Pád a padlí
Tom King , Andy Kubert , Collin Kely , Jackson Lanzing , Steve Orlando , Tim Seeley , Mairghread Scott
Batman (Znovuzrození hrdinů DC) série
< 11. díl >
BRUCE A THOMAS WAYNEOVI, BATMANI DVOU SVĚTŮ! Batman odhalil, kdo stojí za jeho současnými (i ne-tak-úplně současnými) problémy: Bane. Ale Batmanovi nejvěrnější spojenci odmítají uvěřit tomu, že je Bane znovu ve hře. Dokonce ani po tom, co se Batman s padouchem znovu utká, nedokáže z neznámých důvodů nalézt důkazy vypovídající o něčem nezvyklém. A protože nemá nikoho jiného, spojí se Batman s dalším Batmanem, odlišnou verzí Thomase Waynea z jiné reality. Spolu se svým „otcem“ putuje pouští, aby obnovil pouto Wayneovy rodiny – ale jak daleko je v této nepředstavitelné cestě on či druhý Batman ochotný zajít? Opravdu se Baneovi povedlo nevratně a nenapravitelně zlomit Batmana? To se dozvíte v této nejnovější knize z přelomové série Eisnerovou cenou ověnčeného scenáristy TOMA KINGA (MISTER MIRACLE), která obsahuje sešity Batman č. 70-74 a Batman Secret Files č. 2 a kreslířsky se na ní podíleli MIKEL JANÍN (GRAYSON) a JORGE FORNES (THUNDERBOLTS).... celý text
Literatura světová Komiksy
Vydáno: 2022 , CrewOriginální název:
The Fall and the Fallen, 2019
více info...
Přidat komentář
No, tak sme sa po X zošitoch konečne predsa len aspoň niekam reálne posunuli od nočných môr, predstáv, spomienok a ja neviem čoho ešte. Síce o kúsok, ale lepšie ako nič, lebo už to bolo vážne naťahované. Tento diel ozvláštňuje veľmi pekne nakreslená púštna pasáž. Ono je to vlastne celé krásne nakreslené. Na knihe spolupracovalo viacero ilustrátorov, ale najväčší kus práce odviedli Mikel Janín (Batman Detective Comics) a Španiel Jorge Fornés (Rorschach), ktorí prišli s fakt úžasnými scenériami a obrazmi. Skvelá dvojstrana s gigantickými mrakodrapmi týčiacimi sa nad ulicami v závratnej výške. Dole klobúk i za úvodnú „šesťdesiatkovú“ šestákovú kresbu, mnohým asi nesadne, ale ja som si ju vychutnával plnými dúškami. Problém mám so scenárom, kde sa neustále naráža na veci z dávnej minulosti, kvôli čomu má čitateľ silný pocit déjà vu (Arkham opäť obsadený jeho chovancami, cez ktorých sa Batman musí doslova prebiť, lámanie väzov) a ja si nie som istý, či je to plus alebo mínus. V prvom rade hlavne nechápem, na čo je to dobré. Čo to vlastne bolo? Vzdanie poklony? Žmurknutie na hardcore fanúšikov? Sofistikovaný humor? Niečo úplne iné? Neviem... a je mi to tak trochu jedno. Rovnako tak sa mi nepozdáva nápad s Thomasom Wayneom. To sa podľa mňa do (v rámci možností) realistického Kingovho poňatia nehodí. Po sľubnom rozjazde s púšťou a s priamou konfrontáciou s Baneom je to opäť pád do stereotypu a nudných poviedok (s výnimkou SAW-áckej kapitoly o piatich Batmanoch), ktoré sa len občas vytasia so zaujímavou drobnosťou (kokón).
Neviem, či sa jedná o spoiler, ale užívateľ fvalek to spomína a anotácia vlastne tiež.
Inteligentní zloduchovia s prepracovanými plánmi ku komiksom tak nejak patria. V tomto diely zisťujeme, že vlastne za všetko, čo sa v tejto sérií stálo od prvých stránok prvého čísla, môže vlastne Bane. Súhlasím, že je to celkom nedôveryhodné. Bane ovláda celým Arkham (áno, zas a znova tento ústav ovláda nejaký zloduch), ale nie sú o tom záznamy a všetko je tak nahraté, že to oklame celú Bat-rodinu. Na druhej strane ma odhalenie celého toho plánu bavilo. Treba proste privrieť oči a pristúpiť na to, že Bane je strategický super-génius.
Thomas Wayne z inej reality má pochopiteľnú motiváciu prečo robí, čo robí a vďaka tomu je fajn antagonista. SPOILER: Čakal som, že Batman bude s pokušením, ktoré mu ponúka otec - kompletnú rodinu, bojovať. Nečakal som, že tak ľahko sa obráti proti vlastnému otcovi, i keď z inej reality. KONIEC SPOILERu. Páči sa mi paralela s tou ruskou knižkou, ktorú už v tejto sérií King spomínal.
Čo sa týka Secret Files, tak niektoré príbehy boli fajn (Riddler, Hugo Strange) a iné nie (Psycho Pirate).
Je tu síce pár vecí, na ktoré treba pristúpiť, ako je napríklad Bane s bezchybným superplánom, alebo Alfred, ktorý sa správal ako sa správal, ale inak sa jedná o fajn diel.
Je to teda hodně ukecaný a hodně hloubavý zakončení něčeho, na co jsem jako čtenář čekala hodně dlouho. Ale i tak jsem si to užila. S trochou louskání a hodně myšlenek.
