Ztracené evangelium Jidáše Iškariotského
Bart D. Ehrman
Podtitul: Nový pohled na zrádce a zrazeného Jidáš Iškariotský je nepochybně jednou z nejkontroverznějších postav křesťanské historie. Kniha významného religionisty Barta D. Ehrmana nabízí nový, veskrze seriózní pohled na jednoho z Kristových učedníků.
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 2007 , Knižní klubOriginální název:
The Lost Gospel of Judas Iscariot, A New look At Betrayer And Betrayed, 2006
více info...
Přidat komentář
Skvelá knižka ktorá sa dobre a rýchlo čítala a bolo v nej aj premňa kadečo nové. Na druhú stranu až tak nemusím autorove úplne až školácke vysvetľovanie niektorých totálne základných vecí jak pre trojročné deti : ) zas a zas ich vysvetľuje a tak jednoducho až to uráža inteligenciu čitateľa (takéto knihy predsa nekuoujú nevzdelanci) - ale zjavne to v USA treba..
Inak sa mi Ehrmanove nové interpretácie zrady a tak ľúbili. Evanjelium samotné ale zjavne neprinieslo nič zas až také čo by človek neočakával hneď (stále je to ale svojim spôsobom bomba že jestvuje).
Přestože miluju stejnou problematiku jako autor (historii starověkého křesťanství), u tohoto titulu jsem se chvílemi nutil k dalšímu čtení. Ústřední téma rozebírá ze všech možných i nemožných stran, mnohá fakta i vícekrát opakuje, až se to zdá být únavné; navíc většina textu se netýká přímo Jidáše (jak jinak, když o něm existuje jen pár zmínek a ty si snad ve všem odporují).
Přesto se poctivé čtení vyplatilo - téma bezmála jako v beletrii vyvrcholí v odhalení dvou zásadních skutečností, totiž:
a) - že současná církev je potomkem pouhé jediné z řady křesťanských sekt, a to té, které se šikovně povedlo spojit s císařem a přesvědčit ho, že zrovna tato sekta spojí vzájemně znesvářené a ve společnosti rebelující křesťany (Konstantin sice nakonec bosse právě této sekty Atanáše poslal do vyhnanství, ale pozdě - jeho sekta už byla u moci),
b) - že zprávy o Ježíšově zmrtvýchvstání jsou nanejvýš nedůvěryhodné a vzájemně si odporující zkazky, důvodem jejichž vzniku byla snaha zaštítit církví vytvořenou ideologii "nejvyšším zmocněním". Raní křesťané krom toho minimálně dvě, možná tři století Ježíše nepovažovali za Boha; tím se "stal" až r. 325 násilným prosazením tehdy právě císařem legalizované Atanášovy sekty.
Tyto skutečnosti jsou sice zájemcům o seriózní badatelská díla dávno známy, ale Jidášovo evangelium je znovu neklamně dokládá.
Čili závěrem : místy náročná kniha opravdu jen pro vyhraněné zájemce, avšak pro dané téma kniha významná, stejně jako další Ehrmanovy studie.
Řekne nám nalezené "evangelium podle Jidáše" něco nově šokujícího nebo ne? To i mnoho jiného se dozvíte právě v této knize. Dále i o gnostizmu a jak to vůbec bylo se sepsáním oficiálních čtyř dalších evangelií...
Kniha se mi líbí hlavně kvůli autorově otevřenému přístupu k náboženským otázkám.
Myslím, že by se s tímto autorem měli seznámit hlavně ti, kdo prosazují argumenty typu: Už dva tisíce let je křesťanům zřejmé ... x.
Formování křesťanského učení bylo totiž stejně spletité jako cokoli jiného. A spory byly i v naprosto zásadních věcech - např. o tom, zda je Bůh dobrý či zlý.
Je možné důsledně myslet zlého Boha? Někteří raní křesťané se o to překvapivě pokoušeli...
Autorovy další knížky
2007 | Ztracené evangelium Jidáše Iškariotského |
2007 | Petr, Pavel a Marie Magdalena |
2005 | Da Vinciho kód - Pravda a fikcia |
Celkově mě téma zajímá, čekal jsem trochu víc citací z onoho ztraceného evangelia a k tomu nějaký komentář. Kniha je ale jen ten komentář a samotné evangelium se objevuje jen v krátkých výtazích. Také začátek o cestě badatele k prvnímu seznámení se s objevenými texty byl zbytečně dlouhý a k samotnému tématu nepřispěl snad ničím. I přes tyto nedostatky mě ale knížka obohatila o nové pohledy, kterými se na obecně známé události mohu dívat.