Celkem stojí za to seznámit se s tím, co se učili z dějich naši předkové o dvě generace starší. Hlavně mě zaujalo, s jakými detaily se tehdejší žáci seznamovali, a které školství mé doby velkoryse přehlíželo. Např. dějiny starého Řecka obsahovaly i stručné popisy řeckých bohů a reků, o nichž jsem já musel hledat informace jinde, nejčastěji při setkání v literatuře. Pak ovšem tehdejší generace věděla mnohem přesněji, co si představit pod takovými pojmy jako Tantalova muka, Prokrustovo lože (dokonce i s překladem Prokrustes=Napínač, což jsem se dozvěděl až z této stařičké učebnice), Orfeus a Eurydika, Ariadnina nit, Heraklovy hrdinské činy, dokonce i to, že loď Argonautů, Argo, není nic jiného než Rychlík.
Opomíjením těchto témat, jejich redukcí, ztrácí se pozvolna povědomí o návaznosti naší kultury, a nejsem si zcela jistý, zda je to nezbytné. Učíme se o tolika blbostech...
Celkem stojí za to seznámit se s tím, co se učili z dějich naši předkové o dvě generace starší. Hlavně mě zaujalo, s jakými detaily se tehdejší žáci seznamovali, a které školství mé doby velkoryse přehlíželo. Např. dějiny starého Řecka obsahovaly i stručné popisy řeckých bohů a reků, o nichž jsem já musel hledat informace jinde, nejčastěji při setkání v literatuře. Pak ovšem tehdejší generace věděla mnohem přesněji, co si představit pod takovými pojmy jako Tantalova muka, Prokrustovo lože (dokonce i s překladem Prokrustes=Napínač, což jsem se dozvěděl až z této stařičké učebnice), Orfeus a Eurydika, Ariadnina nit, Heraklovy hrdinské činy, dokonce i to, že loď Argonautů, Argo, není nic jiného než Rychlík.
Opomíjením těchto témat, jejich redukcí, ztrácí se pozvolna povědomí o návaznosti naší kultury, a nejsem si zcela jistý, zda je to nezbytné. Učíme se o tolika blbostech...