Zbožná sebevražda
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
Drobná mistrovská psychologická novela líčí nerovný svazek mladé dívky a usedlého zastavárníka, který ústí do naprostého nepochopení a následné tragédie.
Literatura světová Povídky
Vydáno: 1947 , Václav PourOriginální název:
Кроткая (Krotkaja), 1876
více info...
Přidat komentář
Bože, tohle bude nachvíli moje nejoblíbenější short story od Dostejevského než se pustím zas do další. 10/10
Nešťastná láska v nerovném manželství v Rusku, která vznikla tak jak to dříve bylo obchodem. Mladičká žena tak musí čelit muži, kterému se sice líbí, ale on jí to nijak neprojevuje. A když k projevení citů dojde... nedopadne to nejlépe. V dobovém kontextu jistě zajímavé dílo, ale když se na to podíváme z dnešního pohledu na manželství a k tomu i věk dívky, je to daleko více znepokojující než jako to v době napsání čtenáři chápali.
Výborná známá věc. Když jsem příběh dočetla jako malá, hodně mne to sebralo. Potom s odstupem kdysi znovu čteno také silné, ale jinak. Na dobrých dílech je neodolatelné, že s vámi rostou. Vztah hlavních hrdinů vnímám především jako obrovský střet a utrpení ideálů pod tíhou materiální podstaty světa. Jak blízké a vždy tak současné drama. A není problém nezralosti a netolerance jen na té jedné straně. Text je také nemilosrdnou ranou mužské a ženské mentalite a mistrovským odrazem jejich /našich/ hlubokých stínů.
(SPOILER)
Právem je Něžná považována za jedno z nejlepších Dostojevského děl, zařadit tuhle povídku ovšem do výboru "milostných" je lehce zavádějící. Teoreticky je o lásce, i když v té nejzvrácenější podobě. Na můj žaludek upřímně zapůsobila hůř, než Nahý oběd a 120 dní sodomy dohromady.
Ve zkratce jde o zpověď 41letého muže, který má (jako všechny Dostojevského postavy) svou vizi, za kterou si chce jít a která obsahuje i jeho 16letou ženu, ne ovšem jakožto osobu, ale jako herce, bezduchou figurku, která bude dělat přesně to, co se jí nakáže. Bude jeho otrokyní, která jej bude bezmezně poslouchat, milovat a i beze slov chápat veškeré jeho pocity, při čemž bude samozřejmě šťastná a veselá a nedej bože, aby projevila vlastní vůli či "svéhlavost". To se mu ovšem samozřejmě nedaří, protože se k ní chová hůř, jak ke psovi a jen občas má záchvat výčitek či "pomatení smyslů", až ji nakonec dovede k sebevraždě. Bezejmený hlavní hrdina je jeden z nejnechutnějších lidí, které snad kdy kdo napsal a nejhorší je, že tento typ osob není nijak neobvyklý ani v reálném životě. Něžná je ve velice abstaktních termínech feministická literatura.
Příběh o manželství ke kterému, kdyby nedošlo, bylo by oboum zúčastněným lépe.
Psycholigická novela o muži, který se ožení s velmi mladou ženou, nad kterou se povyšuje a až ji psychicky týrá a když to hlavnímu hrdinovi dojde, je už pozdě a jeho zničehonic objevená láska ke své ženě skončí tragickým způsobem jak to mají ruští spisovatelé ve zvyku..
Fantasticky vystavěná povídka o zlatokopce. O psychologickém profilu postav se podle mě moc mluvit nedá, protože je to příliš krátké a jednostranné, ale dobře napsané to je.
Moje první (a rozhodně ne poslední) setkání s FMD. Něžná je krátká novela, která na první stránce člověka chytne a pustí až na poslední.
Sartre raz povedal: "Krásna žena muža očarí, inteligentná ho nadchne, ale súcitná ho dostane." Vystihol tým slabinu mužskej náklonnosti, a teda, že každý muž hľadá nehu, súcit, pochopenie. Toto všetko si však nešťastný zástavárnik chcel vynútiť u mladej a hrdej vychovávateľky príliš skoro a príliš zvráteným spôsobom a čitateľovi to priznáva asi v polke dielka: "Chcel som, aby ma zbožňovala pre moje utrpenie." Chcel súcit, ľútosť a NEHU. Túžil po nich, aby ušiel pred hanbou a zbabelosťou, ktoré ho prenasledovali, nútili k podivným monológom a neustálemu sebaospravedlňovaniu smerovaním viny na druhých. Tužil po jedinom, aby ona, nežná manželka vyslovila tie slová, po ktorých tak bažil: Ty nie si zbabelec! Ty nie si na vine! Ty si môj muž! Môj hrdina!
Velmi čtivá psychologická novela. Překvapivě jsem přes to všechno jaksi soucítila s hlavním hrdinou.
Do pozornosti sa mi táto krátka novela dostala vďaka čitateľskej výzve. Síce som ju zhltla na jedno posedenie, celkom iste si zaslúži opakované čítanie. Pokus o sebareflexiu muža, ktorému sa zasamovraždí mladá manželka, je zdrvujúci. O vnútornom svete ženy sa toho na prvý pohľad veľa nedozvedáme, už leží mŕtva na stole a celý príbeh nám rozpráva jej zmätený muž. Je to však len prvý pohľad a oplatí sa zahľadieť aj na ňu dôkladne. Kratučké, ale hĺbkou ponoru do ľudskej psychiky, majstrovské dielo. Kto iný, Dostojevskij.
