Život sv. Antonína Poustevníka
Athanasius
Svatý Atanáš, biskup alexandrijský, sepsal kolem r. 357 „Život božského Antonína jako mnišskou řeholi ve formě vyprávění“ (svědectví Řehoře Naziánského), a to na žádost mnichů ze Západu (svědectví Evagria, překladatele životopisu do latiny). V Refugiu vychází již druhé revidované vydání Života svatého Antonína Poustevníka, otce a zakladatele egyptského mnišství. Spis měl, mezi nesčetnými plody, vliv také na obrácení svatého Augustina.... celý text
Přidat komentář
Skvost. Citát, ktorý to opíše lepšie ako moje slová:
Pro ďábla je snadné různymi způsoby projevit svoji zlobu. Tenkrát v noci tedy démoni ztropili takový hluk, že až se zdálo, jakoby se sesuly všechny 4 stěny Antonínova příbytku a oni vtrhli dovnitř přeměněni na prízraky zvířat a hadů. Všechno se okamžitě naplnilo vidinami lvů, medvedů, leopardů, býků, plazů, zmijí, škorpiónů a vlků. A každá z těchto fantasmagorií se pohybovala vlastním způsobem. Lev byl připraven napadnout a řval, býk chtěl, jak se zdálo, bodnout rohem, had se nepřestával svíjet, vlk napínal síly, aby se na něj vrhl. A všechny tyto hrůzostrašnosti působily úděsný hluk a ukazovaly krvelačný vztek.
Antonín jimi byl ohromený a zraněný, pocítil neslýchanou tělesnou bolest, měl však bdělou duši. Ležel bez pohnutí a ačkoli byl vysílen tělesným utrpením, přece však měl střízlivého ducha, a jakoby se posmíval, pravil: "Jestli jste ještě měli nějakou sílu, úplne stačilo, aby přišel jeden z vás. Ale od té doby, co vám Pán odňal moc, zkoušíte strašit množstvím. Ovšem i to je znak vaší bezmocnosti, že napodobňujete ty, kteří nemají rozum."
A s odvahou znovu řekl: "Pokud můžete a máte-li nade mnou moc, potom neprodlévejte a napadnete mne. Ale jestliže nemůžete, pročpak nadarmo prešlapujete? Nám totiž slouží jako pečeť a ohrazená zeď víra v našeho Boha."
„Radostným srdcem zkrásní tvář, kdežto trápení srdce ubíjí ducha“ (Př 15,13).
Tato knížka pojednává o životě svatého Antonína Velikého, který ještě jako mládenec odešel žít do samoty a většinu svého života prožil na poušti. Proč tam šel? Aby se více sjednotil s Bohem. Je pravda, že některé pasáže knížky můžou na dnešního čtenáře působit nereálně a čitatel tak začne neprávem považovat dílo za pohádku, báji nebo starověký styl fantasy literatury. Mám na mysli Antonínův zápas s ďábli, kteří se ho snažili odradit od jeho asketického způsobu života. Přesto toto dílo má svoji hodnotu, protože právě skrze tyto barvité pasáže si můžeme uvědomit, že pokušitel (ďábel) skutečně existuje a naším úkolem je se mu postavit na odpor a usilovat o dobro. A tak tento světec svým životem vydává svědectvím a ukazuje, že Boží milost je silnější než ďáblovy nástrahy. Pokud tedy podstoupíme boj se zlem s důvěrou v Boží pomoc a ochranu a přijmeme svoji omezenost, můžeme se opravdu stát svobodnými, pochopit smysl naší existence a objevit ve svém nitru poklad.
Mně se tato knížka celkem líbila a četla se dobře. Doporučuji všem, kteří se rádi dozvědí něco více o tomto světci, o jeho myšlení nebo o způsobu života mnichů, kteří žili na poušti (2. pol. 2. stol. - 5. stol.).
Klasické dielo, ktoré stojí na počiatku mníšstva. Atanáz napísal dobre čitateľný životopis (prosím, nebrať to v dnešnom zmysle) o skúsenosti mnícha, ktorého osobne poznal. Inšpiroval mnohych, medzi inými aj Augustína z Hippa.
Pekne sa dopĺňa napr. s dielom ako Apofthegmata (napr. český preklad Apofthegmata I-III, Benediktinské arciopatství).
Štítky knihy
křesťanství světci duchovní život spiritualita řeholní, klášterní život poustevníci mnišství patristika hagiografie
Jedna ze základních knížek pro ty, které přitahuje téma askeze, poustevnictví, duchovního života apod. Duchovní život je zjevně nemyslitelný bez nějaké formy asketismu. Nepochybuji o tom, že v tomhle ohledu musel být Atanášův text velikou posilou a motivací pro všechny mnichy na poušti i jinde. A je to zajímavé i pro moderního člověka dneska; ostatně zájem psychoanalytiků o tuhle formu spirituality nebude jen tak. Jsem rád, že mám k dispozici audioverzi a rád se k ní vracím. (Tohle píšu jako ne-křesťan.)