Za lásku a za kříž
Adolf Velhartický
Milostný příběh francouzského rytíře Raula de Coucy a paní Blanky na pozadí raného středověku a první křížové výpravy koncem 11. století. Rytíř se setká na prahu kostela v Avignonu s dívkou a na první pohled se do sebe zamilují. Dívka se však rytířovi ztratí a je brzy svými rodiči provdána za pána de Fayela. Teprve v den svatby ji rytíř znovu nalézá. Oba poznávají, co je to bolest lásky, přičemž ani jeden z nich nechce porušit slib a Boží přikázání. Po vzájemném souhlasu se rytíř vydává na křížovou výpravu do Palestiny s cílem osvobodit Boží hrob. Setkává se s historickými postavami Petra z Amiensu, Gottfrieda Boullonského, Hugo z Vermandois a dalšími skutečnými hrdiny křížových výprav, získává přátelství muslima Ibrahíma a odolává kráse orientálních žen…... celý text
Přidat komentář
Výrazně romantický příběh o lásce z prostředí Francie a Palestiny konce 11. století. Velmi pěkné vykreslení morální ušlechtilosti hlavních postav, hrdinství křižáků i podlost nepřátel ve vlasti. Zcela v duchu tradiční morálky 19. století i správného chápání křížových výprav. Některé pasáže, zvláště ty, které se týkají lásky, jsou velmi dobré s hlubšími myšlenkami. Tento zapomenutý autor, jakýsi druhý Julius Zeyer, si rozhodně zaslouží pozornost...
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1930 | Marobud |
1931 | Katvalda |
2000 | Marobudův poklad |
1927 | Proti bohům i osudu |
1917 | Za lásku a za kříž |
Raul a Blanka, Romeo a Julie středověku. Jedná se o převyprávění příběhu o kastelánu de Coucy a paní de Fayel, napsaného anonymním autorem ve 13. století. Realisticky je popsána 1.křížová výprava - plavba do Konstantinopole, bitva u Dorylaa, obléhání Antiochie a dobytí Jeruzaléma. Hrdina románu je truvér a rytíř, takže nehledejte historickou přesnost. Nalezení svatého kopí v Antiochii byl boží zázrak, mrtvý biskup Adhemar vedl křižáky proti hradbám Jeruzaléma a muslimský místodržící Aladin padl na Davidově věži.
"Udeří-li tě kdo na jednu tvář, nastav mu i druhou!
Křižáci zapoměli Krista a myslili na pomstu, vraždu a loupež. Noc zakrývala všecky ohavnosti, teprve bílý den měl odhaliti řádění zpitých vojínů, kteří nešetřili žen."