Vzpoura na lodi Bounty
Vítězslav Kocourek
Vyprávění o první velké vzpouře v anglickém námořnictvu v 18. stol. potvrzuje statečnost a čestnost všech, kdož se dovedli postavit proti tyranii ve znamení spravedlnosti a života opravdu lidského.
Přidat komentář
Málokdo nezná nejslavnější příběh vzpoury v Kárlovském námořnictvu ať už knižní nebo filmový. Posádka lodi Bounty, mířící vykořisťovat (obchodovat) na Tahiti, trpějící pod kázeň vyžadující nejen devítiocasou kočkou, kterou jakožto nástroj k vynucení poslušnosti zhusta používá násilnický, hrubiáský prospěchář kapitán William Bligh. Na druhé straně stojí spravedlivý důstojník Fletcher Christian a především idealistický námořní kadet Petr Heywood, který díký událostem prožije přerod ze snílka do kruté reality v rámci různých lidských povah civilizované podřízené kázni a řádu a svobodomyslné a prosté domorodých Tahiťanů - lehký nadprůměr 75 %
Nádherná kniha. Pan Kocourek uměl krásně a poutavě vyprávět. Napsal "starý dobrý" román. Vím že se dnes už tento způsob psaní moc čtenářů nebaví, ale pro mě je to příjemné a milé čtení, jistý návrat do dětství.
Příběh je všeobecně známý a v klíčových bodech stejný, který vede vždy ke stejnému, neodvratnému závěru. O to zajímavější by bylo sledovat osudy těch několika jedinců, kteří unikli žaláři či oprátce a jejich potomci se rozprchli do celého světa.
Příběh v knize je vyprávěn vcelku střízlivě a přihlédnu-li k době vzniku tak třídní hledisko zase tak moc nevyčnívá, i když i tady autor manipuluje se čtenářem a podsouvá mu víc názor druhé, vzbouřené strany.
Z dnešního pohledu je těžké soudit, která spravedlnost byla spravedlivější, každý vypravěč (a to i ve filmu) si mírně upravoval ohnisko pohledu, aby zároveň ospravedlnil a obhájil svůj postoj (a nemusel být zrovna vyhraněně třídní, stačilo jen ukázat, kdo je zlý a kdo je hodný, i když se i ten hodný musel taky zachovat aspoň na chvilku zle).
Možná proto bude navždy kapitán Bligh prototypem hrubého, násilnického velitele, který v lodnících neviděl nic víc nežli jen poslušné nástroje (což je možná vidění vzhůru od nižších společenských vrstev tehdejší doby, ale obecně se vrchnost chovala velmi podobně všude) a nebyla tím pádem vidět i druhá strana Blighova řemesla, kdy se víceméně snažil udržet pořádek a kázeň na lodi. Právě o takový konflikt jde, na jedné straně tuhá kázeň na lodi a na straně druhé konfrontována s bezstarostností a svobodou Tahiťanů.
Prostě Blight měl tu smůlu, že jeho posádka povstala v nevhodnou dobu, na nevhodném místě, a ještě ke všemu tento příběh vešel jako první ve všeobecnou známost, vyprávěný různými aktéry různě.
Klasika, kterou jsem četla jako malá a dodnes na ni ráda vzpomínám, je to jedna z těch knih, jejichž příběh se odehrává v místech, kam se nejspíš asi nikdy nepodívám, o to víc si to čtení užívám.
Samozřejmě jsem byl unešen dramatickým vývojem na Královské fregatě Bounty a Williamu Blighovi přál to nejhorší. Dokonce jsem se pokusil vypsat si do sešitu všechny členy posádky (neuspěl jsem) a nadšeně jsem shlédl dvě filmové adaptace (M. Brando a M. Gibson). Až po letech jsem se dozvěděl, jak to na Bounty bylo doopravdy a že pravda zkrátka není černobílá, ale dojem z této knihy mi to už vzít nedokázalo.
Knížka mého dětství (nebo mládí?). Milovala jsem ji, prožívala s panem Christianem všechny ty krutosti nesnesitelného kapitána Blighe i pohodu na Tahitských ostrovech.
Film s Marlonem Brandem moji radost znásobil.
Je to nějaká chvíle, co jsem se nechala unášet na vlně dobrodružství. Vezmu-li však Bounty do ruky, vrátí se znovu ten poutavý příběh mého dětství.
"Čas šumí jako oceán a z jeho hlubin zaznívá píseň touhy po volnosti až k nám."
Štítky knihy
mořeplavba 18. století vzpoura pro mládež námořníci Britské královské námořnictvo pro chlapce podle skutečných událostí dobrodružné romány vzpoura na lodi
Autorovy další knížky
1957 | Básnický almanach 1956 |
1967 | Za pohádkou kolem světa: Pohádky národů celého světa |
1960 | Vzpoura na lodi Bounty |
1966 | Vesmír, Země, člověk a my děti |
2001 | Cizí slova (nejen) pro děti |
Další nezapomenutelná kniha, ke které se ráda vracím. Tektéž k filmovému zpracování.