Čtvrtek12. komentáře u knih
Pamatuji si, že jako malé mi v pokojíčku viselo pár zarámovaných obrazů okopírovaných z knihy o malém princi. Ani mě tolik nezajímal příběh, jako ty ilustrace. Milovala jsem exotické baobaby prorostlé malou planetkou nebo malého prince stojícího ikonicky ve svém plášti. A dlouhou dobu jsem příběh považovala za něco, čemu nerozumím, a co mě nezajímá. Přišel však den, kdy jsem si knihu vybrala k maturitě a začala se zabývat vším, čemu jsem prvně nerozuměla. A byla jsem opravdu překvapena kolik tak obsahově krátká kniha může skrývat zajímavých myšlenek a skutečností. Jejich nalézání mě velice bavilo a myslím, že mě i nadále bavit bude.
Kdyby někdy vznikl stroj času, podívala bych se do Funambules na pana Debureaua, tak velká je tato kniha.
Kniha je opravdu krásná. Obdivuju způsob, jakým Gombrich stručně, přehledně a srozumitelně podal historický vývoj umění. Vlastně ani nemusím vyzdvihovat to, co už je tu v komentářích mnohokrát řečeno. Chtěla bych jen dodat maličkosti, které mi v knize chybí.
Chápu, že kniha je zaměřena hlavně na vývoj umění. Naprosto respektuju, že důsledkem toho není prostor se věnovat jednotlivým umělcům podrobněji. Občas mi však chybí drobné zmínky o významných dílech některých umělců. Např., že Vermeer je ten, který namaloval Dívku s perlou. Nebo že Raffael je ten, který namaloval Sixtinskou madonu s těmi známými "znuděnými" andělíčky. Čtenář by si pak jednodušeji našel souvislosti a autor by zároveň nemusel pro to obětovat tolik prostoru ve své knize.
Pokud budu hodně šťouravá, najde se ještě jedna drobnost, která mi v knize vadí. Týká se Leonarda da Vinciho. Bezpochyby to byl génius. Jednu věc však úplně nevypočítal. Při malbě Poslední večeře přimíchal do vaječné tempery i olej, aby docílil sytějších barev a jemnějších přechodů. Důsledkem toho nástěnná malba počala velmi brzy chřadnout. V knize je však špatný stav malby odůvodněn zvláštním přičiněním osudu (:
Cituji z knihy (překlad Pavel Vaida):
"Vlastně, původní pracovní název této knihy byl Nahaté efekty ve Photoshopu (no připusťte - je to snad název, který by způsobil zmizení knih z regálů?). Ale můj vydavatel si myslel, že byl poněkud pikantní, a navrhl mi, abych změnil název na Nedostatečně oblečené efekty ve Photoshopu, což samozřejmě nebylo dostatečně rázné, takže jsem nakonec skončil u konzervativnějšího názvu Klasické efekty ve Photoshopu. Nicméně chcete-li na ni nahlížet pod jejím původním pracovním názvem, nikomu to neřeknu. Bude to taková vaše pravdivá zpověď."
Kniha je napsaná hravou formou a poslouží jako skvělá příručka pro začátečníky ve Photoshopu.