Jak jinak u Dostojevského než za pět hvězd. Fjodor byl geniální myslitel, o věcech musel hodně přemýšlet a pak je teprve vrhnout na papír. Je mi jasné, že si toho hodně vytrpěl, a je to znát na jeho textech, ač nejsou stoprocentně stylisticky perfektní, opravdovost z nich sálá. Umělecká autenticita je Dostojevského největší zbraní. Byli tu lepší stylisti, ale málokdo mě dokáže tak připoutat k textu, vybičovat moji imaginaci a zapojit myšlení jako právě texty tohoto ruského velikána. Jen nevím či se mi snad jen zdá, že dnes ho zase tolik lidí nečte. Nemám pro to data, ale adorace slyšíš spíše na škrábaly laciných zápletek rádoby psychothrillerů, které ve skutečnosti nesahají takovému Zločinu a trestu ani po paty.
Psychopatické a manipulativní jednání hlavního hrdiny postupně ubíjí jeho mladinkou ženu až k tragickému konci.
V hlavě se toho hlavnímu hrdinovi děje hodně, navenek ale působí chladně a odtažitě a tvrdě.
Stejně mám ale pocit, že Něžnou nejvíc vyděsí jeho citový výlev v závěru.
Kdybych chtěla nějaký dobrý příměr, tak hlavní hrdina hraje soustředěně šachovou partii, rozmýšlí každý krok, myslí si, že to má pod kontrolou, a nakonec je překvapený, že mu někdo smetl figurky z šachovnice.
Něžná je asi jen 50 stránková novela, přesto je čtení hutné, atmosféra příznačně stísněná a typicky dostojevskovsky vyšinutá.
"Představte si muže, jemuž doma na stole leží žena, která před několika hodinami spáchala sebevraždu skokem z okna [...] mluví sám se sebou, vypráví, co se stalo, a chce si to ujasnit. Přes zdánlivou důslednost si během vyprávění několikrát odporuje, i v logice, i v citech. Ospravedlňuje se, všechnu vinu svádí na ni a zabíhá do vedlejších podrobností: je v tom zatrvzelost mysli a srdce i hluboký cit."
Něžná je čtivá, pohltí vás podobně, jako hlavní postavu pohlcují neurotické úvahy. Na rozdíl od Dostojevského románů, jako jsou Bratři Karamazovi nebo Zločin a trest, je zde příběh jen načrtnut, některé pohnutky postav stále zůstávají "za rouškou". Přiznám se, místy jsem se ztrácel a motivace postav mi přišla nesrozumitelná. Ano, Dostojevského postavy jsou často frenetické a iracionální, ale tady jsem těm hysterickým záchvatům a bláznivé velkodušnosti tolik nevěřil. Možná je to kvůli tomu menšímu rozsahu, např. bratři Karamazovi si mě po několika stech stránkách zcela získali.
Oceňuji snahu o psychologické provedení protagonisty skrz jeho myšlenkové postupy, ale nezdálo se mi to příliš zajímavé, ani zábavné a kvůli afektovanosti závěru ani věrohodné.
Jedná se o psychologickou sondu do života dvou lidí, kdy žena hlavního hrdiny právě spáchá sebevraždu. A on se formou retrospektivy vrací na začátek jejich vztahu, myšlenky mu těkají sem a tam, jsou sice upřímné, o to více ale zmatené a neuspořádané.
Vypravěčem celého příběhu je postarší majitel zastavárny, který formou přemítání odhaluje postupně genezi svého vztahu k mladinké dívce, kterou si vzal za ženu. Ovšem zcela prostá a nezkušená dívka není na manželství připravena a v tomto svazku stále více trpí, až jediné východisko nalézá ve vlastní sebedestrukci.
Námět je to výborný, psychologicky vycizelovaný, nicméně forma podání značně pokulhává. V podstatě jde o záznam velmi zmatečných úvah nad mrtvolou milované ženy, o jejíž činech a pohnutkách jsme se vlastně ani nic nedozvěděli.
Autorovy další knížky
2004 | Zločin a trest |
2004 | Bratři Karamazovi |
2008 | Běsi |
1958 | Bílé noci |
2020 | Idiot |
Téměř 150 let stará novelka od věhlasného ruského autora se mi dostala do rukou díky našemu zlínskému čtenářskému kroužku. Jedná se vlastně o takový vnitřní monolog muže, který si vzal mladičkou ženu z jiné společenské vrstvy. Ta docela záhy spáchá sebevraždu a on přemýšlí tzv. nahlas. Občas jsem se při čtení ztrácena, přikládám to samotnému chaosu ze začátku knížky, ale také češtině a slovosledu, který už je pro dnešního čtenáře náročnější. Zase jsem se ale nalézala a vlastně mě povídka zaujala a jsem ráda, že jsem si ji přečetla. Je to zajímavý vhled do doby minulé.