Zkušební pilot
Neville Duke
Neville Duke je dobře znám v leteckých kruzích nejen jako úspěšný válečných pilot (kromě britských vyznamenání DSO, OBE, DFC, AFC je držitelem i českého válečného kříže), ale i jako mírový zkušební pilot firmy Hawker Aviation Company. Za války v roce 1941 nastoupil službu v RAF u 92. perutě v Biggin Hillu a účastnil se jejích akcí nad severní Francií. V listopadu téhož roku byl převelen do Afriky, kde létal u 112. perutě na pověstných P40E Tomahawk. Rychle se stal jedním z nejúspěšnějších pouštních pilotů. V roce 1943 se vrátil ke své staré 92. peruti, která se pak také stala součástí pouštních leteckých sil. Přesedlal znovu na Spitfire, jeho skoré vzrostlo na dvacet jeden sestřel. V Tunisu a Itálii se propracoval k osmadvacátému vítězství. Ke konci války se stal zkušebním pilotem RAF. Byl to první krok ke kariéře úspěšného šéfa zkušebních pilotů firmy Hawker.... celý text
Literatura naučná Biografie a memoáry
Vydáno: 1994 , MustangOriginální název:
Test pilot
více info...
Přidat komentář
Nečekejte květnatou, téměř poetickou výpravu do válečných oblak, jako je tomu u Pierre Clostermanna, či napínavou četbu, jako u našeho Františka Fajtla. I když byl Neville Duke jedním z nejlepších stíhačů v RAF, je to strohý Angličan a ještě navíc technicky založený člověk. Takže jeho popis vzdušných soubojů je spíše strojové hodnocení situace. Přesto je z celé knihy cítit jeho láska k létání a letadlům. Zejména pak k typu Hawker Hunter, který pomáhal jako zkušební šéfpilot vyvinout. A jeho zážitky, někdy i velmi tragické, rozhodně stojí za přečtení.
Více pozornosti by si určitě zasloužil překlad. Nejen, že zaměňuje "kulomety" za "kanóny", ale některé výrazy naprosto postrádají smysl. Příkladem budiž "výbušný" motor místo "spalovacího", nebo vysvětlení sonického třesku pomocí světla z "louče" místo z "baterky". Rozhodně by také prospělo nepřekládat označení jednotek, protože třeba "wing" znamená opravdu "křídlo", i když je ekvivalentem pluku.