Výklad snů daseinsanalytickou metodou
Jiří Růžička , Oldřich Čálek
Ve snu je člověk účasten průběhu snových událostí osobně a cele, i když po probuzení ví, že to byl „jen“ sen. To, co se v něm událo, nemůže být bez následků považováno za bezvýznamný nebo dokonce prázdný kus života. Snový život je podobně jako život v bdění součástí našeho pobytu, bytí-ve-světě. Možnosti snového života jsou prolnuté s možnostmi bdění. Mnohé sny jsou tak určující, že jim podřizujeme bdělý život. I když se nám zdá, že na sny nemusíme brát žádné ohledy – konečně, vždyť je vždy nakonec zapomeneme – přesto, jak jsme se mohli přesvědčit, tvoří nezbytnou, specificky významnou stránku bdělého života. Jsou jeho zavazujícím, inspirativním, dobrodružným, hrozivým, poučným, zábavným i nesnesitelně pravdivým, svébytným aversem. Sny nemáme ve své moci ani tehdy, když se o to snažíme, a někdy se i zdá, že se nám to daří. Pokud by se nějakým způsobem podařilo snový život oktrojovat, znamenalo by to ohrožení samé podstaty lidské existence, totiž svobody. Svobody žít svými, na společném světě nezávislými a nekontrolovanými možnostmi, a to nejen ve snovém, ale i v bdělém životě. Sny nám tento úděl vytrvale připomínají.... celý text
Přidat komentář
Obsahově nesmírně přínosná a inspirující publikace. Vedle psychoanalýzy (Freud) a analytické psychologie (Jung) přichází autoři s další komplexní metodou výkladu snů. Daseinanalytická metoda, jak již z názvu plyne, je založená (zejména) na fenomenologické filosofii Martina Heideggera, a narozdíl od předešlých dvou zmíněných metod tak zůstává bytostně u jevu samotného a nesnaží se na něj nabalit tuny symbolů, alegorií a metafor. Daseinanalytický výklad snů nám pomáhá pochopit snění jako specifický druh bytí v našem "pobytu-zde", který je nadbytečně matoucí převádět vždy a nutně do paralely bdění. Snění je něco samostatného a svébytného, co sice s bděním do jisté míry souvisí, nicméně je i tak svébytným druhem existence, který je možno vyložit pouze v něm samém. Výklad snu tak mnohdy může připadat nudný či "uzem(n)ěný", avšak ve své konečné jasnosti nám může pomoci uvědomit si něco, co jsme si buď uvědomovali, ale nedávali jsme tomu velkou pozornost, anebo co na naší mysl nepřišlo vůbec. Daseinanalytický výklad snů se tak nesoustředí primárně na to, co by mohlo být to, co ve snech je, ale jak se k tomu, co ve snech je v konkrétním snu vztahuji, jaké emoce prožívám, jak daný děj ve snu vnímám atd.
Osobně daný přístup považuji za velmi půvabný a velmi oceňuji autory za to, že byť se vymezují vůči psychoanalytickému a Jungiánskému přístupu a poukazují na jeho zjevné nedostatky, zároveň svůj vlastní přístup neabsolutizují jako jediný správný (s čímž měl trochu problémy třeba právě Freud) a nechávají otevřené dveře.
I přes celkový velmi kladný pocit týkající se obsahu nicméně nemohu dát knize plný počet, poněvadž technická stránka knihy (formátování) je místy opravdu špatná a mám pocit, že si ji před vydáním nikdo nepročítal. V mnoha částech je nesourodě užívaná kurzíva (zejména v přepisech snů), texty se na několika místech duplikují slovo od slova, oddělení jednotlivých částí knihy (resp. částí kapitol a podkapitol) jsou nesjednocená (někde je "komentář" či "poznámka" vytučněné nad odstavcem a někdy je to prostě slovo na začátku odstavce) a některé odstavce by si zasloužily propojit, popřípadě rozčlenit méně matoucím způsobem (v rámci jedné kapitoly, resp. výkladu snu, je možno najít části "diskuze", "komentář a poznámka" a "poznámka" hned za sebou). Z mé strany tedy za toto velké mínus. Nicméně i tak rád doporučuji všem psychologům, filosofům, ale i v kontextu vzdělaným lajkům, které dané téma zajímá.