Upanishad komentáře u knih
Broskvoně a slivoně před branou mají opět hodně
práce:
v nesčetných trsech chrlí nach - mysl dávných
buddhů.
(SPOILER) "Slyšte!" křičel Opičí král. ,,Po všech potížích, které jsme snášeli, abychom sem přišli z Číny a když jste přesně nařídil, aby nám byly vydány spisy, Ánanda a Kasyapa nám předali podvodné zboží. Dali nám jen nepopsané svitky. Ptám se vás, zdali jsou nám k něčemu?" ,,Nemusíš hned křičet," pravil Buddha s úsměvem. ,,Ve skutečnosti takové prázdné svitky jsou pravé spisy. Vidím však, že čínský lid je příliš hloupý a nevědomý, než aby tomu věřil. Nelze tedy dát jim svitky popsané."
Nech stav klidu přetnout proud pohybujících se myšlenek;
uprostřed pohybu najdi samotnou podstatu klidu.
Tam, kde klid a pohyb jednou jsou, setrvávej v přirozenosti mysli.
Ve stavu jednobodovosti recituj šestislabičnou mantru.
Tvá vlastní mysl, vědomá a prázdná zároveň, je dharmakája.
Nech všechno tak, jak to je, v základní jednoduchosti, a jasnost se
zrodí sama od sebe.
Pouze nekonáním učiníš vše, co je třeba učinit.
Ponechávej vše v nahém prázdném vědomí, recituj šestislabičnou mantru.
Vše, co se objevuje a existuje, samsára i nirvána,
povstává ze tvé vlastní mysli -
mysl prosta hranic i středu nemůže být uchopena.
V přirozeném stavu obrovské rovnosti,
prvotně bdělém a neměnném,
setrvej nerozptýlen ve velkém neusilování!
Ať přijde jakákoli myšlenka, povstává jako prostor
bdělého vědomí.
Probuzení není ničím jiným.
Je-li dokonale uskutečněno prvotní vědomí,
jež si je vědomo sebe sama,
je tím, čemu bylo dáno jméno ,,buddha"!
Jeden ze starších mužů, když jsem se ho zeptal, co si myslí, setrval dlouho v mlčení. Nakonec řekl: ,,Došel jsem k názoru, že tento Ježíš byl indián. Stavěl se proti hmotnému zisku a proti velkým majetkům. Tíhnul k míru. Byl nepraktický jako každý indián a necenil si své práce z lásky. Toto nejsou principy, na kterých bílý muž založil svoji civilizaci. Je zvláštní, že se nemůže vyrovnat s těmito prostými principy, které naši lidé běžně dodržují."
Jeden mnich se ptal zenového mistra Wej-Kuana:
,,Kde je pravda? Bezprostředně před námi.
Proč jí nevidím? Kvůli svému sobectví jí nevidíš.
Jestliže jí nemohu vidět kvůli svému sobectví, dokážete jí vidět vy?
Dokud existuje já a ty, není možné vidět pravdu.
A bude jí vidět, až nebude existovat já a ty? Až nebude existovat já a ty, kdo by jí pak mohl vidět?"
Opatruj mír, vzdáleny jsou spory.
Zůstávej soustředěn, vzdáleno jest rozptýlení.
Zůstávej sám, přítel sám přijde.
Nepovyšuj se a budeš povýšen.
Klidně spěchej, rychle se blíží k cíl.
Opusť pozemské cíle, dosáhneš nejvyššího.
Vstoupíš-li na tajnou stezku, stane se ti nejkratší cestou;
poznáš-li prázdnotu, naplní se soucitem tvé srdce.
Neznáš-li rozdílu mezi sebou a bližními, jsi připraven
sloužit.
Jsi-li úspěšný ve službě druhým bytostem, pak nalezneš mnea nalezneš
mne;
pak získáš bytí buddhy.