aron komentáře u knih
Hru beru jako exemplární příklad ohnutí původní křesťanské morálky do vyznění zcela odlišného. Opovrhovaný Žid, který pod vahou celospolečenské šikany a těžkého osudu postrádá soucit k člověku, který jím léta pohrdá a ponižuje ho, je v závěru připraven o svou důstojnost a majetek...a vyznění má být komické. Tato "komedie" mi přijde více než smutná, zejména proto, že její sdělení mnohým snad přijde poučné či dokonce morální. Navíc musím zdůraznit, že tato hra je přímo nabitá antisemitismem a opovržením ke všemu jinému než křesťanskému...byť křesťanské principy v mnohém popírá (dcera, jež okradla svého otce je vnímána jako oběť a je v závěru odměněna). Žid je nakonec potrestán převýchovou na křesťana. Na Shakespeara se zlobit nemůžu - je všeobecně známo, že svá díla nepsal. Smuné mi přijde pouze to, že je tento antisemitský kousek po staletí vzýván, obdivován a opakovaně adaptován. Smířil bych se s tím, že hra byla oblíbená v dobové společnosti, která nespatřovala nic pohoršujícího nad otrokářstvím apod., překvapuje mě však, že toto dílo promlouvá k současnému divákovi. Jediné, co by dávalo smysl by bylo, kdyby hra byla sofistikovaně maskovanou parodií na tehdejší "křesťanskou" morálku...to jsem tam však, přes veškerou snahu, nenašel.