Závoje princezny Salome
Eric Walz
Salome, princezna z Judeje – zrazená, zneuznaná, potupená. Vlastním národem prohlášena za zrádkyni a vražedkyni a nemilosrdně vyhnána ze země. Ale také žena, jejíž čarovný tanec se závoji vyvolává fantazie básníků, malířů a skladatelů. Kdo však víme, jaký byl skutečný život této výjimečné ženy...
Přidat komentář
No, není to špatné - autor umí krásně popsat místa, až má člověk skutečně pocit, že tam je. Taky jsem si užívala židovské slavnosti, svátky a tradice, o kterých nevím nic, takže mě to moc bavilo a běžela jsem si do obchodu pro zásobu datlí a fíků, protože se mi sbíhaly sliny. Zároveň ale musím říct, že mi občas přišlo, jako by některá přirovnání byla trochu ve stylu červené knihovny - hlavně teda co se vztahů týče. A tím, že knížka není zrovna z nejtenčích, takových míst bylo celkem dost...
Hmmm..... Z knihy mám rozporuplné pocity :-( Je výborně napsaná, což je důvod proč jsem ji dočetla. Příběh je zajímavý a člověk se toho dozví hodně nového a zajímavého o historii Judee a Říma a způsobu života v době Salome a Jana Křtitele (což tady je již zmíněno). Mně nevyhovovalo, že příběh se táhne jako dobrý med .... stále, ale velmi pomalu a zvolna, autor to kompenzuje tím, že v knize nejsou "prázdná" místa, ale i přesto ..... V každém případě pro ty, které zajímá židovství, obsazení Judee Římany nebo příběhy starého zákona, myslím že je to vhodná volba.
O Salome, na jejíž přání byl popraven Jan Křtitel, jsem se z kapitoly v Bibli domnívala, že byla loutkou v rukou své matky Herodiady, jinak jsem se o její osobnosti dozvěděla až z tohoto obsáhlého historického románu. Zde je její motiv vykreslen v jiném světle, v souvislosti jejího života a tehdejší doby. Kniha mi osvětlila římskou, řeckou a zejména starou židovskou kulturu, o které jsem do této chvíle věděla jen málo. Díky skvělému vypravěčskému stylu člověk málem cítí vůni citrusových hájů Ašdodu, kochá se třpytivou hladinou Genezaretského jezera i slyší neustálá poučování o Bohu, židovské víře a tradicích, jimž se Salome coby osvícená žena nechtěla přizpůsobit. Román z významného období Judeje a o její tajemné princezně.
Na začátek krátké vysvětlení příbuzenských vztahů. Herodes Veliký měl od různých manželek 2 syny jménem Filip. První z nich, nazývaný Filip Herod I (v románu nazývaný Theudion), si vzal Herodias a měl s ní dceru Salome - prosím neplést se sestrou Heroda Velikého, která se jmenovala také Salome, ale v románu ji autor přejmenoval na Akmé. Druhý syn, nazývaný Filip Herod II nebo také Filip Tetrarcha, byl první manžel Salome.
Román samotný začíná velkou mystifikací. Autor uvádí, že se Salome narodila v den vraždění betlémských neviňátek a o něco později píše, že v době smrti Heroda Velikého jí bylo 10 let. To je ale nesmysl, neboť ten zemřel roku 4 n.l. (historicky ověřeno), a tudíž Kristus by se musel narodit 6 let před Kristem. Autor historických románů by neměl NIKDY falšovat dějiny. Navíc i další události, jak autor sám v doslovu uvádí, jsou posunuté v čase nebo pozměněné. To mě dost otrávilo, konec knihy jsem už jen prolistoval. O Salome se toho mnoho neví, narodila se někdy kolem roku 14 n.l.. V románu je to nehezké, nemocné děvče, které se šíleně zamiluje do Řeka Timona. Po dlouhých peripetiích, když už je vdaná za Filipa Tetrarcha, se z nich stávají milenci. Manželovi to ale nevadí, neboť sám je homosexuál. Tancem chce Salome ochránit svého milence před intrikami nevlastního otce Heroda Antipa a o hlavu Jana Křitele si řekne víceméně omylem. Bible ale tento příběh popisuje jinak. Jan Křtitel vystupoval proti manželství Heroda Antipa a Herodiady, neboť ta byla předtím provdaná za jeho bratra, což odporovalo židovskému náboženství. Herodias proto navedla svoji dceru Salome, aby si za svůj tanec vyžádala od Antipa Křtitelovu hlavu. Obyčejný boj o moc, nic vznešeného. A Salome? Možná poslušná dcera, možná potvora a nejspíše obojí, stejně jako Salome Karla Kryla:
"Něžná i proradná,
krutá i bezradná,
plamen i červánek,
ďábel i beránek,
cukr i sůl"
naprostá spokojenost,snad proto,že jsme loni v Izraeli byli,je to jiné,když se člověk vrací na místa,kde osobně byl
Velmi krásná kniha, sice se tak úplně nedrží historie, ale vůbec to nevadí. Příběh, který vás chytne.
Salome. Žena, která dle tradice (dle jedné jediné zmínky v Novém zákoně), je zodpovědná za smrt Jana Křtitele. Historický román Erika Walze představuje život židovské princezny Salome v neobyčejně barvitém příběhu. Ano, kniha má přes 600 stran, zdá se, že líčení mnohých scén musí být nekonečné, aby autor tohle kvantum měl čím zaplnit. Nebojte, kniha se velmi dobře čte.
Osobně historické romány moc nemusím, hodně často si vymýšlejí a zkreslují. Závoje princezny Salome ale musím pochválit. Velkolepá freska, která se klene přes několik desítek let, je skutečně zdařilým literárním kouskem.
Ke knize jsem pristupovala jako k beletrii. Pro bezneho ctenare jsou uvedena fakta dostacujici, kniha ma pobavit. Pokud bych chtela presne udaje, vezmu si slovnik. Splnila me ocekavani, je velmi ctiva a zabavnou formou poskytla zakladni informace o pomerne dlouhe historicke etape.