Upanishad komentáře u knih
Jeden ze starších mužů, když jsem se ho zeptal, co si myslí, setrval dlouho v mlčení. Nakonec řekl: ,,Došel jsem k názoru, že tento Ježíš byl indián. Stavěl se proti hmotnému zisku a proti velkým majetkům. Tíhnul k míru. Byl nepraktický jako každý indián a necenil si své práce z lásky. Toto nejsou principy, na kterých bílý muž založil svoji civilizaci. Je zvláštní, že se nemůže vyrovnat s těmito prostými principy, které naši lidé běžně dodržují."
Broskvoně a slivoně před branou mají opět hodně
práce:
v nesčetných trsech chrlí nach - mysl dávných
buddhů.
Vše, co se objevuje a existuje, samsára i nirvána,
povstává ze tvé vlastní mysli -
mysl prosta hranic i středu nemůže být uchopena.
V přirozeném stavu obrovské rovnosti,
prvotně bdělém a neměnném,
setrvej nerozptýlen ve velkém neusilování!
Ať přijde jakákoli myšlenka, povstává jako prostor
bdělého vědomí.
Probuzení není ničím jiným.
Je-li dokonale uskutečněno prvotní vědomí,
jež si je vědomo sebe sama,
je tím, čemu bylo dáno jméno ,,buddha"!
Jeden mnich se ptal zenového mistra Wej-Kuana:
,,Kde je pravda? Bezprostředně před námi.
Proč jí nevidím? Kvůli svému sobectví jí nevidíš.
Jestliže jí nemohu vidět kvůli svému sobectví, dokážete jí vidět vy?
Dokud existuje já a ty, není možné vidět pravdu.
A bude jí vidět, až nebude existovat já a ty? Až nebude existovat já a ty, kdo by jí pak mohl vidět?"
Opatruj mír, vzdáleny jsou spory.
Zůstávej soustředěn, vzdáleno jest rozptýlení.
Zůstávej sám, přítel sám přijde.
Nepovyšuj se a budeš povýšen.
Klidně spěchej, rychle se blíží k cíl.
Opusť pozemské cíle, dosáhneš nejvyššího.
Vstoupíš-li na tajnou stezku, stane se ti nejkratší cestou;
poznáš-li prázdnotu, naplní se soucitem tvé srdce.
Neznáš-li rozdílu mezi sebou a bližními, jsi připraven
sloužit.
Jsi-li úspěšný ve službě druhým bytostem, pak nalezneš mnea nalezneš
mne;
pak získáš bytí buddhy.
(SPOILER) "Slyšte!" křičel Opičí král. ,,Po všech potížích, které jsme snášeli, abychom sem přišli z Číny a když jste přesně nařídil, aby nám byly vydány spisy, Ánanda a Kasyapa nám předali podvodné zboží. Dali nám jen nepopsané svitky. Ptám se vás, zdali jsou nám k něčemu?" ,,Nemusíš hned křičet," pravil Buddha s úsměvem. ,,Ve skutečnosti takové prázdné svitky jsou pravé spisy. Vidím však, že čínský lid je příliš hloupý a nevědomý, než aby tomu věřil. Nelze tedy dát jim svitky popsané."
Nech stav klidu přetnout proud pohybujících se myšlenek;
uprostřed pohybu najdi samotnou podstatu klidu.
Tam, kde klid a pohyb jednou jsou, setrvávej v přirozenosti mysli.
Ve stavu jednobodovosti recituj šestislabičnou mantru.
Tvá vlastní mysl, vědomá a prázdná zároveň, je dharmakája.
Nech všechno tak, jak to je, v základní jednoduchosti, a jasnost se
zrodí sama od sebe.
Pouze nekonáním učiníš vše, co je třeba učinit.
Ponechávej vše v nahém prázdném vědomí, recituj šestislabičnou mantru.