meloun97 komentáře u knih
Označovat tuto knihu za manipulaci je naprostý nesmysl. Autor se potýká s tématem, na který má dnes každý člověk jiný názor (což je jedině dobře), proto mají lidé opačného názoru tendence ho shazovat pouze proto, že s ním nesouhlasí. Taberymu se přitom skvěle daří prezentovat vlastní náhled na toto téma, aniž by sklouzl k jeho vnucování. Pochopitelně se bez chyb neobešel (například kapitola o Německu, vycházející z jediného poměrně jednostranného zdroje mi přišla vcelku slabá a její teze příliš odvážná), nicméně obecně uplatňuje kritické myšlení velmi úspěšně. Myslím, že důvod, proč si čtenáři jeho knihu buď nemohou vynachválit, nebo ji naopak odsuzují jako manipulaci je ten, že nechápou její základní poslání. To není tvrdit, že Babiš a Zeman jsou ti špatní, ale poukazovat na chyby, které vykazuje celá naše společnost, ne pouze jedinci nebo jedna strana. K těmto problémům patří i fatální nedostatek komunikace a kritičnosti mezi lidmi opačných názorů. To, želbohu, dokazuje velká část komentářů k této knize.
Při hodnocení této knihy jsem dlouho váhal. Čtení jsem si užil. Už jen samotný nápad vytvoření postapokalyptické společnosti v metru je překrásně originální. Autor také prokázal, že má cit pro popis způsobů přežití v tomto prostředí, atmosféru při popisných pasážích musím také ocenit a za zmínku stojí i to, že Metro je pravděpodobně první kniha, u které mi přišla mapka nejen zajímavým zpestřením četby, ale i skvělou pomůckou k ději.
Nicméně, přes všechny tyto klady, nedokážu hodnotit lépe než 3*. Celkový jazyk vyprávění a především dialogů, je naprosto otřesný. Mluva postav mě neustále vytrhovala z četby a zkrátka jsem si nedokázal představit, že takto mluví lidé v tak skvěle popsaných a otřesných podmínkách.
To, že Arťom prakticky nemá osobnost je možné přehlédnout vzhledem k tomu, že cesta metrem je jeho cesta dospívání, ale vadilo mi to, že prakticky všechny ostatní postavy byly pouze epizodické a tedy v celé knize neexistovaly prakticky žádné zajímavější vztahy mezi nimi.
A nakonec silně pokulhává i děj. Především kvůli tomu, že autor téměř každý problém řeší stylem Deus ex Machina a zbaběle se tak vyhýbá jakékoliv možnosti pro postavy ukázat své schopnosti.
Zápory mi tedy přijdou značné a početné, přesto, nevím proč, je mi velice líto dávat pouze 3* a dlouho jsem uvažoval o vyšším hodnocení.
Úžasný nápad, brilantně vyprávěno. Kniha nemá mnoho emočně silných momentů (i když konec to vynahrazuje), ale autorovy schopnosti jsou nepochybně obrovské.
Na rozdíl od většiny čtenářů si nemůžu pomoct. Metro 2034 mi přijde kvalitnější četba, než první díl. Stále je zde velké množství nedostatků, které jsem popsal u Metra 2033, ale jsou podle mě méně výrazné.
Atmosféra je opět skvěle vypracovaná a opět velice často narušovaná dialogy. Oproti prvnímu dílu už jsem si ale nemusel na každé stránce zoufat: "Takhle přece nikdo nemluví." Ano, dialogy byly rozhodně nepřirozené a člověk prostě u jejich četby nemá pocit, že jde o rozhovor vedoucí k vyjádření něčeho, ale alespoň nebyly plné slov, které prostě naprosto jasně nepatří do prostředí postapokalyptického Metra.
I postavy jsou podle mě lépe zpracované. Bohužel k zajímavým profilům, vnitřním konfliktům a podobně mají rozhodně daleko, jsou jednorozměrné a spíše nesympatické. Nicméně oproti prázdnému Arťomovi jasné zlepšení. Jeden rozměr je přece jen lepší, než žádný.
A nakonec, zmizelo i hloupé řešení problémů stylem Deus ex Machina. Pokud se postavy dostávají do problémů, dostanou se z nich buď vlastními silami nebo s pomocí ostatních postav.
Celkový pocit je stále mírné zklamání. Metro má úžasný námět a popis atmosféry je stále působivý, ale chyb tam je k nalezení veliké množství. Ke zlepšení ale došlo. A proto, tak jako jsem u Metra 2033 hodnotil lepšími 3*, zde hodnotím horšími 4*. Jen doufám, že u dalšího dílu dojde k dalšímu zlepšení, a tak se ke skvělému námětu přidá i rovnocenné zpracování.
Dlouho jsem při hodnocení kolísal mezi 3 a 4*. Kniha se mi zdá velmi pěkně napsaná a ačkoliv nemám rád dlouhé popisy, zde mi přišli jako jeden z hlavních plusů celé knihy. Kniha se hemží dramatickými popisy zničené krajiny. Co mi ovšem vadilo byla vševědoucnost vypravěče, obecně tuto techniku nemám rád a připadá mi, že kvůli ní ztrácí kniha na efektivitě. Nicméně chápu, že dnes už je kniha více než sto let stará a tehdejší literatura nekladla důraz na stejné věci na které klademe důraz my.
Kniha obsahuje mnoho zajímavých náhledů na důležitá témata autorova života a v mnohém je aktuální. Pouze na začátku se mi zdálo, že si Čapek spíše hraje s jazykem (v čemž je dokonalý), než že by vážně rozebíral své názory. V dalších esejích bylo ovšem poznat, jak autor dozrával a vážněl.
Kniha stručně a srozumitelně popisuje vývoj dějepisectví od 19. století. Při soupisu argumentů, charakteristik a podobně by se hodilo více výklad zpřehlednit. Například každý argument/charakteristiku oddělit odstavcem nebo číslem. Dělalo mi problém sledovat, kdy autor stále rozebírá svou první poznámku, a kdy se přesouvá k další. Jinak skvělá kniha, která v rámci možností zachovává objektivitu a přiznává každé etapě vývoje její přínos.
Je pravda, že některé věty jsou napsány velmi složitě, a je tak potřeba si je přečíst hned několikrát. Tohoto nedostatku si je ovšem autor vědom a sám se za něj omlouvá. S trochou soustředění navíc není problém autorovy úvahy chápat, protože je předkládá v logickém pořadí. Veliké plus této knihy je snaha vysvětlit všechny momenty této problematiky a přístupy jednotlivých stran k nim pomocí dobových okolností. Nemohu, než vřele doporučit všem zájemcům o 19. století.