Ano, Baťa to už ví a uteče. Celý to probíhení z Arkhamu a uvědomění si všeho, bylo super. A potom přijde druhá část příběhu, kdy už to na mě bylo trochu moc (a myslím si, že další dvě knihy s Banem pojedou v podobném tempu a stylu) a musela jsem si dát pauzu. Abych se vrátila do bodu, kdy jsem si užívala každou stránkou. A stejně jsem ten konec četla se zatajeným dechem!
No, jsem zvědavá, jak to Tom King zakončí, aby se za svojí práci nemusel stydět. James Tynion je sice dobrej autor, ale Tom King je za mě lepší.
Těžko hodnotit, asi chápu co tím King sleduje a jeho práce je v mnoha ohledech netradiční, tedy alespoň v případě takového mainstreamového kolosu jakým je Batman. Celý to krásně odpálil už první díl Já jsem Gotham, tu temně snovou sondáž, další díly to spíš rozmělňujou a tak různě se odchylují od té snovosti, ale 10 a teď 11... to je zase krutej úlet, kvalitativně hodně nahoru a dolů, ale ty propady jsou tam teda viditělnější. Řekl bych, že je to už ale trochu moc zpatlanej úlet, jako by King řešil klasické dilema: Co s ním?... Nechci předjímat, ale celý se to trochu moc opakuje a plácá na místě, a ani pouštní exotika a dva Batmani tomu moc nepomohli. Jak dobře ta série začala, tak jí nějak dochází dech...
Nemyslím si, že King měl čtyři sešity kvůli Secret Files, ale prostě to udělal na čtyři sešity a Secret Fils tam nacpali, aby to mělo nějakou délku. Nicméně bylo to takové velmi zvláštní finále...
Za všechno může Bane, to se několikrát opakuje v anotaci i v příběhu, ale mně to tedy nějak moc smysl nedává nevidím to tam. Přestože se ukazuje tak nějak jak, není to úplně přesvědčivé. Popravdě jsem hodně dlouho nevěděl, jestli to není jen nějaká noční můra, halucinace nebo něco podobného. Proč tam Alfred servíruje taťkovi a Baneovi jídlo, proč tam stojí Selina po jeho boku apod. Celkově ale příběh jakožto Baneův plán byl dost nedůvěryhodný. Do toho všeho zapojení stálých postav, které tam taky logicky vůbec nesedí... No, nebyl jsem úplně spokojený.
Pozdější část s otcem a pouští už smysl docela dávala, ale čekal bych něco trošku hlubšího než jen sjednocení rodiny. Opět se vytahuje ten příběh o zvířátkách v jámě, který mě osobně opět vůbec nesedí významově nebo spíš metaforicky. Opět se nijak neřeší, odkud se taťka vzal a jakou tam má vlastně roli. Jinak emocionální zlomení Batmana se podle mě taky nedělo, na pár stránkách bylo napsáno cca jak, ale reálně tam kromě nějaké nakládačky a amnézie nebylo vůbec nic, co by nějaké zhroucení naznačovalo. Naopak mi bylo od začátku jasné, že Báťa si to dá, a to nejen protože je protagonista, ale protože si to dává celou dobu.
Celá tahle Kingova série pro mě není moc zajímavá ani zábavná, nebo snad akční. Je to až moc vystavěné tak, aby to sedělo na finální zápletku a přitom se během jiných dílů téměř nic nedělo. Podivné skoky v ději a neúplné vyprávění, to už je prostě daň za to to nějak zakončit. Výsledný šok ale nebyl tak šokující a uspokojivý, jak asi King čekal.
Kvůli bonusovému Secret Files měl King jen čtyři sešity na to, aby odvyprávěl příběh o pádu Batmana. Podle toho to bohužel dopadlo - opět nápad skvělý, ale děj zkratkovitý.
Ukazuje se, že všechny útrapy, které pro Batmana dosud King vymyslel, zosnoval Bane. Nejsem si tedy vůbec jistý, jestli to tak King vážně od začátku zamýšlel, nebo se to teď snaží před svým blížícím se koncem pospojovat dohromady. Každopádně Bane připravil velkolepý plán, jak jednou provždy zlomit Batmana a nepůjde jen o fyzično, ne - Bane se tentokrát soustředí na emoční stránku.
Závěrečné putování pouští za doprovodu recitace ruské bajky je sice fajn Kingovina, ale už to tak nějak samo o sobě nestačí. Každopádně pořád psaní na úrovni.
Autoři knihy
americká, 1978 Andy Kubert
americká Collin Kely
americká Jackson Lanzing
americká Steve Orlando
americká, 1985 Tim Seeley
americká Mairghread Scott
americká
Uff... tak tohle se nepovedlo. Jedenáctá kniha Batman runu od Toma Kinga děj vlastně nikam neposouvá. Všeobecně je příběh zaměřený na Banea velmi zajímavý a jeho plán krutě propracovaný. Jenomže jedenáctá kniha působí až ultimátně zbytečně. Více méně se jen jedná o rekapitulaci předchozích událostí.
Tom King se snaží přeskakovat mezi časovými linkami a přitom Batmana posouvat k vyvrcholení, které se kvapem blíží. Bohužel tyto pohyby po šachovnici jsou zbrklé a polovičaté. Navíc ani dialogově to rozhodně není něco, co by nepůsobilo vysloveně trapně. Batman je arogantnější než kdy dřív a neustále opakuje mantru o zlomení páteře. A linka s otcem z jiného světa taky nefunguje. Série odstartovala za mě dost slušně, ale poslední knihy (a tato obzvlášť) se topí v podprůměrnosti.
Hvězdičku navíc dávám za mini příběhy s Jokerem, který zkouší svléknout Batmana z kostýmu, protože to vlastně byla dost zábava a taky za příběh s Hugo Strangem, který zase působí jako epizoda ze série Saw.
Jinak bída s nouzí. Bohužel.