jako já. Nescházejí nám znalosti. Co nám chybí, je odvaha uvědomit si, co vlastně víme, a vyvodit z toho důsledky."
To vše se odehrává na Sahaře, ve výhni a prachu, na cestách, po nichž se autor pohybuje s bolavou páteří a umanutostí, neboť potřebuje být tam, kde se část z toho, o čem píše, odehrávalo.
Dobrá kniha o evropské koloniální minulosti, genocidě a vyhlazování domorodých národů. Navíc je kniha prokládána zážitky z autorových cest po Africe. Právě ta cestopisná část mě ale moc nebavila a přisla mi, že knize nic moc nepřidává. Je to krátké a čtivé, měl jsem to přečtené za pár hodin.
Štítky knihy
Afrika historie, dějiny genocida koloniální válka kolonie kolonialismus imperialismus
Masakr. Brutální léčba šokem. Těžce stravitelný mix* cestopisu, osobních zamyšlení, fantasmagorických snových sekvencí i střípků ze života autora, odporných činů kolonizátorů, cestovatelů či diktátorů a k tomu kritické čtení (ne)relevantní literatury z pohledu postkolonialismu. Fascinující.
Obsah je ve všem shrnutém a vybraném velmi hutný a zajímavý, nutí k zamyšlení, přemítání, hledání dalších informací. Zpracování je diskutabilní. Ale forma, ta je strašná a pro mě odrazující. Kdyby se to alespoň více drželo v úvodu vytvořeného rámování (ne)cestopisu po historii koloniálních zvěrstev. Zůstalo to ale někde na půli cesty...
Ne, že by každá z částí neměla něco do sebe. Některé historické události i fakta jsem znal, ale spousta dalších mi zůstala skryta. Zaujala mě především výprava na záchranu Emina paši, silná káva jsou také Darwinovy zápisky o genocidě původních obyvatel Jižní Ameriky (Cesta kolem světa), nebo shrnutí osudu Tasmánců. To vše je rozhodně více než hutné číst dohromady a v kontextu.
Jenže, každá ze složek není podrobná a míchá se to "každý s každým". Mě to pak nutně vedlo k dalšímu studiu a zjištění, že jedna věc je snaha o kontext, druhá je ale nedotažené zjednodušení. Rozumím, o co autorovi šlo, ale na mě to nefunguje. Jestli něco v literatuře opravdu nemám rád, tak klišé "píšu o tom, že píšu." A pak to, když se zjednodušuje historie s konkrétním cílem. I kdyby byl tisíckrát správný.
...a taky jde bohužel o další z knih (formou i obsahem), které čtou již přesvědčení lidé. Naopak ti, kteří by ji číst měli, si k ní asi nikdy cestu nenajdou.
CITACE: "Těžko se vyhnout řečem o neutuchajícím vyhlazování celých národů, jímž se vyznačovalo celé 19. století. To my jsme myšlenku na něj potlačili. To my si ho nechceme připomínat. Přáli bychom si, aby genocida začala a taky skončila s nacismem. A byl by klid. (...) Vzduch, který Adolf Hitler i všichni lidé na Západě v době jeho dětství dýchali, byl prosycen přesvědčením, že imperialismus je biologicky nezbytný proces, který dle zákonů přírody nevyhnutelně vede k zániku podřadných ras. A v době, kdy Hitler tuto tezi nanejvýš svérázně aplikoval v praxi, už měla na svědomí miliony a miliony lidských životů."
OFF TOPIC 1) Souběžně s knihou jsem také sledoval seriál Život na naší planetě, kde je zmínka o rodu Lystrosaurus. Ten díky svému "oportunismu" tvořil po určitou dobu 95 % všech suchozemských obratlovců. Je to jediný případ, kdy na Zemi v takové míře dominoval jediný druh nebo rod suchozemského živočicha. Oni sami pak později vyhynuli "na úkor" známějších dinosaurů. No a tento přístup myšlení o přirozeném střídání druhů byl v Darwinově době dle této knihy uplatňován i na konání člověka a jeho ovlivňování biodiverzity (mj. Charless Lyell), pokud ne rovnou na rasy lidí ("krvaví necivilizovaní divoši" apod.). Každý živočich, který se natolik rozšířil, počty dalších druhů snižoval (nebo rovnou vyhubil). Lidstvu tedy z mého pohledu zaslouží bod alespoň "za snahu", že si to konečně začíná uvědomovat. A oproti 19. století se "na tom maká". Teď by to chtělo ještě lidstvo převést podobně od mezinárodního realismu k liberalismu (války, mezinárodní organizace atd.).
OFF TOPIC 2) Při čtení jsem narazil na tuto citaci: "Na území dnešních Spojených států žilo zhruba pět milionů původních Američanů. Počátkem devatenáctého století jich zbývalo půl milionu. V roce 1891, kdy proběhla bitva u Wounded Knee, poslední velký masakr amerických indiánů, spadly počty domorodých obyvatel na absolutní dno: čtvrt milionu neboli pět procent původního stavu." A pořád mi hlavou vrtalo, že už jsem něco takového o Severní Americe někdy četl. A ano... "Dnes se odhaduje, že Severní Amerika přišla během krátké doby o 34 ze 47 rodů velkých savců a Jižní Amerika jich ztratila 50 z původních 60. Zmizely šavlozubé kočky, které tu nerušeně lovily po 30 milionů let, a stejný osud potkal i gigantické pozemní lenochody, původní americké koně, velbloudy, velké hlodavce i mamuty. (...) nejčerstvější výkaly a nejmladší kosti pocházejí z doby, kdy Ameriku zaplavili lidé, tedy z doby 12 000 až 9 000 př. n. l. Jen na karibských ostrovech, zejména na Kubě a Hispaniole, se našly výměšky pozemních lenochodů z období okolo 5000 př. n. l., tedy také z doby, kdy se přes Karibské moře přeplavili první lidé a tyto dva velké ostrovy osídlili." (viz Sapiens: Stručné dějiny lidstva)
* Psáno předtím, než jsem si přečetl popisek na zadní straně, který něco podobného – jen v pozitivním zabarvení – píše taky. Čekal jsem totiž po osobním doporučení něco trochu jiného. Soudržnějšího.