Zrození světa: kosmologie básníka Hésioda
Eliška Luhanová
Pod jménem básníka Hésioda tradice uchovala zejména dvě rozsáhlé epické skladby: Theogonii neboli Zrození bohů a Práci a dny. Jeho tvorba dnes bývá datována na závěr 8. století před naším letopočtem a spolu s Homérovou Íliadou a Odysseiou tak tvoří nejstarší literární kořeny evropského myšlení. Předkládaná kniha má za cíl předvést, že Hésiodos je nejen básník, ale též svébytný myslitel, vůbec první, který se ve své Theogonii pokusil vypracovat systematickou a ucelenou kosmologii, a který tak stojí na samém počátku evropské filosofie a vědy. K jeho dílu přistupuje z filosofických, nikoli filologických pozic a usiluje o systematickou rekonstrukci jednotného hésiodovského univerza v širším kontextu řeckého archaického myšlení a také s ohledem na jeho budoucí organický vývoj, zejména u takzvaných prvních filosofů. Vždyť pozdější myšlení z Hésioda přirozeně vycházelo jako z jednoho ze svých nejstarších zdrojů a Hésiodos a Homér byli uváděni (tradičně právě v tomto pořadí) jako „učitelé Hellady“. Návazná tradice svébytným způsobem rozvíjela a samozřejmě také přeznačovala možnosti, které Hésiodovo staré podání o povaze světa a místě člověka v něm otevřelo. Hlubší obeznámenost s tímto básníkem by tak měla patřit k základní výbavě každého, kdo se chce vážně zabývat předsokratovskými mysliteli, ale samozřejmostí by měla být i pro badatele, kteří studují takové filosofické „klasiky“, jako je Platón nebo Aristotelés.... celý text
Přidat komentář
Autorka sa s témou hesiodovskej kozmológie popasovala veľmi zdatne. Oceňujem, že k interpretácii pristúpila z filozofického pohľadu a poukazovala aj na možné spojitosti, a súvislosti s inými antickými básnikmi a mysliteľmi. Keďže som ako doktorand vyučoval mytológiu, chápem, že pri bližšom (a odbornejšom) skúmaní sa táto tematika vôbec nejaví ako jednoduchá a k uspokojujúcej interpretácii je potrebné dôkladné preskúmanie rôznych kultúrnych aspektov antického Grécka. Publikácia sa číta veľmi dobre, prístup autorky je fundovaný a odborne podložený relevantnou literatúrou. Výraznejší problém som mal len s poslednou časťou "Hory a more", kedy som mal pocit, že prílišná snaha autorky presahuje esenciu Hesiodovho textu a došlo na tzv. "varenie z vody". 4*