Z deníků / Anekdoty
Daniil Charms (p)
Deníkové zápisy jednoho z nesmrtelných Rusů doplněné několika anekdotami z literárního oboru, kde nezůstane ušetřen žádný ruský literární velikán. Ale však víte, Lev Tolstoj měl hrozně rád děti a dokud si ráno nějaké nepohladil, nestál den za nic.
Přidat komentář
Jsem ráda, že jsem si mohla přečíst část z deníků Daniila Charmse a jeho anekdoty. Z deníků je patrné, že spisovatelův život nebyl vůbec jednoduchý a vlivem okolností, cenzury a politického systému postupně spěje k naprosté chudobě, těžké depresi, skepsi, beznaději, ztrátě inspirace a chuti do práce. Z jeho anekdot je zřejmé, že to býval člověk se smyslem pro humor, než ho zasáhly životní rány spojené s tvůrčí prací, kterou tvrdě pronásledovaly represe ze strany státu a to už se nebylo čemu smát :-(
Naprosto trefné a geniální anekdoty, z knihy si odnáším nekonečna tzv. inside jokes, deník je naopak nepříjemné čtení ve smyslu temné atmosféry tehdejší doby, jak se autorovo utrpení stupňuje. Dáňa nezklame nikdy.
Z hlediska historické důležitosti se dle mého skromného názoru jedná o naprostý unikát,co se týče žánru "deníkové biografie". Nechápu jak mohli autoři u spisovatele,o jehož životě se kolikrát vedou pouze dohady a který je dnes bohužel už jen předmětem debat v anarchistických kroužcích,sehnat takovéhle neuvěřitelné množství informací. Veliký respekt celému týmu autorů i Volvoxu. Děkuji,velmi potřebná, poučná, i zábavná publikace !
"Umění je skříň..."
Věřím tomu, že Charms má řadu nadšených obdivovatelů, ale po přečtení této knihy mohu říci, že mezi ně nepatřím. Tři hvězdičky dávám jenom za několik povedených anekdot. Zmatenost zbytku mi nedovoluje dáti více.
Jeho deník mě teda moc nebral, ale anekdoty jsou geniální! "Gogol se jednou převlékl za Puškina a..."
Autorovy další knížky
1994 | Dobytku smíchu netřeba |
2007 | Čtyřnohá vrána a nové taškařice |
1992 | Sen |
2013 | Cirkus Abrafrk |
1996 | Z deníků / Anekdoty |
Ani když mi byl kdysi Charms doporučen, a tehdy bylo obtížnější ho sehnat, než dnes, ani tehdy jsem si k němu cestu nenašel a s časem se dá říct, že můj zájem i nadšení opadlo ještě více, nepřipadá mi jako nic ze superlativ, která se o něm za roky utvořila. Ale líbilo se mi "to okolo něj", některé jeho superkrátké příběhy, líbilo se mi to jako protipól nekonečně dlouhých románů. A absurdno a surrealismus je zkrátka můj jam. Ve svých denících je to ale tak nějak, co byste čekali, stejně jako když jsem četl Wolkerovy dopisy jeho mámě, je Charms obyčejný člověk, pochybující, chybující, snažící se na sobě pracovat (7.12.1932: "Chtěl jsem dnes začít pracovat. Ale celý den jsem nic neudělal. Do 4 hodin jsem neudělal vůbec nic."), člověk se vztahy ("Miluju tuhle... a pak miluju tuhle, bože dej, ať s ní můžu být" -každý muž v historii), člověk bojící se o svoje zdraví (což je schopen psát po celý týden, měřit si teplotu a bát se o své zdraví), ale taky Rus, co se znal se spoustou dalších Rusů, kulturně žil ("Musel jsem v opeře schovávat, že mám laciný hadry a neostříhaný nehty... a Mahler mě nudil."), posouval se, ale byl pro svoji odlišnost a provokování nepohodlný režimu, na což nakonec dojel. Deníky jsou relativně nuda, umělec, co nemá prachy, a tak je tahá z ostatních, půjčuje si, dějou se mu "ve víru nadšení" věci a tak není schopen vracet peníze a nechává se sponzorovat, zatímco popisuje, jak šel s A k B a potkali tam C a tak se rozhodli jít do kina a pak na výstavu, aby si dali zpátky u A čaj a byli tam do dvou rána (ale většinou se nic neděje, jen se popisuje kam šel a s kým, jak když sepisujete protokol), jméno za jménem, které vám nic neřeknou a co do obsahu děsně popisné, nicneříkající. Ke konci života jej postihla ještě větší tíživá finanční situace, poslední roky, zákaz publikace (musel publikovat do dětských časopisů a zvykl si na kratší texty), pravděpodobně zemřel hladem, zavřený v léčebně, během války, podobný osud stihl řadu zde zmíněných Rusů, zastřeleni, nebo zemřeli ve vězení. I přesto je Charms autorem mého nejoblíbenějšího citátu, který je zmíněný právě v téhle knize. Jediná anekdota, co mě rozesmála, byla hned ta druhá (moje číslo, vždycky být na druhém místě) "Jednou se Gogol převlékl za Puškina, přišel k Puškinovi a zazvonil. Puškin mu otevřel a křičí "No podívej se, Arino Rodionovno, kdo to přišel - já!"